För att göra en lång historia kort så har jag de senaste 20 åren mest pysslat med WHFB och tja, vi vet ju alla vad som hände med det. GW-suget har dock ännu inte släppt, så ger mig lite trevande på 40k för första gången sedan 2nd ed.
Eftersom jag normalt är en monstruöst långsam målare så är det nu min ambition att ha en lägre ambitionsnivå. Har tidigare gjort egna factions med tunga konverteringar, NMM och 6-7 nivåer layering, och även om resultaten blivit helt okej så vill jag försöka öva mig på att få en armé på bordet innan GW hunnit släppa 2-3 nya utgåvor av arméboken
Så jag plockade upp en Calth-låda som en bakväg in så får vi se vad som händer framöver. Istället för att våndas i veckor över vilka chapters man ska välja kan jag alltså ta den bekväma vägen ut och helt enkelt köra på Ultramarines och Word Bearers.
I brist på någon form regelbundna motståndare räknar jag alltså kallt med att måla upp två parallella arméer så jag har nåt att erbjuda kringströvande vänner som vill ge mig en match. Har därmed också en parallell tråd om den begynnande Word Bearers-armén här.
Har testmålat Tactical Squaden från Calth och är nöjd överlag. Försökt minimera antalet olika färger på varje gubbe av effektivitetsskäl, och max 2-3 layers. Färgschemat är lite mer åt "Classic Ultramarines"-hållet, med lite färggladare blå rustning, mycket gult istället för guld och de klassiska röda boltrarna utan att för den skull gå till överdrift

Det är om inte annat de första Space Marines jag gjort klart på 25 års GW-målande, vilket i sig känns lite som en merit (om vi inte räknar Epic alltså, men vem gör det?).
Även om jag hållit koll på 40k på håll i alla år så har jag ingen egentlig aning om vad som är vettigt, så har magnetiserat diverse olika vapen för flexibilitet:

Fortsättning följer nog...