Captains Corner

För er som vill samla all information om era projekt, oavsett om det är armélistor, målning, matchrapporter eller taktik.
Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

RUNE skrev:Gillar verkligen "Banky". Själv var jag tvungen att montera och måla mina Gargoyles snabbt för att få de färdiga till en turnering. Så det blev standardposerna, vilket ser lite platt ut.
Tror jag har sagt det förr men den ljusa lila/rosa randen längst vingarna blir riktigt bra.
Tack, och nu heter han Banky för alltid! :D

Jo.. platt, sa Bull!
Mina första 5 är standardposen, straight as an arrow, men de sista 5 blir lite dynamiska. När alla 10 är klara och står tillsammans så hoppas jag känslan överlag blir att enheten inte känns platt och livlös.

Nummer 7.
Efter Banky kommer här SideSwoopy


Bild


Bild


Bild
Slaff Slaff Slaff.... Gotcha!

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

Nu är alla 10 Gargoyles klara!
Go Go Gorgons!


Bild


Bild


Bild


Bild
Iiiiip approved, redo för att hoppa upp i kabinettet med de andra Tyraniderna.


Nästa modeller på tur är de två Genestealersen från Overkill-lådan. I den lådan så är de tänkta som Patriarchens polare i en Kult, men de här två går istället in i min Tyranidarmé. Det känns bra att beta av omålat som legat länge och väntat!

2018-06-23
Målarsaldo 2018: Köpta(3) - Målade(21) = -18
Storlek på Det Omålade Berget: 53 modeller.

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Captains Corner

Inlägg av RUNE »

Det blev en snygg, dynamisk enhet. Mycket mer skränande flock och mindre formationsflygning. Nice!
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

RUNE skrev:Det blev en snygg, dynamisk enhet. Mycket mer skränande flock och mindre formationsflygning. Nice!
Tack! Yes! Ett babianberg med vingar! :D

_______________________


Layering har jag aldrig fastnat för när det gäller rank & file, och riktigt finmåleri går fetbort på en stor horde.
Men nu tror jag att jag har hittat rätt, efter att ha övat på Gargoylesen.
Drybrush gillar jag! Basic drybrush är tokenkelt och effektfullt, men jag vill lära mig förfina tekniken och inte bara göra edges utan verkligen måla och bygga djup i färger genom olika nyanser - bara med drybrush.
På slutet kommer jag fortsätta lägga på lite glazes för att binda ihop lagren och få den nyans jag vill ha, men i övrigt vill jag bli bättre på drybrush som grund. Jämnare övergångar. Hitta känslan för hur stora steg jag ska ta mellan olika förgnyanser, vilka penslar, hur mycket färg, etc.
Snabbmålat, men ändå med ett slutresultat jag känner mig nöjd med!

Det blir ännu en grön nyans i mitt gröna hav, inte lika lysande och giftig som en del tidigare varianter, men inte heller så mörk som några årgångar varit.
Jag gillar det. Paintscheme version 12, typ. Inte alls likt det jag målade för 5 eller 10 år sedan - precis som det ska vara!
Lite test med kameran också, vit bakgrund och nya inställningar.
Kan vara så att misstag nu syns ännu tydligare :lol:
(För det är vad man själv ser på sina uppförstorade bilder, likt alla ettor när man rullar ett gäng tärningar)


Genestealer, the Drybrush Project
Huden är drybrushad från en svart bas upp genom grönskalan ända till gul, sen glazat med grönt och gult.
Fortfarande grynigt på flera ställen, vilket poppar mycket mera här än på vanligt beskådningsavstånd.
Skal och klor är drybrushade från svart genom brunt upp till benvitt, kombinerat med svart och brun wash.
Rosalila delar är inte drybrushat.
Färgerna var något klarare innan 'aradcoaten på huden, men slemmet hör ju till min armé, det kan jag inte sluta med!

Slem is the word, it's the word
That you heard
It's got groove it's got meaning
Slem is the time, is the place, is the motion
Slem is the way we are feeling



Bild


Bild


Bild


Bild


Ställen som tex bak på skallen och på låren blev inte så bra som jag ville, men tex handflatorna, fötterna och ansiktet blev fina övergångar och hela förgskalan synlig.
Jag har en till att öva på, den står svartsprayad på tur och väntar.
Den borde bli nästan precis likadan, men lite lite bättre. :D

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

Från figurmålning till terräng!
Jag har en halv spelplan kvar på min ToDo inför höstens Rauk'n'Rumble.
Vi gör om en tidigare plan en del.

Koncept: Tyranidinvasion mot en gammal försvarsmur.
Slagfält med döda Tyranider och Imperietrupper utanför muren, en övergiven stad innanför.
Utanför muren kommer det att bli Tyranidifierat, de har återhämtat sig efter striderna och börjar nu ta för sig av biomassan och bryta ner allt som kan återvinnas. (Miljöhjältar!)


Bild
Väldigt simpel skiss


Bild
Yngsta barnet här hemma är 15 år. Borgen har legat i en låda på vinden sedan de slutade leka med den. Nu är den min! :mrgreen:
En tio år gammal plan bär nu frukt!
Tips till småbarnsföräldrar: Köp leksaker som kan bli bra terräng i framtiden! :lol:


Bild
- Så vad händer i helgen?
- Jag tänker bygga klart trädäcket där hemma. Lite finsågning i olika vinklar och så kvar bara. No biggie, jag har koll.

Bild
Två portar och ett genombrott, då kan det bli en hel del interaktion mellan båda sidor om muren även om den är nominerad som årets LoS-blocker, då den går tvärs över hela brädet!


Till slagfältet hade jag en gammal Chimera över som nu blir till terräng.
Jag sträckte ut en hand till Rauk'n'Rumble communityn, och vilket gensvar!
Flertalet härliga hobbyvänner hade tanks att donera!
Jag har redan fått en Razorback, en Rhino och en Predator - och fler tanks är på väg med posten!
Vilken ära att få göra ett slagfält med ett helt gäng tanks som terräng - skänkta av hobbyvänner som vill bidra till ett fint slagfält! :wub:
Det kommer även att ligga en hel del döda tyranider där, men de har jag själv köpt på mig över åren! :roll:

Användarvisningsbild
RUNE
Inlägg: 699
Blev medlem: 21 maj 2012, 07:52

Re: Captains Corner

Inlägg av RUNE »

Angående drybrush så är jag en stor anhängare. Framförallt på figurer med struktur. Alltså utan släta ytor. En drybrushad space marine tycker jag ser udda ut. Eller jag ska korrigera mig där... När JAG drybrushar space marines så ser det konstigt ut. Men Nidz, framförallt på rustningsdetaljer, eller Imperial guards (kläderna) så tycker jag det blir väldigt effektfullt. En bra utdelning sett till arbetsinsatsen. :)

Gillar borgen! Jag har ett gammal playmobil piratskepp i källaren men jag tror inte jag har hjärta att konvertera om den till terräng. :D Ska bli spännande att se den färdiga planen.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

RUNE skrev:Angående drybrush så är jag en stor anhängare. Framförallt på figurer med struktur. Alltså utan släta ytor. En drybrushad space marine tycker jag ser udda ut. Eller jag ska korrigera mig där... När JAG drybrushar space marines så ser det konstigt ut. Men Nidz, framförallt på rustningsdetaljer, eller Imperial guards (kläderna) så tycker jag det blir väldigt effektfullt. En bra utdelning sett till arbetsinsatsen. :)
Drybrush tycker jag är som spelet Othello och dess slogan: "A minute to learn.. A lifetime to master"
Precis rätt mängd färg på penseln, hårdheten på penselns borst, längden på penselns borst, konsistensen på färgen, hur hårt jag ska trycka med penseln, nyansskillnaden mot lagret under...
Det går att drybrusha så att det inte blir grynigt, men det är svårt, speciellt på lite större ytor.
Glazes och washar binder ihop bra och tar bort en del grynighet, men det måste vara bra redan innan dessa läggs på.
Det blir mera övning för mig på den fronten, jag känner att det är en teknik som passar mig på vanliga rank & file'are, bara jag blir lite bättre på den!
RUNE skrev:Gillar borgen! Jag har ett gammal playmobil piratskepp i källaren men jag tror inte jag har hjärta att konvertera om den till terräng. :D Ska bli spännande att se den färdiga planen.
Kill your darlings! :mrgreen:
På med larvfötter och orkifiera skeppet!
________________________


Bygget av ringmuren fortsätter!
40k har aldrig haft en Sci-Fi setting, det är mer grimdark, gotiskt och post apocalyptiskt - så en medeltida stenmur funkar alldeles utmärkt tycker jag!
Någon backwater planet utan verkligt behov av någon rejälare försvarsmur, hur tusan skulle de kunna veta att det var Tyranider på väg?


Bild


Bild


Bild


Bild
Senast redigerad av 1 Kaptenen, redigerad totalt 11 gånger.

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

"Jag har en Chimera som kan stå som ett vrak ute på slagfältet... men tänk om jag hade fler tanks?
Tänk om några likt mig har en tank över som bara står och samlar damm, som de är villiga att donera..."

Rauk'n'Rumble communityn överträffar alla förväntningar!
Just nu har jag 7 tanks till mitt slagfält, ändå är fler på väg med posten. :wub: :wub:

Jag tänkte dock inte så långt att om det kommer ett helt gäng med tanks i alla möjliga färger och skick, så behöver jag plötsligt måla ett helt gäng med tanks för att kunna göra klart brädet! :lol:

Nu har jag gjort den första!
Stort tack för donationen, i det här projektet så är det tanken som räknas!


Bild
Före. Fin, men jag vill att alla ska se ut att ha tillhört samma Planetary Defense Force, som genom åren har lagt rabarber på fordon från både Guard och Space Marines.


Bild
Efter. Jag har målat med väldigt enkla tekniker, men det blir effektfullt och ser mer avancerat ut än vad det är.
Totalt tog det under 2 timmar att måla den, vilket är snabbt för mig.
1: Stippla på 2-3 lager av Clas Ohlsons lila akrylfärg. (Den är så tjock att den bygger upp en egen textur.)
2: Drybrusha med lila och ljuslila.
3: Måla all metall svart, sen metallic, sen Nuln Oil
4: Slabba på Typhus Corrosion, Ryza rust och metall i olika mängder lite överallt
5: Maskera av för lite linjer, som stipplas dit med grå bas och sedan Ushabti bone
6: Spä ut Typhus Corrosion rejält med vatten och pensla det så att det rinner in i alla vrår där smuts samlas.
7: Måla lite rispor i lacken med metall


Bild


Bild


Med flera i samma stil på samma slagfält så kommer det nog att se häftigt ut!

Användarvisningsbild
Kaptenen
Inlägg: 2400
Blev medlem: 19 aug 2012, 07:49

Re: Captains Corner

Inlägg av Kaptenen »

Synd att den här sidan fick lite av ett nackskott iom adressbytet.... :cry:

Jag målar på och har tagit tillfället i akt att flytta in på Instagram, där gamla (photobucket rensade hela den här bloggen på sådant) och nya bilder får samsas allt eftersom. Där hittar ni mig som captain_paintbrush

Det har blivit en och annan modell i sommar, men mest terrängbygge och lite nya foton på gamla modeller för att lägga på min nya Instagramsida. Exempel:


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

33Palm
Inlägg: 55
Blev medlem: 18 dec 2017, 20:55

Re: Captains Corner

Inlägg av 33Palm »

Väl knegat! Hur funkar instagram för en oinvigd?
Upliftingprimer.wordpress.com

Skriv svar