LBK mallen 2.0 BETA - feedback

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: LBK mallen 2.0 BETA - feedback

Inlägg av DHettNeck »

Ardhiel skrev:Jag tycker ni generellt ska ha ett lite annorlunda sätt att arbeta. Istället för att kompa mer o mer bör ni kompa mindre.

När ni identifierar saker ni vill kompa bör ni istället för att kompa dem lätta på kompen på sådant som kontrar det.

Mindre komp tvingar också folk att tänka om och utvecklas för att möta nya hot. Nu är det lätt att få saker bort kompade istället för att utveckla sin egen lista för att möta nya hot. Alla codexar har verktygen, men ska man ta in något nytt måste man välja bort något annat. Vilket gör att man till synes kan tappa ost, men listan blir mer allround och stabil. Lite komp är också bra för meta utvecklingen.
Det är helt tvärt emot vårat förhållningssätt just nu då mallen är tänkt att kunna användas även av turneringar som vill ha snällare listor. Så det kommer inte ändras ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Jony

Inlägg av Jony »

DHettNeck skrev:
Jony skrev:Spelar oftast med Iyanden Supplement, räknar man kompet från moder codexet i deras fall?
Supplementen är inte med i denna mallen ännu.

Då förmodar jag att de kommer att finnas med i färdiga versionen isånntfall, eller?

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Jony skrev:
DHettNeck skrev:
Jony skrev:Spelar oftast med Iyanden Supplement, räknar man kompet från moder codexet i deras fall?
Supplementen är inte med i denna mallen ännu.

Då förmodar jag att de kommer att finnas med i färdiga versionen isånntfall, eller?
Inte i V2.0

Dock kommer det komma senare till möjligen V2.1
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Jony

Inlägg av Jony »

Vad är det som är problemet med Supplements om ni inte kan kompa de samtidigt som med allt annat?

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Jony skrev:Vad är det som är problemet med Supplements om ni inte kan kompa de samtidigt som med allt annat?
Tidsbegränsning och tillgång.

Dom kommer häller inte användas på TagTeam vilket är första stora turneringen som använder mallen. Efter TT kommer den uppdateras och då kommer dom förmodligen komma med.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Jony

Inlägg av Jony »

Men tillgång måste ni ju ha pga person mängden ni har i gruppen i dagsläget.
Fast jag förstår inte riktigt hur resonemanget tillgång spelar roll i detta då alla kan köpa den boken som med alla andra böcker.

Tidsbegränsningen kan man ju råda bot på nu när betan finns ute och få med i fullständiga utgåvan? eller tänker jag helt fel om hur betan skall fungera..

Känner bara att det är rätt tråkigt att en del av spelet ska begränsas, speciellt då tillväxten av supplements verkar bli rätt stor och är en del av hobbyn.

t ex så kunde Iyanden Supplement ge -1 i komp i grund om den innehåller en spiritseer.

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Det är helt tvärt emot vårat förhållningssätt just nu då mallen är tänkt att kunna användas även av turneringar som vill ha snällare listor. Så det kommer inte ändras ;)
Förstår hur du tänker, men om man lättar på kompen för de enheter som kontrar det ostiga så finns det mindre incitament att ta de ostiga enheterna eftersom det inte kompar att kontra dem. Vilket resulterar i andra typer av listor, som troligen är mjukare.

Och helt utanför ämnet tror jag även att en lite längre period med bara okompade turneringar skulle utveckla spelet och metat i en snabbare takt och på sikt ge mjukare listor än vad vi idag ser på dagens okompade turneringar. När utvecklingen kommit en bit på vägen skulle vi ha ett klimat som passar för de som vill ha mjukare listor utan för den skull begränsa de som optimerar sina listor för att vinna. Det är vad jag tror i alla fall och tycker mig finna stöd för det i hur listorna ser ut i andra länder. Utan att ha gjort en allt för grundlig undersökning på området.
Jag är inte dryg, jag bara låter så.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Tanken med BETA är ju att den ska gå ut för allmänhetens granskning och sen ändras efter behov, inte att man ska lägga till helt nya saker (nya saker läggs ju till till en beta).

Jag förstår att du tycker det är tråkigt, men eftersom dom inte får användas på TT så kommer dom inte med föränns efter speltestning och TT.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Ardhiel skrev:
Förstår hur du tänker, men om man lättar på kompen för de enheter som kontrar det ostiga så finns det mindre incitament att ta de ostiga enheterna eftersom det inte kompar att kontra dem. Vilket resulterar i andra typer av listor, som troligen är mjukare.

Och helt utanför ämnet tror jag även att en lite längre period med bara okompade turneringar skulle utveckla spelet och metat i en snabbare takt och på sikt ge mjukare listor än vad vi idag ser på dagens okompade turneringar. När utvecklingen kommit en bit på vägen skulle vi ha ett klimat som passar för de som vill ha mjukare listor utan för den skull begränsa de som optimerar sina listor för att vinna. Det är vad jag tror i alla fall och tycker mig finna stöd för det i hur listorna ser ut i andra länder. Utan att ha gjort en allt för grundlig undersökning på området.
Efter över 10 års turneringserfarenhet så kan jag bara säga att det ALDRIG har varit så tidigare ;)

Mallen är till för både hårda och snälla listor. Vill man ha en hård turnering är det bara att spela komp 6 eller okompat ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Ardhiel skrev:Jag tycker ni generellt ska ha ett lite annorlunda sätt att arbeta. Istället för att kompa mer o mer bör ni kompa mindre.

När ni identifierar saker ni vill kompa bör ni istället för att kompa dem lätta på kompen på sådant som kontrar det.

Mindre komp tvingar också folk att tänka om och utvecklas för att möta nya hot. Nu är det lätt att få saker bort kompade istället för att utveckla sin egen lista för att möta nya hot. Alla codexar har verktygen, men ska man ta in något nytt måste man välja bort något annat. Vilket gör att man till synes kan tappa ost, men listan blir mer allround och stabil. Lite komp är också bra för meta utvecklingen.

Då tycker jag du arrangerar en turnering där man får ha komp 6 :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar