LBK mallen 2.0 BETA 2 - feedback

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Ancalagon

Re: LBK mallen 2.0 BETA 2 - feedback

Inlägg av Ancalagon »

DHettNeck skrev: Dom skjuter hårt, är toksnabba, kostar lite i poäng och är bra mot "allt". Det är lätt bästa enheten i eldar codexet och kompar därefter.
*De skjuter rimligt hårt med otroligt kort range (jämfört med många andra enheter i eldarboken).
*kan vara toksnabba (statitiskt rör de sig 1" längre än Jump Infantry i movement)
*kostar mycket i poäng (150 för 7 med exarch är dyrt jämfört med annat man kan få i boken. Ska man ända ta 1 i komp kommer ingen ändå ta just 7, utan ändå ta fler. 9 kostar lika mycket som en 9enhet med scoring jetbikes som ändå skjuter 9 *S6 skott på 24", och kompar likadant.)
*t3, 3+ save, 1 wound var som dessutom kan dö på hoppet. Dessutom ingen boost till sitt cover save. På tok för lätta att dakka ner.

Ska jag ändå ta ett i komp finns det betydligt bättre val som jag nog hellre tar.

Användarvisningsbild
LillePer

LBK mallen 2.0 BETA 2 - feedback

Inlägg av LillePer »

Problemet är väl just flexibiliteten. De förflyttar sig i snitt 24" i rundan. Lite fram och tillbaka över och under. Sen kan du skippa din poäng beräkning. Ingen kommer köpa exarch i en bra lista någonsin.

MITTZ

Inlägg av MITTZ »

LillePer skrev:Det är möjligt som Mattias säger att just eldar är lite väl hårt ådragna. Men så är det när man är den "typ" ostigaste codexen. Det är svårt att utvärdera förrens det har varit iaf en turnering med nya kompen. Så är har det varit förut och kommer förmodligen förbli. Allt blir lättare när man ser listorna som "kommer igenom".
Bättre att börja hårt och sen släppa på trycket än tvärtom.

Så tänkte vi iaf med gamla Rt-mallen och det står jag nog fast vid. (Fast jag har inte med lbk-mallen att göra)
Ledsen Per men i så fall är ju själva meningen med den här feeback-tråden lite lätt meningslös.

O utsikten att antingen behöva måla upp tusen nya saker för att åka på okompade turneringar eller vänta 1år innan det kommer en ny codex som alla rasar över, känns sådär.

Risken finns ju alltid att kompen sätter sig och aldrig lättas på...kan faktiskt inte minnas att det lättats på kompen någon gång utan att det kommit en ny edition eller codex som rört runt i grytan.

Jag har haft följande grejer som bas i mina listor innan den här mallen kom.
3x3 jetbikes
exakt 8 warp spiders, exarch med spinneret och fast shot
2 serpents med kittet.

att det ska kompa in på 3 bara där känns inte rimligt.

Jag hade själv förväntat mig att kanske exarchen med spinneret och fast shot skulle kompas för att det verkar vara en nobrainer på internettet.

MITTZ

Inlägg av MITTZ »

LillePer skrev:Problemet är väl just flexibiliteten. De förflyttar sig i snitt 24" i rundan. Lite fram och tillbaka över och under. Sen kan du skippa din poäng beräkning. Ingen kommer köpa exarch i en bra lista någonsin.
:o
snygg timing på mitt inlägg om exarch med spinneret etc. ovan.
Hade som plan att åka till kinna i somras och sökte en hel del på eldarlistor på nätet och blev väldigt besviken när en build jag trodde mig hittat på som kändes rolig och ganska bra verkade vara standard i de listor jag hittade.
Nämligen Exarch med spinneret och fast shot...

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

LillePer skrev:Ingen kommer köpa exarch i en bra lista någonsin.
Eller... :twisted:
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Kompar spiders på 7 kommer ni aldrig någonsin se någon som spelar med 6. Alla kommer lägga sig precis under nästa kompgräns, vilket är 10. Så 10 eller inga alls kommer vara norm. 8 (eller 7 i vissa fall) utan komp skulle vara rimligt att ta med dock.

MITTZ

Inlägg av MITTZ »

Ancalagon skrev:Kompar spiders på 7 kommer ni aldrig någonsin se någon som spelar med 6. Alla kommer lägga sig precis under nästa kompgräns, vilket är 10. Så 10 eller inga alls kommer vara norm. 8 (eller 7 i vissa fall) utan komp skulle vara rimligt att ta med dock.
Det är fan helt sant!
Gjorde massa testlistor igår och kom fram till samma slutsats.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Varför skulle ingen ta 6st utan komp? Turneringarna får väl utvisa om så är fallet, men just nu så kommer inte en så pass bra enhet som 7-10 spindlar släppas igenom utan komp.

Om ni tycker det verkar jobbigt så kan ni väl bara tänka att det står så här
1 Each unit of warpspiders
och ta eran 10:a ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

MITTZ skrev:Jag har haft följande grejer som bas i mina listor innan den här mallen kom.
3x3 jetbikes
exakt 8 warp spiders, exarch med spinneret och fast shot
2 serpents med kittet.

att det ska kompa in på 3 bara där känns inte rimligt.
3x 10 gargoyles

2x 1 biovore

Också komp 3. Fett o-optat dock.

Vi räknar med att du bygger det bästa möjliga med kompen i åtanke. Slår du ihop bikesen till 2 enheter och drar ner spindlarna till 6 så kompar du 1. Vilket känns rimligt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Briggs

Inlägg av Briggs »

En fråga angående dreads i droppods. Räknas den dropopden de sitter i som en pod eller två? Jag antar att det är som såhär:

Ponera 5 pods
Pod 1: Commandsquad med graviton guns kombivapen med mera = 2 pods
Pod 2: Ironclad 2*HF = 1 pod
Pod 3: Dread med CCW SB + Asssault cannon = 1 pod
Pod 4: Tactical med sgt med bolt pistol ccw, flamer + ml = 1 pod
Pod 5: Tacitcal med plasma pistol, plasma gun, hb = 1 pod

= 6 pods dvs 1 i komp

Skriv svar