Tyranids, Daemons 6th

Moderatorer: Pärssi, Lillen

Användarvisningsbild
kombat

Re: Tyranids, Daemons 6th

Inlägg av kombat »

LillePer skrev:6 lvls Able to take divination isåfall...
Japp låter bra

Pärssi

Inlägg av Pärssi »

Chaos Daemons
1 Each Flying Monstrous Creature after the second
1 V80 Models of Troops (not counting Nurglings).
1 V60 wounds of Beast-unit type models. And additional 1 for each 20 wounds thereafter.
1 >5 Screamers if the army in total is able to generate >5 Divination psychic powers and there is an Exalted Gift in the army.
1 V7 vehicles and Monstrous Creatures. Count each Soulgrinder of Nurgle as two. Do not count the vehicles in a Seeker Cavalcade. And additional 1 if V11
1 V10 Psychic powers. Do not count powers generated from Pink horrors, count Fateweaver as generating 2 powers. Count each unit that generates 3 powers as generating 4.
1 Army includes an Allied Detachment (plus any penalties occurred from that army)

annat?

Användarvisningsbild
Flogger

Tyranids, Daemons 6th

Inlägg av Flogger »

Pärssi skrev:Count each unit that generates 3 powers as generating 4.
Detta gillar jag inte. Tycker gott 3 kan räknas som 3.

I övrigt ser det bra ut :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Tycker det e fateweaver som skall straffas.
Sätt 1 på honom och räkna honom mot psypowers(4kanske) och fmc. Så kan ni nog skippa allt om screamers och extra straff på heralder, gifts osv.

Anledningen till att jag tycker detta är att:
- fatey är navet i listan och bra nog att kompa.
- att pilla in komp på gifts och pilla med detaljer i heralder känns bara klabbigt.
- psy powets är bra men cd behöver dem. tycker det som gör dem brutna skall kompas, inte slå mot alla blint.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger

Tyranids, Daemons 6th

Inlägg av Flogger »

Det låter inte som att du mött Kairos Olof. De bästa demonlistorna tror jag inte ens har honom som del av armén för enstaka re-rolls är inte värt 300p.

Screamers med 2++ är bra. För att det ska funka ska man få igenom en hel del olika saker. Den rundan har Kairos bara 4++ så är han på bordet bör han dö eller försvagas rejält av din egna armé.

Nej, han är långt ifrån ett kompminus, det känns lika konstigt som att kompa Calgar.

Sedan gillar jag inte mentaliteten att kompa bort något annat än problemet för att komma åt problemet.

Allt det du säger där med FMC, psyker 4 och -1 innebär att han ALDRIG kommer vara med på en turnering då han effektivt kommer kompa 2 eller mer.

Sedan hade jag gärna velat se en demonlista med Kairos och screamers placera sig högt upp på en turnering (än så länge har de väl knappt nått topp 10? ) innan komp ens ska vara aktuellt.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Har spelat 4 matcher mot kombon. Alla gånger har jag haft gamla runes of warding... Då gick det att hantera. Utan dem, inte lika ball.
Döda honom? Han sticker aldrig fram nosen annat än för att slänga en viktig spell. Eller om man spelar mot ngt som inte kan skjuta ned kråkan.
Rerollen låter kanske inte så bra, den gör hela skillnaden. De som spelat mkt bloodbowl vet vad jag menar. Kort kan man säga att den ger listan en helt annan stabilitet.
Vidare så gör han att man kan börja använda warpstorm tabellen som ett vapen. Dels genom att rulla om kassa resultat, men även att bara rulla om ena tärningen om man rullar 6+ngt annat.

Annat än problemet? Problemet med odödliga screamers är att det e så jäkla stabilt.
Ta ett gäng heralder == 9+ rull på divination. Bra odds på 4++ spell.
Trolla på ld 10.
Låt bli att missa din 3+ på boken.

Lite grovt kokar detta ned till:
~87,5% att få önskad spell(~89,6% med fateys spell)
Trolla på LD 10 ~91,66% att lyckas(skiter det sig kan man använda fateys reroll).
Aktivera boken. 66,6% att lyckas(89,9% med rerollen)

Siffror stämmer säkert inte exakt. Men de ligger inte långt av.

Att denna typen av lista inte placerat sig kan bero på att den bara deltagit på en turnering, men där finns en viss potential...

Möter bra mkt hellre 60 hundar än 9 2++ screamers. Men det kanske bara är jag.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger

Tyranids, Daemons 6th

Inlägg av Flogger »

Även där är heralderna problemet. Sätter man komp 1 för 5+ potentiella divination spells är problemet löst.

Jag möter mycket hellre 9 2++ screamers än 60 hundar, alla gånger.

Cemal

Inlägg av Cemal »

Kairos, 3 lvl 3 heralder, 9 Screamers och en Exalted Gift är 840 poäng. Sen vill man kanske att heralder ska sitta på discs och då blir det 895 poäng. Men precis som du bevisat så är det fortfarande inte garanterat att få 4+ på den enheten och då är den inte alls lika bra. Jag ser det som att det är 50% chans per herald att få 45+, 16% för Kairos. Sannolikheten ökar men det är faktiskt bara 3 stycken separata 4+. Om heralden med Grimoire får den så går det att försöka snipa ut honom eftersom han bara har 4+ save och är mycket lättare att döda. Barrage och Precision shots/strikes kan alltså neutralisera hotet.

För att göra min ståndpunkt klar så tycker jag inte att den enheten ska gå in utan minus. Samtidigt tycker jag, precis som Flogger, att Kairos inte är problemet med listan. Det är kombinationen Screamers och Heralder. Om vi alla inte kan komma överens på den punkten så står diskussionen stilla.

Tycker Pärssis förslag är bra. Men jag gillar inte att 3 räknas som 4. Det är bara Heralder of Tzeentch, Demonprinsar och 3 sorters Greater daemons som har ok LD för att kasta spells. Flygmonster straffas redan så LoC/Kairos och Prinsar är redan begränsade. Varför straffa Tzeentch-heralder, GUO, Keepers och promenerande prinsar som har lvl 3?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker gott att monstar kan räkna 3 spells som 4, men att heralderna räknar som vanligt.

Dock tycker jag att fateweaver gör nog mycket för listan själv för att kunna vara 1 komp.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Fateweaver är bra men inte komp bra ffa när han räknas med både till fmc och spells kompen.

Skriv svar