Orks

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
imp

Re: Orks

Inlägg av imp »

Om man gör Morks förslag riktigt bra så tror jag att det skulle kunna funka bättre än det som används nu, men jag vill inte att man ska behöva använda ekvationer för att kunna ta reda på kompen. Det ska vara så lätt som möjligt. För att göra Morks förslag riktigt bra så tror jag att man måste göra om mallen från grunden.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Gascogne

Inlägg av Gascogne »

imp skrev:men jag vill inte att man ska behöva använda ekvationer för att kunna ta reda på kompen. Det ska vara så lätt som möjligt.

Jag håller med om att det ska vara så lätt som möjligt att räkna ut, ekvationer krånglar till det tyvärr.

Mork

Inlägg av Mork »

Jag kan skriva till det lite grann i en egen post om ni vill.
Lite intresse verkar det ju finnas.

Och även om jag låter lite påhoppande i vissa poster så
är det absolut inte min mening. Lika bra att ursäkta sig direkt :)
Mork, the articulate ork!

Mork

Inlägg av Mork »

Edit: Menar du att man skulle behöva plocka bort minuset för transporterna själva, annars så blir det ju sjuka påslag. Man skulle ju behöva göra om kompen från början om det ens skulle kunna funka
- Japp. Transportens eget minus måste ses över, ja. Så att det reflekterar dess fightingpotential, precis som alla andra fordon. Sådär hemskt mycket att göra om blir det nog inte. Inte jämfört med allt jobb som lagts ner hitintills.

Om du har följande enheter
Assault terminators -10
Assault terminators -10
Command squad: -16
Tactical -2
Tactical -5

och 1 LR och 2 Rhinos

Ska då commandsq och 2 enheter termosar ge minus?
- Ja. Det är min önskan. Självklart tycker då vissa att de "stackars" terminators inte kan åka samtidigt.
Näe, de kan de inte. Men de har möjligheten att åka under slagets gång och borde straffas därefter.
Jag kan hålla med om att det kan vara hårt. Men vitsen med komp är att få bort allt tråk.
Och ärligt talat, skulle man välja att bara ha en raider om man hade två sådana squads i sin armé?
Kommentar till Edit 2: Men finns det nåt annat än just Mega Nobs som har det straffet?
- Fler har det, Terminators hade det sist jag kollade SM-mallen. Vet ju ifs inte om det ändrats då jag inte
läst den på ett tag nu.

tue

Inlägg av tue »

kommer ni att ändra kompminuset för ghazkul thraka?

Han är snuskigt bra, har mött honom nu ett par gånger och han själv tar lätt hand om en halv armee

ZimmeZitron

Inlägg av ZimmeZitron »

tue skrev:kommer ni att ändra kompminuset för ghazkul thraka?

Han är snuskigt bra, har mött honom nu ett par gånger och han själv tar lätt hand om en halv armee
Jag håller med. -20 för herr Thraka tycker jag känns rätt befogat.
"When a player is the best in his position in the world and doesn’t play for Real Madrid, you have to consider it a waste."

- Sergio Ramos

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Ett problem med att transporter ökar de "värsta" enheternas komp är att alla enheter inte tjänar på att ha en transport. Säg t.ex. att man har en enhet med 12 Lootas och 12 orker med powerfist i en trukk. Trukkens transportminus kommer att gå på lootas, trots att de aldrig kommer att sätta sin fot i trukken.

Om man skall använda någon variant av systemet så får man nästan ge enheterna någon form av transportvärde, som anger hur mycket de tjänar på en transport. Men det känns smidigare att helt enkelt sätta minusen på transporterna och på de enheter som tjänar mest på dem. Meganobz är ju ett extremfall eftersom de blir så sjukt mycket sämre utan transport.

Mork

Inlägg av Mork »

EDIT: Hade "quotat" en massa här men de tillför inte diskussionen nåt. Så jag tog bort dem.
Ta istället en titt på posten nedan. :)
Senast redigerad av 1 Mork, redigerad totalt 24 gånger.

Mork

Inlägg av Mork »

Hurra!! Mer förslag från Mork :D

Borde inte straffet för nobs som "kan" åka bil baseras på hur många de är? 3st i en trukk är inte
direkt ett hot att jämföras med 10 i en battlewagon.
Skulle vilja föreslå följande:

-1 each meganob above 3 in every unit that is able to embark in a transport (only count this penalty once for each unit of Meganobs 'with' an transport)

Även bosspole borde gå på Warboss/bigmek och baseras på deras Ld. Visst blir nobsen bättre.
Men synd att straffa dem även om förmågan inte används till dem. Dessutom kan det ju tänkas
att man vill ha fler meganobsenheter än man har IC's med bosspole (om än ytterst ovanligt).
Så jag vill föreslå följande:

Ändra Warboss till -3 från -1 för bosspole.
Ändra Bigmek till -2 från -1 för bosspole.

Börjar kännas som om man ger sig på mycket nu. Men straffet för att ha nobs/meganobs som
troops skulle också göra sig bättre om det baserades på antalet. Gärna likt övriga modifikationer.
Så jag vill föreslå följande:

-1 each nob/meganob above 3 taken as troops.

Dessa ändringar skulle göra det möjligt att använda sig av små enheter. Men man kompar effektivt
bort de stora, hårda enheterna. Har inte kikat jättenoga på vad som blir möjligt utan mest gått
på känsla. Eventuellt kan man börja räkna redan från och med modell nr 3 i förslagen ovan.
Annars kanske små enheter kommer undan för billigt.

Vad tror ni? Har jag gjort en "multiplikator-fadäs" igen eller kan det vara något? :)

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Att ha komp beroende på antal låter bra
En bild säger mer än 1000 kaniner

Låst