Chaos Daemons

Moderator: Kompmallsansvariga

Jacke

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Jacke »

LillePer skrev:Man kan inte bara kolla på effektivitet, i viss mån måste man även kolla på komp per poäng. Iom att chaos kommer ta något annat för de poängen de har över, och även de kommer kompa minus. Du har antagligen sett antingen Jeppa eller Egge skriva om komp per poäng och att -1/30p är "standard" minus för en komp 50 lista på 1750.
Jo jag har hört talas om det, även om jag inte är så insatt i det.

Låt oss använda samma exempel, fast kitta CSM prinsarna till max och "fylla ut"poängen.

Daemonprince, Mark of Nurgle, Wings, Warptime
175p -7kp
Daemonprince, Mark of Tzeentch, Bolt of Change, Warptime, Wings
200p -5kp
Greater Daemon
100p -2kp

Totalt 475p -16kp

Daemons:
Daemonprince, Mark of Nurgle, Wings, Ironhide, Unholy might
220p -9kp
Daemonprince, Mark of Tzeentch, Wings, Ironhide, Unholy might, Bolt of Tzeentch
250p -12kp

Totalt 470p -22kp

Nu kostar de ungefär lika mycket. Dock så är CSMs prinsar betydligt bättre(bägge får Warptime), samt att de får en greater daemon på köpet. Och de kompar fortfarande 6 bättre(MC minuset inräknat)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

LillePer skrev:Man kan inte bara kolla på effektivitet, i viss mån måste man även kolla på komp per poäng. Iom att chaos kommer ta något annat för de poängen de har över, och även de kommer kompa minus. Du har antagligen sett antingen Jeppa eller Egge skriva om komp per poäng och att -1/30p är "standard" minus för en komp 50 lista på 1750.
Du ska inte lyssna på allt Jeppa säger.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Då är väl demonkompen helt skev då :P (Fast Greater Deamon var ett dåligt exempel. Iom att han kostar minst 90p till för att kunna få fram honom.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

LillePer skrev:Då är väl demonkompen helt skev då :P (Fast Greater Deamon var ett dåligt exempel. Iom att han kostar minst 90p till för att kunna få fram honom.
Varför det?

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Minimal marines enhet med aspiring champion = 90p. Om det var det du undrade..

Om du istället undrade varför daemons mallen är konstigt skev, så måste jag hålla med ovanstående skribenter om att det är fullständigt knas att daemons prinsarna, som kostar mycket mer för samma effekter, kompar betydligt sämre än csm prinsarna. Jag inser att det finns olikheter i reglerna för "riktiga" daemons och csm codexen, men skillnaderna i komp är alldeles för stora, och jag tror bestämt att det är daemons kompen på deras prinsar som måste bli bättre.

Detta kan dock vara ett exempel på problematiken att balansera codexar både inom sig själva och i relation till andra codexar.. Att korrigera daemons prinsarnas komp kanske fixar dem i relation till csm prinsar etc, men kanske samtidigt blir knas jämfört med resten av daemons mallen.

En för övrigt riktigt konstig sak är att daemons prinsar får -4 komp för att flyga, vilket kostar dem +60p, medans en csm prins bara får -3 komp för vingar, som kostar +20p..
Ytterligare en lustig sak (som en variant på tidigare gjorda jämförelser) är att en naken csm prins är exakt samma i stats som en daemons prins med unholy might samt iron hide. Csm prinsen är dock 20p billigare och ger ±0 i komp, jämfört med daemons prinsen som ger -4 (för den första iaf).. Visst finns det skillnader i regler och foc-plats etc, men ändå..
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Johannesson skrev:Minimal marines enhet med aspiring champion = 90p. Om det var det du undrade..
Ah. Jo, det var det jag undrade. Det är ju dock inte sant, hela enheten försvinner ju inte när stordemonen kommer, bara champisen. -2 för stordemonen får mig för övrigt att vilja gråta lite grann, men det är ju en fråga för CSM-tråden.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Han ger minst -5 i en vettig CSM arme, och det var vad har kompade innan monster gick i i fordonsminus, förra utgåvan kompade han oftast -3 + -3. Inte så konstigt egentligen.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Har en till jämförelse

10 Plaguebearers, Icon
185p -7kp

10 Plaguemarines, 2 plasmaguns, 1 power fist
285 -8kp

Om man ska tänka komp per poäng så verkar det ju som om Plaguebearers är bättre då de kompar mycket sämre per poäng(ännu sämre om man räknar med små grupper). Plaguemarines kan skjuta, de kan slåss i närstrid riktigt bra dessutom med 2 attacker var frag/krak/blight samt en fist. Samt att de tål nästan dubbelt så mycket mot alla vapen som inte har ap3 eller bättre. Plaguebearers kan inte skjuta och är urusla i assault(ws 3). Visserligen är det två väldigt olika enheter, men de fyller en liknande funktion i respektive armé. Skillnaden är att plaguemarines faktiskt är bra, medan plaguebearers inte duger till annat än att sitta och häcka på ett objektiv hela matchen och be till gud att ingen chargar dem.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Nu börjar du iofs jämföra apelsiner och äpplen, men jag håller med om att Plaguebearers är alldeles för hårt kompade. Jämför hellre med till exempel Horrors med Bolt, Horrors är lite dyrare och är också en scoring-enhet, men kompar -3 istället för -5. De har dock AT-skytte och helt ok dakka, båda är helt klart en bristvara i demonarméer, men sämre staying power. Jag tycker att de känns hyfsat likvärdiga, och borde kompa därefter, kanske till och med att Plaguebearers borde ha mindre minus, men mer minus för sin ikon.

Eller är det något uppenbart jag missar?

Jacke

Inlägg av Jacke »

HeadWar skrev:Nu börjar du iofs jämföra apelsiner och äpplen, men jag håller med om att Plaguebearers är alldeles för hårt kompade. Jämför hellre med till exempel Horrors med Bolt, Horrors är lite dyrare och är också en scoring-enhet, men kompar -3 istället för -5. De har dock AT-skytte och helt ok dakka, båda är helt klart en bristvara i demonarméer, men sämre staying power. Jag tycker att de känns hyfsat likvärdiga, och borde kompa därefter, kanske till och med att Plaguebearers borde ha mindre minus, men mer minus för sin ikon.

Eller är det något uppenbart jag missar?
Nej, jag tycker att du har en poäng. Horrors känns just nu mer prisvärda då de faktisk kan göra mer än bara sitta och trycka. Betydligt bättre att stå på ett objektiv och skjuta, än att bara stå där. Plaguebearers tillför ju absolut inget till armén utöver scoring aspekten, vilken horrors också har.

Skriv svar