Chaos Space Marines
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Chaos Space Marines
Fast Mephiston har en regel som säger att han inte får kasta samma power mer än en gång.
NUJA 
Skryträttigheter på internet i ett år: check!
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
http://www.svenska40k.se/player.php?id=424
http://www.youtube.com/watch?v=SNLJDR-XbVY
Konstaterade att jag hade lite för många "basic" chaos marines på skrivbordet så jag tänkte bygga om ett gäng till chosen. Funderade ett litet tag på att bygga den ganska risiga varianten närstrids-chosen med en drös power weapons. Kollade mallen och konstaterade att mina 10 man chapfist + 4xpower weapon kompar -7, helt utan lustiga skutvapen eller rhino. Så bra är den enheten inte. Föreslår att minus för närstridsvapen bara gäller för champen. Möjligen -1 på fist på vanliga killar. Undrar om inte minuset på heavy weapons är lite tilltaget, enheten kostar marginellt mer än vanliga chaos marines per skalle och är inte scoring.
Sammanfattningsvis föreslår jag en chosen-komp enligt följande:
-1 Heavy Weapon (if the squad numbers 7 or less)
-1 each plasma gun/melta gun/flamer
-1 power weapon/each lightning claw (champion only)
-1 power fist (-3 for champion)
-2 Rhino (n addition to other penalties for rhinos)
Sammanfattningsvis föreslår jag en chosen-komp enligt följande:
-1 Heavy Weapon (if the squad numbers 7 or less)
-1 each plasma gun/melta gun/flamer
-1 power fist (-3 for champion)
-2 Rhino (n addition to other penalties for rhinos)
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Rent generellt kommer vi se över enheter med vanliga gubbs som kan ta närstridsvapen (chosen, da-veterans, bloodclaws, etc) och det kommer med största sannolikhet bli en upplättning i kompen för dem. För, precis som du säger, kompar de för dåligt och ingen spelar med dem.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Fast 5 Chosen med 5 special weapons i bil är väl inte värda sina -9 heller tycker jag. Det får man in plauge marines för och dom är scoring plus feel no pain samt har andra goa regler. Chosen är fortfarande chaos marines och det är i grunden inte superhett. Mitt förslag är något i stil med:
-1 each special and/or heavy weapon (up to -3)
-3 Powerfist on Champion
Tankar och åsikter kring detta?
-1 each special and/or heavy weapon (up to -3)
-3 Powerfist on Champion
Tankar och åsikter kring detta?
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
-
Leidermark
Lash kompar för hårt i nuläget! Då hela spelet har blivit mechinriktat och att det finns nya förmågor som nullifierar pshycic powers (RoW, rune priest, shadow in the warp, etc) så känns -25 överdrivet, visst två lash är bra men en... skulle hellre vilja se ett eskalerande minus, -10 första -20 andra.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Kan inte hålla med. Den är sjukt bra mot inf. Bara därav borde den ge mycket minus för att inte skrämma bort dom sista infanteristerna som finns. Jag tycker också att den första är bättre än den andra i en lista. -25 är alldeles lagom.Leidermark skrev:Lash kompar för hårt i nuläget! Då hela spelet har blivit mechinriktat och att det finns nya förmågor som nullifierar pshycic powers (RoW, rune priest, shadow in the warp, etc) så känns -25 överdrivet, visst två lash är bra men en... skulle hellre vilja se ett eskalerande minus, -10 första -20 andra.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Håller med Leidermark. Lashen är inte overpowered i dagens helmachade klimat. Säg -15 på första och -25 på andra? Då går den i alla fall att spela med.
Istället för att uppmuntra folk att spela infanteri skulle man ju kunna ge fordon sämre komp
Istället för att uppmuntra folk att spela infanteri skulle man ju kunna ge fordon sämre komp
En lashprince med vingar ska inte kompa under 25, de kompar i nuläget 31 borde inte sänkas...
Varför inte? En T5 monstrous creature är inte speciellt tåligt i metat. Det går ju att dra wounds på den genom att boltra.PerS skrev:En lashprince med vingar ska inte kompa under 25, de kompar i nuläget 31 borde inte sänkas...
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.