Jag har inte gått igenom statistiken eller listorna ordentligt, min post var mest en spontan reaktion. Själv grundmeningen handlar väl egentligen mer om det jag också sa i min post. Borde inte "sämre" codexar t.ex DA, BT, Tau, Necrons etc kompa "snällare"? Nu menar jag inte att en tau lista med 9 broadsides och 9 crisis suits ska kompa 100 liksom. Eftersom jag inte gått in på djupet på de olika raserna kan jag heller inte föreslå några konkreta ändringsförslag, det enda jag ber är att man kanske ser över möjliga ändringar när man ser hur BSK listorna utspelat sig. Eftersom BSK inte är spelat än kan man bara spekulera i hur de olika listorna kommer bete sig, och det styrs alltid över en hel del andra saker t.ex. skill på dem som spelar det, motstånd, scenario, tur etc.
Och personligen tycker jag man bör vara lite restriktiv med att basha på folk här. Allt som skrivs om komp är INTE negativ kritik, och det är väldigt lätt att folk tolkar allt man säger som något negativt, och automatiskt blir defensiva. Man måste dock få ifrågasätta och påpeka saker som kan vara värt att ta i beaktande i samband med uppdateringar etc. så när jag skriver något i stil med "tycker det är oroväckande att det VERKAR vara lätt att göra en effektiv hög-kompande lista med en av de starkaste arméerna" betyder inte det "kompmallen är skitdålig, gör om, gör rätt!"
Och det handlar inte bara om Dark Eldar, utan om flertalet starkare listor. Skillnaden mellan t.ex SW som jag själv spelar är att det är relativt lätt att göra en dugligt hög-kompande lista som fortfarande är effektiv, medan arméer som tau mer eller mindre måste välja sina hårdaste grejer för att ha en ordentlig chans, och dessa val kompas fortfarande relativt hårt.
Hoppas det klarar upp vad jag försöker säga, utan att jag tas som den största komplist-motståndaren som någonsin skådats i 40k sverige