Kompmallen 6.7

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av DHettNeck »

Skulliz skrev:
speedfreek skrev:@Skulliz

Det roliga med listbygge är väl ändå inte att hitta ett hål och sen duplicera tills platsen är slut?
Men om det är det, så tycker vi verkligen diametralt olika.
Det roliga med listbygge tycker jag är att bygga en lista med så få svagheter som möjligt och sköna inbördes synergier. Det är när man kan spela med en lista som inte bara är balanserad (har en chans att vinna oavsett vad man möter) utan som dessutom har redundans nog att ta en runda av dåliga tärningar och ändå göra comeback som spelet är som roligast (och taktiskt).

Om man då straffar redundans i kompen tycker jag att man premierar ett mindre taktiskt spel där tärningarna spelar mer roll.
Om redundans nu är så bra (vilket jag håller med om att det är) så är väl det något som borde ge sämre komp.

Bättre list => sämre komp, det är en av de stora poängerna med komp.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

DHettNeck skrev:Om redundans nu är så bra (vilket jag håller med om att det är) så är väl det något som borde ge sämre komp.

Som jag redan sagt är eskalerande minus på allt rättvisast. Dock tycker jag det vore väldigt tråkigt om man kompade bort redundans ur listorna.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag förstår verkligen inte vad det är du säger här.

Jag trodde komp i nästan alla dess former gick ut på att försöka bättra på den rättvisa GW har misslyckats att själva skriva in i sina regler.
Rättvisare förutsättningar innebär iaf enligt mig även att det är roligare, och då i synnerhet om det är rättvisa mellan arméer också, så inte alla måste spela samma "bästalista" för att det ska kunna vara rättvist.

Vad går det annars ut på?

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Skulliz skrev:
DHettNeck skrev:Om redundans nu är så bra (vilket jag håller med om att det är) så är väl det något som borde ge sämre komp.

Som jag redan sagt är eskalerande minus på allt rättvisast. Dock tycker jag det vore väldigt tråkigt om man kompade bort redundans ur listorna.
Fast i vilken utsträckning är det skoj med upprepningar? Jag gillar själv temade listor men en del av de listor man ser för närvarande är ju fånigt optade på den punkten. Det är iaf. min uppfattning.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

När man kollar kompsammanfattning från BSK lagen ser det lite oroväckande ut tycker jag:

BT 45,2
BA 38,5
CDae 52,4
CSM 50,0
DA 51,0
DE 52,6
Eld 50,5
GK 36,5
IG 43,3
Nec 48,0
Ork 40,8
SoB 42,0
SM 46,8
SW 40,5
Tau 52,2
Tyr 42,3

Dark Eldar är en av de mest kompetetiva codexarna just nu, och därför är det lite oroväckande att de kompar så högt. Går det alltså att bygga hög-komp listor som fortfarande är grymt bra jämfört med mycket annat så kanske detta borde justeras. Jag har spelat mot flera DE listor med 60-65 i komp och samtliga har varit hårda att tas med. Det som verkar bli straffet är att de sämre mer utdaterade codexarna (SoB, Necrons, Tau, BT) mer eller mindre måste ta sina bästa enheter för att ens ha någon chans mot de mer flexibla nya starkare arméerna (SW, BA, GK, DE). Dessa får då lägre komp medan de nyare kan komp-opta och fortfarande vara bra.
Självklart beror det också på hur man bygger sin lista inför en specifik turnering, och om man satsar på låg eller hög komp, men det är ändå oroväckande att DE som trots allt är en ruskigt bra armé med många olika infallsvinklar och möjligheter till listbygge som trots allt funkar väldigt bra kompar absolut högst av alla. Borde inte kompmallen vara mer riktad till att ovan nämnda "klena" listor får en utjämnande fördel jämfört med nyare mer uppdaterade arméer?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Stirra dig inte blind i BSK-statistik. En lagturnering främjar extrema listor och codexar som är bra på att bygga sådant (t.ex. Blood Angels och Grey Knights) kommer antagligen göra hårdare listor än andra, men det balanseras genom att andra i samma lag bygger mjukare listor.

Sen är statistiken inte tillförlitlig för de små arméerna, då det var flera lag som bara hade ett fåtal spelare. Systrarna hade bara en spelare t.ex.

BSK är bra för att se hur folk utnyttjar hål i mallen, men inte bra för att jämföra medelkomp mellan olika arméer. Sen så får vi se hur det ser ut efter turneringen, när vi vet vad som har placerat sig.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Titta en gång till på dessa "högkompslistor" till DE och återkom när du tycker de ser hårda och farliga och då gärna med konkreta exempel på vad som är så bra med dem.
Då är det lättare att fundera över om något är fel i balansen mellan böcker.

Och sen är jag osäker om någon placerat sig särskilt bra med någon högkompande DE-lista förutom på en turnering med mycket kompbelöning.
(Anders räknas inte)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jo, just DE-listor kan nog vara värt att titta närmare på, det är fortfarande ett förhållandevis nytt codex, men generellt sätt är det lätt att över analysera statistik.
Alexander Merinen

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Jag har inte gått igenom statistiken eller listorna ordentligt, min post var mest en spontan reaktion. Själv grundmeningen handlar väl egentligen mer om det jag också sa i min post. Borde inte "sämre" codexar t.ex DA, BT, Tau, Necrons etc kompa "snällare"? Nu menar jag inte att en tau lista med 9 broadsides och 9 crisis suits ska kompa 100 liksom. Eftersom jag inte gått in på djupet på de olika raserna kan jag heller inte föreslå några konkreta ändringsförslag, det enda jag ber är att man kanske ser över möjliga ändringar när man ser hur BSK listorna utspelat sig. Eftersom BSK inte är spelat än kan man bara spekulera i hur de olika listorna kommer bete sig, och det styrs alltid över en hel del andra saker t.ex. skill på dem som spelar det, motstånd, scenario, tur etc.

Och personligen tycker jag man bör vara lite restriktiv med att basha på folk här. Allt som skrivs om komp är INTE negativ kritik, och det är väldigt lätt att folk tolkar allt man säger som något negativt, och automatiskt blir defensiva. Man måste dock få ifrågasätta och påpeka saker som kan vara värt att ta i beaktande i samband med uppdateringar etc. så när jag skriver något i stil med "tycker det är oroväckande att det VERKAR vara lätt att göra en effektiv hög-kompande lista med en av de starkaste arméerna" betyder inte det "kompmallen är skitdålig, gör om, gör rätt!" ;)

Och det handlar inte bara om Dark Eldar, utan om flertalet starkare listor. Skillnaden mellan t.ex SW som jag själv spelar är att det är relativt lätt att göra en dugligt hög-kompande lista som fortfarande är effektiv, medan arméer som tau mer eller mindre måste välja sina hårdaste grejer för att ha en ordentlig chans, och dessa val kompas fortfarande relativt hårt.

Hoppas det klarar upp vad jag försöker säga, utan att jag tas som den största komplist-motståndaren som någonsin skådats i 40k sverige ;)

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Men nu hänger jag inte alls med dig. Att de nyare codexarna ska kunna lira högkomp effektivare skulle enligt dig stödjas på faktan att de i BSK har höre komp än genomsnittet?
Enligt din uträkning kompar GK, BA och wolfar lägst till 3e lägst och dessa är 3 av de 4 senaste codexarna. Så din teori håller om man bortser från tre fjärde delar av datan? Av de senaste codexarna e det ju bara DE som har hög komp(och dessutom inte jätte läskiga listor...).

Jag måste ha missförstått ngt...

Själv lirar jag BA och varje gång jag försöker pilla ihop högkomp (60+) så kommer jag fram till att vanilj eller annat hade gjort samma sak bättre till bättre komp. Alltså lirar jag i min bekvämlighets zoon 25-40.
Min uppfattning är att kompmallen på ett bra sätt styr upp listor så de hamnar på typ likvärdig nivå där kompskillnaden mellan dem oftast balanseras av div. specialregler (counter attack, fast vehicles, osv.).
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar