Vart får dom FNP ifrån då?Simon Talltorp skrev:men skit i att ha grotznik i enheten då? Fortfarande 30 ardboys med FNP och en nob med klo (som vanligt)?
Orks
Moderator: Kompmallsansvariga
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Orks
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
En liten fråga angående Kustom Force Field.
Den ger -2 per fordon/walker i armén, om jag har fordon i squadrons, får jag fortfarande minus för varje fordon eller bara för enheterna som helhet?
Jag tolkade det som att det är för varje fordon, så har jag 2x2 kans så får jag -8 eftersom det är 4 fordon, trots att de bara är 2 enheter.
De får ju fortfarande användning av cover saven lika mycket som om de varit 4 enskilda enheter (vilket inte går eftersom man bara har 3 heavy slots, men ni förstår poängen).
Och när vi ändå är här, Boyzminuset, det står att alla straff är kumulativa, så om jag har två enheter på 20 boyz, då får den första straff för att den är minst 20 man stor, får den andra straff både för att den är minst 16 man stor och för att den är minst 20 man stor, eller tar man bara ett av de straffen då? Jag räknade båda eftersom det står att allt ska vara kumulativt, men lite osäker på om det verkligen är rätt där.
Den ger -2 per fordon/walker i armén, om jag har fordon i squadrons, får jag fortfarande minus för varje fordon eller bara för enheterna som helhet?
Jag tolkade det som att det är för varje fordon, så har jag 2x2 kans så får jag -8 eftersom det är 4 fordon, trots att de bara är 2 enheter.
De får ju fortfarande användning av cover saven lika mycket som om de varit 4 enskilda enheter (vilket inte går eftersom man bara har 3 heavy slots, men ni förstår poängen).
Och när vi ändå är här, Boyzminuset, det står att alla straff är kumulativa, så om jag har två enheter på 20 boyz, då får den första straff för att den är minst 20 man stor, får den andra straff både för att den är minst 16 man stor och för att den är minst 20 man stor, eller tar man bara ett av de straffen då? Jag räknade båda eftersom det står att allt ska vara kumulativt, men lite osäker på om det verkligen är rätt där.
Har alltid tänkt "per enhet" men ser nu att det nog blir per fordon.
Så -8 stämmer nog bra. Osså ytterligare -5 för själva fältet.
Ork boys:
2 enheter på 20 tolkar jag såhär:
Enhet 1: -2 grund, first unit with 20+ models = -3.
Enhet 2: -2 grund, second unit with 16+ models -1, second unit with 20+ models -1 = -4.
Sen om jag tolkat rätt är en annan sak då jag alltid kör med max 15. Inget maxande här inte.
Då kan ju enheterna bli bra...
Blir dyrt i komp om man vill ha mer än 3-4 troops som orkspelare. Såvida man inte köper pyttesmå
enheter.
Så -8 stämmer nog bra. Osså ytterligare -5 för själva fältet.
Ork boys:
2 enheter på 20 tolkar jag såhär:
Enhet 1: -2 grund, first unit with 20+ models = -3.
Enhet 2: -2 grund, second unit with 16+ models -1, second unit with 20+ models -1 = -4.
Sen om jag tolkat rätt är en annan sak då jag alltid kör med max 15. Inget maxande här inte.
Då kan ju enheterna bli bra...
Blir dyrt i komp om man vill ha mer än 3-4 troops som orkspelare. Såvida man inte köper pyttesmå
enheter.
Mork, the articulate ork!
Jag tolkar det precis som dej, ville bara höra av de som skapat kompmallen om det är rätt eller om det är ett missförstånd nånstans på vägen (bättre att helgardera sig än ta för givet att det funkar som man tror, bara för att sen få det förklarat att man gjort fel).
Vi hade det ju tidigare men det gillades inte, argumentet om jag kommer ihåg rätt var att det var för stor skillnad på att ha t.ex. 3 10-manna eller en 30-manna. Dock skulle det vara ett mycket enklare minus om folk har ändrat åsikt i frågan.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"