Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av DHettNeck »

Kan hålla med om att dom inte är nått vidare. Man vart har du fått ifrån att dom bara har I1 (förmodligen från 4:th)?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Thousand sons tar alltid diff test när de går (eftersom de har slow and purposeful) och har inga assault grenandes. Därför slår de på I1 vid en charge.
Alexander Merinen

egge

Inlägg av egge »

Jag kan nog också hålla med om att de är lite hårt straffade. -2 eller även -1 skulle passa men då borde det vara -2 för bolten och -4 för varje rhino för just dem.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

bjorn

Inlägg av bjorn »

Yabob skrev: Jag spelar iof inte på så många större turneringar, men jag tror inte jag har sett någon annan än jag själv använda dem sen förra codexen.
Jagt spelade en hel tzeenstch armé på sydcon i sommras och ja kan hålla med om att de är inte den hetaste enheten i spelet. men det är väldigt roliga att spela så det gör inget :)

//Björn

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Ifall det finns det tid och vilja så kan man kolla över kompen på dessa enheter också:

Ariman- dålig och dyr. Han förtjänar inte -10.

Thousands Sons- Sönerna är inte dåliga men har helt fel poängkostnad. De har ju bara bolters.. inga granater, boltpistoler special vapen och så vidare. Magikern är extremt dyr också... 85 poäng med warptime tex. Billigaste enheten går på 162 poäng och är endast fem man. Jag ser inte hur nämnd enhet kan konkurera med tio chaos space marines med autokanon som kompar bättre. Noise marines kan tillskillnad från söner slåss någorlunda mot infanteri i närstrid och kan skjuta infanteri mycket bättre. Så mitt förslag är -1 på söner.

Spawn- Spawnet är en enhet med riktigt dåligt skrivna regler och är för dyr för vad den gör. Om jag har tre spawns så får jag +3 och om jag har 6 raptorer har jag +1. Är det inte nobrainer att välja den som har ett armoursave?

Det var allt kompgnäll för idag.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Ahriman bör ge rejält mycket snällare komp, han gör i princip inget och han dör lätt.

Thousand sons är inte heller något vidare, särskilt inte bolt of change, sjukt överskattat att slösa en shoting phase med en anti infanteri enhet bara för att sorcerern ska missa/shaka en rhino. Tycker det är samma med horrors, bolten är svindyr och träffar nästan aldrig, samt att du måste offra hela enhetens shooting för att potentiellt(jag har faktiskt aldrig sett någon lyckas) nita en tank.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Jacke skrev:Ahriman bör ge rejält mycket snällare komp, han gör i princip inget och han dör lätt.

Thousand sons är inte heller något vidare, särskilt inte bolt of change, sjukt överskattat att slösa en shoting phase med en anti infanteri enhet bara för att sorcerern ska missa/shaka en rhino. Tycker det är samma med horrors, bolten är svindyr och träffar nästan aldrig, samt att du måste offra hela enhetens shooting för att potentiellt(jag har faktiskt aldrig sett någon lyckas) nita en tank.
Instämmer, sönerna lider hårt av att de är så j*vla dyra i förhållande till vad de faktiskt kan åstadkomma, de måste kompas snällare på något vis.

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

På grund av plötslig överflöd av tid ska jag begå det ultimata kätteriet och jämföra enheter ur två olika codexar. En chaos närstridsdread (två dreadnaught close combat weapons) mot en Furioso Dreadnaught och en assult defiler (två extra ccl vapen). Here goes:

Chaos dreaden har WS 4, AV 12 A 4, och har två twinlinked bolters som skjutvapen. 1/3 chans att den hamnar ur spelarens kontroll varje runda. Kostnad 100. Komp -4

Furioson har WS6, AV 13 i fronten, A 3 en meltagun och en stormbolter. 1/6 chans per match att den får furious charge. Kostnad 125. Komp -5

Chaos Defiler WS3 BS3 I 3 AV12, ignorerar stunned och shaken. Har 5 attacker. Battlecannon! Är jättejättestor (rhinos framför kan inte ge GWmodellen coversaves tex.). Har fleet. Kostar 150 poäng. Komp -7

Chaosdread vs Furioso:
För de 25 poängen får man bättre närstridsförmåga (träffar det mesta på 3+) samt en meltagun som är ett mycket bra vapen att ha på en offensiv dread (skjut transport& charga det där inne ). Furiusos har även AV13 som autokanoner bara kan glansa och missiler pennar på sexor. AV13 är typ guld värt i närstrid mot singel-fistar i enheter. Man tappar även den dåliga regeln fire frenzy.

Defilern är lite knepigare. Den har ju fleet men också ett vapen man vill skjuta med så det blir lite en konflikt där. I närstridspotential anser jag att den är likvärdet furioson iochmed att defilern har två mer attacker men slår sämre. I överlevnedsförmåga tror jag att furiosons AV 13 är bättre än tolv & ignorera shaken och stunned. Man kan ju alltid skaffa extra armour till furioson om man vill.

Jag anser därför att kompskillnaden mellan enheterna borde justeras lite annorlunda än vad de gör nu. Är det någon som håller med eller är det bara gnäll?

jeppeapan

Inlägg av jeppeapan »

Jämför defilern med soulgrindern...

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Jo men den deepar ju in. I kombat så är den ju bättre men deep är lite risky.

Skriv svar