Imperial Guard

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Väktaren

Re: Imperial Guard

Inlägg av Väktaren »

Jag har nu kikat igenom hela tråden och jag har inte funnit ett endaste vettigt svar på varför man över huvudtaget valt att kompat bort ett helt choice från arméboken. Vad som även framgår är att det är enbart Imps som har fått detta och så jävla bra är inte Psyker Battle Squad.

Visst de kan sitta i en bil med AV12 om man skulle vilja, men kvar är det att om de misslyckas med sina powers of får en perils så DÖR d3st och om overseern är borta så DÖR hela squaden. Är det nått som tagit i beaktning när minuset sattes på denna enhet?

Sen att ge dem -45 OM det finns en chimera i armé listan även om det inte är tänkt för dem känns riktigt tråkigt och även -18 om det inte finns någon chimera alls i listan känns väldigt hårt för en enhet som med all sannolikhet kommer ha motståndarens uppmärksamhet hela spelet.

Vad är folk så rädda för? Att få en platta med ev. S9 AP1 på någon enhet eller få 1 enhets LD sänkt till 2?
Elle är det nyhetensläskighet och tanken att man inte vet hur man tacklar det som ligger till grund???

Ska det "kompas" bort enheter kan man nog hitta en och annan i varje codex som man skulle kunna sätta ett fett minus på...

Det bidde ett surt inlägg men jag tycker inte att man ska "banna" en enhet då det verkar som om de flesta i tråden tror man auto vinner om man har med dem. Då finns det hårdre enheter för -18 som är betydligt värre.

Användarvisningsbild
Papa D

Inlägg av Papa D »

@väktaren - Titta på Orkers warbiker nobz, Eldars seercouncil, Blood angels chalice även till viss del Blood crushers och troligen thunderwolf cavalary i nya 5.6 mallen.

Vissa enheter är helt enkelt så brutna att dom förstör spel mekanismen, och de passar inte in i de kompade klimatet. Jag har aldrig spelat med dom, eller emot psykers, men jag kan vilt föreställa mig vad 3 x 6 psykers i chimera tillsammans med IGs övriga kodex skulle kunna ställa till med... pinning, eller skuta ut 25% av enheten och sen valla av den flyende enheten med en snabb vendetta...

P Daddy
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

De är inte bra för sig själva, men mallen utgår hela tiden efter att man utnyttjar varje enhet maximalt.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Samtliga IG-arméer på ETC förra året hade minst en squad. Så bra är de.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Jag spelar med en unit i min IG lista, trots minuset, så bra anser jag dom vara :P
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

de gör att man auto vinner mot marines mf.. de är helt brutna, men funkar bara mot hälften av alla armeer..
Jag har två målade squads sen förra ETC. Och i år kommer de få se action på två turneringar!

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Får hoppas att du syftar på RydCon och ETC och inget annat....

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Från nya kompmallen:

Psyker battle squadron ändras till följande:

Psyker Battle Squad
-5 each of the 1-6 Sanctioned Psyker model (-2 if no Chimeras are present in the army)
-2 each of the 7-9 Sanctioned Psyker model

Förtydligande på fordon:
Vehicles (each vehicle counts as one vehicle even when used in a squadron, a squadron of Armoured Sentinels counts as one vehicle, other Sentinels and Cyclops does not count, emplacements and platforms does count)

Användarvisningsbild
Väktaren

Inlägg av Väktaren »

@Nefrums: får gära ta och utveckla och förklara istället för att säga att det är auto win mot Marines och att enheten är helt bruten. Det är standard svaret, men ingen vill förklara varför?

Att sänka LD till 2 på en enhet är väl inte mer spelförstörande än att ha ex. en dread med multi melta dimpa ned i din deployment tur ett. Sen så är det ju även som så att Psy Squaden är det enda försvar man som IG spelare har mot andra psykers (om man inte helt försöker förlita sig på skytte).

Säger inte att enheten är dålig men jag tycker det är tagit oerhört mycket i överkant. -18 för en full enhet utan transport är fortf. alldeles för mycket.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

På vilket sätt är en PBS ett försvar mot andra psykers?

Skriv svar