Imperial Guard

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Väktaren

Re: Imperial Guard

Inlägg av Väktaren »

Genom att sänka modellens LD förstås ;)

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Effekten varar bara till slutet av rundan.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

IG är den armen med mäst skytte i spelet. En psyker battle squad gör att an bara behöver döda 25% av en enhet för att den ska vara borta. Så i effeckt fyrdubblar den ig armens skyttepotenial mot allt med ld..

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

PBS är som flera tidigare sagt en alldeles för galen enhet. Visst den är inte en auto win men den är cepeskadat bra mot många arméer medans den är näst till värdelös mot andra.

Jag är av den åsikten att sådant ska kompas bort, eller åtminstonne sönder så man får göra rejäla uppofringar om man ska ha med dem.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Jag tycker att vanliga impsquads kompar lite hårt, särskilt i grunden. Tar man två squads med ett heavy weapon (ej lascannon) får man -4 i komp för ca 130p.

Space marines får -2 i komp för en tactical på ca 170p. I båda fallen har man upp till två scoringenheter. Man får visserligen dubbelt upp med wounds, men med sämre T och Save med mera så är det inte lika fördelaktigt längre. Är woundsen så fördelaktiga?

Det normala sättet att göra en hög-komplista funkar inte på inparna när det man ersätter fordonen med kompar så hårt.

Användarvisningsbild
Skulliz

Inlägg av Skulliz »

Mutt skrev:Jag tycker att vanliga impsquads kompar lite hårt, särskilt i grunden. Tar man två squads med ett heavy weapon (ej lascannon) får man -4 i komp för ca 130p.

Space marines får -2 i komp för en tactical på ca 170p. I båda fallen har man upp till två scoringenheter. Man får visserligen dubbelt upp med wounds, men med sämre T och Save med mera så är det inte lika fördelaktigt längre. Är woundsen så fördelaktiga?

Det normala sättet att göra en hög-komplista funkar inte på inparna när det man ersätter fordonen med kompar så hårt.
Du har rätt, veteraner i bilar kompar i runda slängar samma som infantry platoons för samma poäng, och jag tror de flesta är överens om att veteranerna är bättre i de flesta fall.

Har funderat en del kring det där och det känns som att ett kompminus är värt för mycket för vissa enheter men de förtjänar samtidigt inte nollor.

Det går inte att kompensera för det genom att antingen använda sig av halva poäng?

Eller om man kunde stränga till fordons minusen med säg 1 argare komp på alla fordon och sedan höjer grund kompen med X? Så att listor i bilar kompar samma som nu medan de snällare och sämre foot listorna tjänar en drös med poäng?

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Bra tankar, ska se över det!

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Psyker minuset "borde" väl egentligen vara -5 för varje matchad chimera / unit psykers, men jag antar att ni inte direkt tror att nån nånsin kommer spela med 2x6 psykers och 1 chimera och därför inte skrivit in det?
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Magnus

Inlägg av Magnus »

Räknas artillerypjäser så som Heavy Mortars och Quad-launchers med i fordonsminuset?

*EDIT*

"Vehicles (each vehicle counts as one vehicle even when used in a squadron, a squadron of Armoured Sentinels counts as one vehicle, other Sentinels and Cyclops does not count, emplacements and platforms does count)"

Antar att detta är svar på min fråga?
Och då räknas dom alltså som flera även om dom är i enheter?

Magnus

Inlägg av Magnus »

Magnus skrev:Räknas artillerypjäser så som Heavy Mortars och Quad-launchers med i fordonsminuset?

*EDIT*

"Vehicles (each vehicle counts as one vehicle even when used in a squadron, a squadron of Armoured Sentinels counts as one vehicle, other Sentinels and Cyclops does not count, emplacements and platforms does count)"

Antar att detta är svar på min fråga?
Och då räknas dom alltså som flera även om dom är i enheter?

Jag fick höra att "vanliga" artillery inte räknas med i fordons-minuset, så då borde väl inte Quad-launchers och Heavy Mortars göra det heller?
Det hade ju varit bra om någon i mallskapar-gänget kunde bekräfta. :)

Skriv svar