Chaos Daemons

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
speedfreek

Re: Chaos Daemons

Inlägg av speedfreek »

Även BA med 3 furiosos och 3 dödskompanidreads?
Jag är imponerad...

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Självklart är det en stensaxpåse lista men man hade ju kunnat byta ut 8 crushers till någonting som ger -7 i komp och spela på Lincon. Hade varit intressant hur den stod sig. (Påminner om P.Pirats lista med 8 crushers, 12 fiends, 4 horror enheter, två nurgle pappor och lite bös.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

speedfreek skrev:Även BA med 3 furiosos och 3 dödskompanidreads?
Jag är imponerad...
Jag har aldrig förlorat mot BA, den listan du beskrev finns ändå inte. :)
För övrigt vann Jocke E med mina demoner mot 6 dreads i Umeå, så varför inte?

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Jocke Rapp skrev:
speedfreek skrev:Även BA med 3 furiosos och 3 dödskompanidreads?
Jag är imponerad...
den listan du beskrev finns ändå inte. :)
Du finns ändå inte! ;)

Jacke

Inlägg av Jacke »

Några småsaker:

Varför kompar Bluescribes lika dåligt som Abaddon? Bluescribes har bara en sak som gör dem "bättre" än en vanlig Herald med samma utrustning och det är att de har 50% chans att inte få välja power andra gången de trollar, vilket är lika mycket nackdel som fördel. Är det verkligen motiverat med 8 sämre komp än en vanlig Herald bara på grund av det? Om jag har missat något så får ni gärna beskriva varför de är codexens mest brutna enhet.

Sen tycker jag som jag sagt tidigare att -5kp för Pavane är vansinningt på en Herald. 4+ för att träffa vilket också innebär att hon inte får fleeta även om hon missar, och dessutom måste charga det hon försökte trolla på. Var någonstans är det värt -5kp? Exta kul är det att den bara ger -4 på en Daemonprince som har bs5 och träffar på 2+, och inte heller tappar fleet om han använder den.

Sen undrar jag om inte Blightdrones borde kompa lite snällare. Just nu kompar de lika dåligt som de gör till CSM, och jag skulle vilja påstå att de är sämre om man köper dem till Daemons. De tvingas deepa och får inte skjuta den turen de kommer ned, det gör dem rätt mycket sämre än vad de är i en CSM lista.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Bluescribes har alla skytteabilities som finns i codexet, inklusive Pavane. Vilken annan herald har det menar du?

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

Om du läser i codex ser du att så inte är fallet.

Håller med Jacke, testat runt en del med Bluescribes senaste och skulle säga att det aldrig är värt att bygga upp en taktik på denna filur. Ge för lite, för slumpmässig, tål inget. Nu skulle jag ta Abaddon alla dar i veckan om jag kunnat. Ännu hellre andra heralder än Bluescribes, i okompat är det en annan sak.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Jag måste vara blind i så fall. Jag ser verkligen inte varför Bluescibes ens är bra, ännu mindre en av de bästa SC i hela spelet vilket den kompar som. Men jag vill väldigt gärna höra vad det är som gör dem så extremt ostiga.

Användarvisningsbild
n00bn

Inlägg av n00bn »

Men blight drones får väl skjuta när de kommer ner för de är fast skimmers? Har jag fel?
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Nu är jag ingen expert på demoner men Pavane (och i förlängningen Blue Scribes) kompar lite överkant just för att det är en förmåga som styr motståndaren. Knuffa bort från objektiv, klumpa ihop för att skjuta plattor på, ge extra charge range till andra enheter, tvinga folk in i dangerous terrain osv. Det är ju det som är farligt och det är det som kompas. Antagligen kompas det snällare på prinsen då den är lättare att döda.

Blue scribes som kan gömma sig i enheter som ändå inte vill in i närstrid och har möjligheten att skjuta två pavanes ibland och träffar på 3+ istället för 4+ måste ju kompas en hel del värre än en vanlig herald. Sen att blue scribes dessutom är ett av de bästa anti-tank valen i codexet gör ju inte saken bättre.

Nu vet jag inte om minusen är perfekt satta, men i relation till varandra känns det rätt bra.
Alexander Merinen

Skriv svar