Tau

Moderator: Kompmallsansvariga

Bulgrim
Inlägg: 276
Blev medlem: 21 okt 2009, 21:56

Re: Tau

Inlägg av Bulgrim »

Vi som gillar IA då;
Ser inte karaktären R´myr i mallen - då enheter från IA är tillåtna så utgår jag från att han har 0 i komp. ( 8-) )
Komp på Drone sentry turrets? (Laserpekade på plats med markerlights.)
Hammerhead kan inte ta fusion blaster(är med i mallen), däremot twinlinked fusion cannon & några till primära vapensystem från IA3. Vad gäller - Hammerheads har inte tillgång till de utökade valen i IA3, eller dessa har komp 0 och listas därför inte?
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Tau

Inlägg av Katarsis »

R'myr är det nog ingen som känner till eller har tänkt på. Det har diskuterats huruvida man skall tillåta karaktärerna från IA eller inte och det kommer nog ett definitivt svar med nästa SVFAQ.

Drone Sentry Turrets kan vi nog lägga till på något mycket lågt minus.

Fusion Blaster skall självklart vara Fusion Cannon på Hammerheads, alla andra IA-vapensystem kompar 0.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Bulgrim
Inlägg: 276
Blev medlem: 21 okt 2009, 21:56

Re: Tau

Inlägg av Bulgrim »

Katarsis skrev:R'myr är det nog ingen som känner till eller har tänkt på. Det har diskuterats huruvida man skall tillåta karaktärerna från IA eller inte och det kommer nog ett definitivt svar med nästa SVFAQ.
Unika karaktärer är ju populära numera, och R´myr känns inte precis stenhård i ljuset av de senaste codexarna. Hoppas han får vara med.
Katarsis skrev:Drone Sentry Turrets kan vi nog lägga till på något mycket lågt minus.
Nej, nej! Låt mig få spela nån turnering först! De är ju så vanligt förekommande i turneringslistorna. 8-)
Katarsis skrev:Fusion Blaster skall självklart vara Fusion Cannon på Hammerheads, alla andra IA-vapensystem kompar 0.
Check.
Japp, fluffmongo! Eller, mest mongo då - men jag gillar fluff!

Ceasar
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2008, 13:32

Re: Tau

Inlägg av Ceasar »

-4 för pathfinders känns rätt saftigt med tanke på att de måste köpa en transport också.

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Tau

Inlägg av Olof »

Transporten blev dock billigare, -2.

Jag kan dock tycka att 8 pathfinders är bättre än 4. Därför kanske -0,5 per stigfinnare vore lämpligt?
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Tau

Inlägg av Zurken »

mmm... jag håller med Olof, 4 finders är inte svåra att ta bort.
Alexander Merinen

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Tau

Inlägg av Jocke Rapp »

Ceasar skrev:-4 för pathfinders känns rätt saftigt med tanke på att de måste köpa en transport också.
Fast transporten är ju inte riktigt fair att räkna in, den är ju ganska användbar för resten av armén...

Jag tycker att fyra pathfinders är bättre än -2 i komp och jag vet inte om varje extra pathfinder verkligen bidrar lika mycket till enhetens effektivitet.

Per Malmberg
Inlägg: 15
Blev medlem: 10 nov 2009, 13:19

Re: Tau

Inlägg av Per Malmberg »

Jocke Rapp skrev:
Ceasar skrev:-4 för pathfinders känns rätt saftigt med tanke på att de måste köpa en transport också.
Fast transporten är ju inte riktigt fair att räkna in, den är ju ganska användbar för resten av armén...

Jag tycker att fyra pathfinders är bättre än -2 i komp och jag vet inte om varje extra pathfinder verkligen bidrar lika mycket till enhetens effektivitet.
Jag håller helt med om att transporten bör ge samma minus som den gör om en annan enhet tar, och devilfishen känns som den ligger rätt bra.
Däremot vill jag propagera för att åtta pathfinders verkligen är bättre än fyra, gillar man mathhammer är det 4 markerlight hits, 3 går åt till att ta bort cover, det fjärde för 1 mer bs så det känns sällan overkill att alla åtta måste skjuta på samma, även om det såklart är bättre med 4x2.
Sen kommer det till att en åtta kan ta en smäll och fortfarande kunna ge några lights, tar moraltest när två istället för en dör. Och om man inte har markerlights från drones eller dylikt så vill man nog nästan ha över tio pathfinders, och ska man då ha små squads blir man tvungen att fylla sin fast attack och dessutom investera i tre fiskar.
Jag tycker -0,5 för varje finder är mer rimligt än -4 rakt över, men också att kompen kanske är lite väl hårt mot dem.
En åtta med bra fisk (Smart, Disr. Pod, TargetA, Multi-T) kostar 216 poäng och ger -9, vilket betyder att -1 komp kostar 24 poäng för enheten.
Både den första och andra tvåan broadsides med både ASS och två shieldrones har jämförbar "poäng per komp" eller vad man nu vill kalla det, och visst är pathfinders destruktiva i synergi med taus shooting, men de tål däremot just ingenting, de måste stå still och ha los för att använda sina 36" markerlights vilket betyder att de oftast är väldigt utsatta om man inte har runda ett, något tex inte suits och sides lider alls lika mycket av.
/rant

Malleus
Inlägg: 271
Blev medlem: 09 jul 2009, 08:25

Re: Tau

Inlägg av Malleus »

Inkluderas Commandern+Bodyguards i Crisis suit unit minuset?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Tau

Inlägg av Katarsis »

Menar du till mängdminuset? I så fall räknas inte ensamma Commanders men Bodyguards räknas.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar