Sida 3 av 10

Re: Tau

Postat: 23 nov 2009, 00:44
av Bulgrim
Vi som gillar IA då;
Ser inte karaktären R´myr i mallen - då enheter från IA är tillåtna så utgår jag från att han har 0 i komp. ( 8-) )
Komp på Drone sentry turrets? (Laserpekade på plats med markerlights.)
Hammerhead kan inte ta fusion blaster(är med i mallen), däremot twinlinked fusion cannon & några till primära vapensystem från IA3. Vad gäller - Hammerheads har inte tillgång till de utökade valen i IA3, eller dessa har komp 0 och listas därför inte?

Re: Tau

Postat: 23 nov 2009, 11:03
av Katarsis
R'myr är det nog ingen som känner till eller har tänkt på. Det har diskuterats huruvida man skall tillåta karaktärerna från IA eller inte och det kommer nog ett definitivt svar med nästa SVFAQ.

Drone Sentry Turrets kan vi nog lägga till på något mycket lågt minus.

Fusion Blaster skall självklart vara Fusion Cannon på Hammerheads, alla andra IA-vapensystem kompar 0.

Re: Tau

Postat: 23 nov 2009, 15:07
av Bulgrim
Katarsis skrev:R'myr är det nog ingen som känner till eller har tänkt på. Det har diskuterats huruvida man skall tillåta karaktärerna från IA eller inte och det kommer nog ett definitivt svar med nästa SVFAQ.
Unika karaktärer är ju populära numera, och R´myr känns inte precis stenhård i ljuset av de senaste codexarna. Hoppas han får vara med.
Katarsis skrev:Drone Sentry Turrets kan vi nog lägga till på något mycket lågt minus.
Nej, nej! Låt mig få spela nån turnering först! De är ju så vanligt förekommande i turneringslistorna. 8-)
Katarsis skrev:Fusion Blaster skall självklart vara Fusion Cannon på Hammerheads, alla andra IA-vapensystem kompar 0.
Check.

Re: Tau

Postat: 17 dec 2009, 08:44
av Ceasar
-4 för pathfinders känns rätt saftigt med tanke på att de måste köpa en transport också.

Re: Tau

Postat: 17 dec 2009, 10:00
av Olof
Transporten blev dock billigare, -2.

Jag kan dock tycka att 8 pathfinders är bättre än 4. Därför kanske -0,5 per stigfinnare vore lämpligt?

Re: Tau

Postat: 17 dec 2009, 11:27
av Zurken
mmm... jag håller med Olof, 4 finders är inte svåra att ta bort.

Re: Tau

Postat: 17 dec 2009, 22:37
av Jocke Rapp
Ceasar skrev:-4 för pathfinders känns rätt saftigt med tanke på att de måste köpa en transport också.
Fast transporten är ju inte riktigt fair att räkna in, den är ju ganska användbar för resten av armén...

Jag tycker att fyra pathfinders är bättre än -2 i komp och jag vet inte om varje extra pathfinder verkligen bidrar lika mycket till enhetens effektivitet.

Re: Tau

Postat: 22 jan 2010, 13:14
av Per Malmberg
Jocke Rapp skrev:
Ceasar skrev:-4 för pathfinders känns rätt saftigt med tanke på att de måste köpa en transport också.
Fast transporten är ju inte riktigt fair att räkna in, den är ju ganska användbar för resten av armén...

Jag tycker att fyra pathfinders är bättre än -2 i komp och jag vet inte om varje extra pathfinder verkligen bidrar lika mycket till enhetens effektivitet.
Jag håller helt med om att transporten bör ge samma minus som den gör om en annan enhet tar, och devilfishen känns som den ligger rätt bra.
Däremot vill jag propagera för att åtta pathfinders verkligen är bättre än fyra, gillar man mathhammer är det 4 markerlight hits, 3 går åt till att ta bort cover, det fjärde för 1 mer bs så det känns sällan overkill att alla åtta måste skjuta på samma, även om det såklart är bättre med 4x2.
Sen kommer det till att en åtta kan ta en smäll och fortfarande kunna ge några lights, tar moraltest när två istället för en dör. Och om man inte har markerlights från drones eller dylikt så vill man nog nästan ha över tio pathfinders, och ska man då ha små squads blir man tvungen att fylla sin fast attack och dessutom investera i tre fiskar.
Jag tycker -0,5 för varje finder är mer rimligt än -4 rakt över, men också att kompen kanske är lite väl hårt mot dem.
En åtta med bra fisk (Smart, Disr. Pod, TargetA, Multi-T) kostar 216 poäng och ger -9, vilket betyder att -1 komp kostar 24 poäng för enheten.
Både den första och andra tvåan broadsides med både ASS och två shieldrones har jämförbar "poäng per komp" eller vad man nu vill kalla det, och visst är pathfinders destruktiva i synergi med taus shooting, men de tål däremot just ingenting, de måste stå still och ha los för att använda sina 36" markerlights vilket betyder att de oftast är väldigt utsatta om man inte har runda ett, något tex inte suits och sides lider alls lika mycket av.
/rant

Re: Tau

Postat: 10 feb 2010, 20:49
av Malleus
Inkluderas Commandern+Bodyguards i Crisis suit unit minuset?

Re: Tau

Postat: 10 feb 2010, 21:17
av Katarsis
Menar du till mängdminuset? I så fall räknas inte ensamma Commanders men Bodyguards räknas.