Sweet! Du är min hjälte!Jocke Rapp skrev:ETA 11/9
Orks
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Orks
vilket sammanträffandeJocke Rapp skrev:ETA 11/9
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
- guildmaster
- Kontakt:
Bra med snabb uppdatering. Vissa av dem är mycket bra andra sådär. Sen har vi Liftadroppa. Ska bli spännande och se om man över huvud taget får använda den.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
Det har SWEfaq redan nejat. Av massor av vettiga anledningar.guildmaster skrev:Bra med snabb uppdatering. Vissa av dem är mycket bra andra sådär. Sen har vi Liftadroppa. Ska bli spännande och se om man över huvud taget får använda den.
Saeculum Obscurums Forum
- speedfreek
Du får jättegärna komma med feedback på vad dessa enheter borde ge för minus nu innan mallen spikas, dvs idag eller imorgon.Henke skrev:Jag har ögnat igenom Ork grejerna i Imperial Armour böckerna och det är många där som inte nämns i kompmallen:
Big Squiggoth Imperial Armour volume 8 (Taken as a Heavy support choice)
Big Trakk Imperial Armour volume 8
Grot bomm launcha Imperial Armour volume 8 (Taken as a Fast attack choice)
Grot tank battle mob Imperial Armour volume 8
Gun trukk Imperial Armour volume 8
Gun Wagon Imperial Armour volume 8
Kustom Meka Dread Imperial Armour volume 8
Mega‐dread Imperial Armour volume 8 (Taken as a Heavy support choice)
Mekboy Junka Imperial Armour volume 8
Warkopta Imperial Armour volume 8 (Taken as a Fast attack choice)
Hur ska detta tolkas? Att de ger 0 kompminus eller att de inte är med i kompmallen alls? Vore kul att veta då det inte är kul att bygga/köpa modeller som sedan räknas som -15 komp när man kommer till turnering.
Jag vet inte hur liggande förslag är, men jag hoppas på eskalerande minusar för grot-tanks, eller bara räkna dom som riktiga tanks rakt av. Det är en extremt stryktålig tankshock unit med 5+ saves.
Saeculum Obscurums Forum
Jag har spelat för lite för att ge kompförslag och ni verkar ha bra koll på grejerna. Bara det går att spela med alla enheter i rimliga mängder så är det ok för mig. Ökade minus för att välja samma enhet flera gånger tror jag funkar bra för Orks, precis så som det är för Boys enheter.
- guildmaster
- Kontakt:
Jag föreslår att ni kör lite försiktigt i början så att folk börjar testa dem på turneringar. Så kan vi sedan se hur de funkar och hur bra de egentligen är. Startar de med för mycket kompminus kommer vi aldrig få se dem.
Transportfordonen kan jämföras med trukkar. Big trakks har vissa fördelar (högre AV och man kan ta 1-3 som heavy) men samtidigt är de inte fast. Warkoptan är en skimmer och är snabbare, men kan bara ha 10 passagerare vilket begränsar nyttan. Med eskalerande fordonsminus blir de svårt att spamma dem hur som helst.
Megadreaden är bättre än en dread (+1 AV och 5+ inv.save) Men kostar dubbelt så mycket poäng.
Supakannon ä mycket bättre än Kilkannon (som inte har kompminus) Men minskar transport kapaciteten till 6 vilket begränsar grundpoängen med BW:n.
Inga bra förslag på kompminus.
Transportfordonen kan jämföras med trukkar. Big trakks har vissa fördelar (högre AV och man kan ta 1-3 som heavy) men samtidigt är de inte fast. Warkoptan är en skimmer och är snabbare, men kan bara ha 10 passagerare vilket begränsar nyttan. Med eskalerande fordonsminus blir de svårt att spamma dem hur som helst.
Megadreaden är bättre än en dread (+1 AV och 5+ inv.save) Men kostar dubbelt så mycket poäng.
Supakannon ä mycket bättre än Kilkannon (som inte har kompminus) Men minskar transport kapaciteten till 6 vilket begränsar grundpoängen med BW:n.
Inga bra förslag på kompminus.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
Det är ju vissa kombinationer som är jobbigare än andra. T.ex. 3x3 Big Trakks med vars en Supakannon. Det dåliga är att de är i skvadroner, det bra är att det är 9st stenhårda pajer med 60" räckvidd. Ett enkelt sätt att kompa dem är att sätta en starkt minus på supakannon och att låta big trakks räknas en och en för fordonsminuset. Då blir de svåra att spamma.
Vad gäller Big Squiggoth så har den dåligt save och har svårt att få coversave eftersom den är så stor (min är, har inte sett FW-varianten dock). Dessutom dör den bolterdöden om du har tillräckligt många bolters. På pappret ser den schysst ut för en billig poäng men den tar en heavy slot och har bara 5+ save (till skillnad från stortyraniderna som i alla fall har powerarmour).
Några direkta sifferförslag har jag inte, har för dålig koll på mallen för det.
Vad gäller Big Squiggoth så har den dåligt save och har svårt att få coversave eftersom den är så stor (min är, har inte sett FW-varianten dock). Dessutom dör den bolterdöden om du har tillräckligt många bolters. På pappret ser den schysst ut för en billig poäng men den tar en heavy slot och har bara 5+ save (till skillnad från stortyraniderna som i alla fall har powerarmour).
Några direkta sifferförslag har jag inte, har för dålig koll på mallen för det.
...medan jag mest använder fingar, knivar och lim. Och greenstuff emellanåt:speedfreek skrev:Jag bygger bara med rövkorgen
Imperial Fists: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=552
Orker: http://svenska40k.se/forum/viewtopic.php?f=67&t=3327