Orks
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Orks
Jag vet ingen riktigt bra lösning men den här tråden visar rätt bra att något behöver göras med ork-mallen:
http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... &sk=t&sd=a
Ett sätt att komma åt många optade saker är iofs Jeppas gamla "eskalerande minus på alla upprepningar"-förslag. Det gör också att eventuella hål i mallen blir mindre.
http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... &sk=t&sd=a
Ett sätt att komma åt många optade saker är iofs Jeppas gamla "eskalerande minus på alla upprepningar"-förslag. Det gör också att eventuella hål i mallen blir mindre.
Håller med nef, den är inte uberbra för att kompa 50 på 1500 pts.
Det som hållits igen på för att få denna lista att kompra så bra är ju att skita i PK i troopsen, vilket faktiskt gör just de 3 enheterna mkt sämre.
Sen ja, 3 units med 10 lootas i lootedwagons är ju ganska hårt skytte, men det är ju väldigt random skytte. Och lätt att pajja bilarna.
Alltså ta mig inte fel, det är en BRA lista för att kompa 50. Men inte så bra att orkernas komp måste revideras pga denna lista.
Det som hållits igen på för att få denna lista att kompra så bra är ju att skita i PK i troopsen, vilket faktiskt gör just de 3 enheterna mkt sämre.
Sen ja, 3 units med 10 lootas i lootedwagons är ju ganska hårt skytte, men det är ju väldigt random skytte. Och lätt att pajja bilarna.
Alltså ta mig inte fel, det är en BRA lista för att kompa 50. Men inte så bra att orkernas komp måste revideras pga denna lista.
Fast lootasen sitter inte i wagons. Wagonesen skjuter varsin ST8 Ap3 stor platta. Lootasen står och skjuter, varav 2 har var sin Big Mek.
-
Silvertejp
Varför ger en Warphead -4? Så mycket bättre än en Weirdboy är den verkligen inte och då kostar den ändå 30p mer.
- guildmaster
- Kontakt:
9 Big trakks är problem i sig. Men med enskilda fordonsminus blir det en herrans massa komp poäng. -36 bara för multiple vechicles. Sätter man varje big trakk till -2,5 som trukks landar det på -58 plus det som supakannon ger.Ironjens skrev:Det är ju vissa kombinationer som är jobbigare än andra. T.ex. 3x3 Big Trakks med vars en Supakannon. Det dåliga är att de är i skvadroner, det bra är att det är 9st stenhårda pajer med 60" räckvidd. Ett enkelt sätt att kompa dem är att sätta en starkt minus på supakannon och att låta big trakks räknas en och en för fordonsminuset. Då blir de svåra att spamma.
Vad gäller Big Squiggoth så har den dåligt save och har svårt att få coversave eftersom den är så stor (min är, har inte sett FW-varianten dock). Dessutom dör den bolterdöden om du har tillräckligt många bolters. På pappret ser den schysst ut för en billig poäng men den tar en heavy slot och har bara 5+ save (till skillnad från stortyraniderna som i alla fall har powerarmour).
Big Squiggoth har sina fördelar. Men är inte jättetuff. En tervigon har två wounds till och bättre save och en massa andra fördelar. Jag tankshockade bort Jens Squigoth när jag mötte honom (Ld7).
Här kommer lite förslag i alla fall. Slit dem med hälsan:
Bigtrakks -2
Supa kannon -1 (som Boomgun)
Big Squiggoth -2 (räknas som fordon i fordonsminusen)
Guntrukks +-1 (motsvarande Looted wagon)
Mega dread/Meka dread -3
Warcopta -2
Kommer man kunna köra Dread mob codexet? Mest nyfiken.
Sen fick ju IG en drös med leksaker i samma bok.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
Vi tackar för kompförslaget.guildmaster skrev:Kommer man kunna köra Dread mob codexet? Mest nyfiken.
Sen fick ju IG en drös med leksaker i samma bok.
Nej, inga rena armélistor från IA kommer tillåtas.
Ja, de tre kommer läggas in.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Tycker Warphead är rätt kass också, absolut inte värd -4.Jacke skrev:Jag tycker att Warphead är en no brainer. Wierdboyz är ju helt värdelösa utan den.Silvertejp skrev:Varför ger en Warphead -4? Så mycket bättre än en Weirdboy är den verkligen inte och då kostar den ändå 30p mer.
Räknas painboy som en nob i detta fallet:
-1 each Nob if the unit includes a Painboy (-2 if on warbike)
I andra fall räknas han ju inte som en nob, som för att köpa beväpning t.ex.
-
Silvertejp
Tycker det är ganska konstigt att Kommandos och Tankbustas kompar lika då Kommados i min mening är betydligt bättre