Tyranids

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Klus

Re: Tyranids, nya codexet

Inlägg av Klus »

Isåfall verkar det ju som att catalyst i förhållande till andra feel-no-pain saker (trots att det är psychic power) är alldeles för snällt kompad, kan tänka mig att den i vissa listor är väldigt bra men i vissa listor inte tillför allt för mycket.

I min nuvarande lista skulle jag lätt byta den mot onslaugth om den gick upp i -4/-5 komp, men det är möjligt att jag i vissa andra listor skulle kunna tänka mig att köpa den.

Låter ju då alltså ganska vettigt att höja kompen på den.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Nefrums skrev:en tervigon är drygt 3 billiga scoringenheter, och catalyst är sjukt bra.

Jag tycker inte att MC woundsen fungerar ricktigt i och med att de olika MC är så olika bra..

Tervigorns är sjukt bra.
Hive tyrants, Trygons och Tyranofex är ok
Mawlocs, Harpys och Fexar bara suger..
Att alla wounds på dessa skulle ge lika mycket minus funkar inte helt bra..
Precis samma som jag alltid sagt om det almänna fordonsminuset.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Nefrums skrev:Jag tycker inte att MC woundsen fungerar ricktigt i och med att de olika MC är så olika bra..

Tervigorns är sjukt bra.
Hive tyrants, Trygons och Tyranofex är ok
Mawlocs, Harpys och Fexar bara suger..
Att alla wounds på dessa skulle ge lika mycket minus funkar inte helt bra..
Minuset är ju där för att representera hur pass hårda de är att döda, inte hur pass bra de är. Missgynnas de alltför mycket utav MC wound-minuset så skall de antingen ge lite kompbonus i sig själva eller exkluderas ur MC wound-minuset. Ändringar på detta har gjorts och allt kommer nog vara klart i dagarna.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Halvar

Inlägg av Halvar »

Klus skrev:Isåfall verkar det ju som att catalyst i förhållande till andra feel-no-pain saker (trots att det är psychic power) är alldeles för snällt kompad, kan tänka mig att den i vissa listor är väldigt bra men i vissa listor inte tillför allt för mycket.

I min nuvarande lista skulle jag lätt byta den mot onslaugth om den gick upp i -4/-5 komp, men det är möjligt att jag i vissa andra listor skulle kunna tänka mig att köpa den.

Låter ju då alltså ganska vettigt att höja kompen på den.
betänk även att onslaught är en psychic shooting attack. tervigonen kan alltså inte göra sig användbar offensivt samma runda som han använder den. sen har GW lyckats glömma lägga till en tid då den faktiskt slutar enligt engelskans alla regler, så man skulle kunna påstå att en enhet som blivit skjuten av onslaught och inte har fleet aldrig mer kan påbörja en assault, men dock får springa och skjuta varje runda. nu tror jag inte någon turnering i sverige använder sig av den tolkningen men om det görs bör kompen påverkas av detta.
Ja' än't bittä'!

Poet

Inlägg av Poet »

Tervigonen är ett MC - Därav relentless och kan skjuta 2 vapen och charga i samma runda, så onslaught försämrar inte tervigonen på ngt sätt, speciellt inte eftersom tervigonen bara har 1 vanligt skyttevapen.

Och me tanke på va psychic hood/RUNES OF WARDING/guide, doom och fortune kompar tycker ja inte man kan straffa catalyst allt för hårt, bra med feel no pain, men har ju bara 12" räckvidd.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Poet skrev:Tervigonen är ett MC - Därav relentless och kan skjuta 2 vapen och charga i samma runda, så onslaught försämrar inte tervigonen på ngt sätt, speciellt inte eftersom tervigonen bara har 1 vanligt skyttevapen.
Tror att det Halvar menar är att Tervigonen inte kan assaulta i samma runda han använder Catalyst eftersom den har skjutit på en Tyranidenhet och får bara anfalla det den har skjutit på. Nu har jag inte kollat upp detta som var nytt för mig, har inget Tyranidcodex här, men det är ju minst sagt intressant.

Edit: Onslught skall det såklart vara
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

i och med att det är en psykic shooting attack så kan han inte assulta efter han har kastat den..
Och en enhet som har onslaugt kan inte asulta om den inte har fleet.. även om den låter bli att springa.
Onslaugt varar inte hela slaget även om det är skrivet så att man kna tolka det så..

Poet

Inlägg av Poet »

Ganska intressant att man kan "shoota" i movement isåfall, eftersom det är då man lägger Catalyst.. så tror inte det är så det är tänkt. Tror inte "psychic shooting" på friendly units räknas så.

Det låter sjukt konstigt, men men.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Kan man medvetet skjuta på en friendly unit? :D

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

man kan inte skjuta i movment fasen och man får inte targeta en friendly unit.. Tyranid codexen är mycket välskriven..

Skriv svar