Orks

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Orks

Inlägg av DHettNeck »

nobbikers ligger rätt bra i komp så när som på dom små enheterna (3-4 man). Thunder Wolfs kompar på tok för snällt dock, lord med bra save borde ge varje varg ett extra-1 och fist/hammare borde kompa ytterliggare ett sämre.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Håller på att bygga finurliga ork listor nu. Stämmer det verkligen att Old Zogwort kompar +/- 0? Eller kompar han -2 för att han tekniskt sett är en warphead? Är det en miss, så kass är han väl inte (75% chans att få power weapon som woundar på 2+ i närstrid med 2+d6 attacker är väl inget att skratta åt bla.)

Edit: n00b fråga (jag orkar inte gräva i tråden): Är det bara vanliga boyz som räknas i boyz minuset eller gäller det stormboyz och kommandos också? Jag antar/ har för mig att det bara är vanliga boyz som räknas (kan vara värt att skriva till en rad som förtydligar.)
Alexander Merinen

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

Zurken skrev:Håller på att bygga finurliga ork listor nu. Stämmer det verkligen att Old Zogwort kompar +/- 0? Eller kompar han -2 för att han tekniskt sett är en warphead? Är det en miss, så kass är han väl inte (75% chans att få power weapon som woundar på 2+ i närstrid med 2+d6 attacker är väl inget att skratta åt bla.)

Edit: n00b fråga (jag orkar inte gräva i tråden): Är det bara vanliga boyz som räknas i boyz minuset eller gäller det stormboyz och kommandos också? Jag antar/ har för mig att det bara är vanliga boyz som räknas (kan vara värt att skriva till en rad som förtydligar.)
bara vanliga boyz

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Zurken skrev:...Stämmer det verkligen att Old Zogwort kompar +/- 0? Eller kompar han -2 för att han tekniskt sett är en warphead? Är det en miss, så kass är han väl inte (75% chans att få power weapon som woundar på 2+ i närstrid med 2+d6 attacker är väl inget att skratta åt bla.)
1. Han kostar 60p mer
2. 75%, men bara om han överlever första närstridsrundan. Inte så lätt med ett 6+ save.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Lär ju inte vara så många som kan slå på honom om man gör rätt och han har ju T5, men det är sant. 6+ Sv är väl inget att hurra över. Sen tycker jag hans specialförmåga är helt ok, han borde vara värd mer än +/- 0. Typ -2 eller -3. Fast jag har inte spelat honom (eller orker överhuvudtaget) så det kanske har med saken att göra.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

1, Nob bikers kompas för hårt.
2, Är dom riktigt många så har dom grymma fördelar över vargar.
3, Dom är riktigt grymma på att snabbt komma fram till fi iom. turboboost. Tyvärr är vargarna bara snabba på assault.

Silvertejp

Inlägg av Silvertejp »

theWatchman skrev:1, Nob bikers kompas för hårt.
3, Dom är riktigt grymma på att snabbt komma fram till fi iom. turboboost. Tyvärr är vargarna bara snabba på assault.
Håller med fullständigt. En squad på 10 bikers (3 klor, banner, bosspole, painboy) och en warboss (bike, klo, cyborg) kompar -85. Jag tycker att en sådan enhet bör ligga på runt -40/50, styrka 8 plattor finns det gott om och då är det inte så kul längre.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Silvertejp skrev:
theWatchman skrev:1, Nob bikers kompas för hårt.
Håller med fullständigt. En squad på 10 bikers (3 klor, banner, bosspole, painboy) och en warboss (bike, klo, cyborg) kompar -85. Jag tycker att en sådan enhet bör ligga på runt -40/50, styrka 8 plattor finns det gott om och då är det inte så kul längre.
Visst, en fullt kittad enhet borde kompa lite hårdare per poäng än en fullt kittad thunderwolfenhet. Dvs. en 10a borde kompa runt 40 men sen ska man ju ha en warboss på det och då borde det landa på runt 55, eventuellt tom. 35/50.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Jag tycker absolut inte att man ska komma undan så billigt som -50 för en 10a mongonobs med warboss. En full enhet ska inte kompa bättre, men kanske kan man fundera på att bättra kompen något för en liten enhet.
Dundervargarna kanske fortfarande kompar för bra. För att svara på Watchmans argument om att vargar bara är snabba på assault så har jag (förutom med ETC-demoner) aldrig varit med om att dundervargar inte fått assaulta, dom har knappast något problem där.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Styrka 8 plattorna får en runda på sig att skjuta och då mot 3+ coversave.

Skriv svar