Håller med här men är det inte lite väl hårda minus?Bengt skrev:Om man väljer att endast ha minus för enhetsstorlek kan man ju minska gränsvärdeseffekten rätt mycket genom att ha flera minussteg.
Så istället för tex ha
10-19 -2
20-30 -7
Så har man
10-12 -1
13-15 -2
16-18 -3
19-21 -4
22-24 -5
25-27 -6
28-30 -7
då kommer folk inte känna sig tvungna ha tex 19 orker i sina enheter...
Orks
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Orks
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.
Provade kompa min slemcon-lista som då kompade 60 av 100.
Nerbantad lista där endast de viktigaste är med i listan.
Warboss, bike, powerclaw, cybork body
-9
Tänkte först att det var för snällt för honom, men inser att han ger samma minus som warptime prins, vilket är rätt vettigt. Kankse att bike+klo skulle kunne generera ett eller två extra minus
Wierdboy, warphead
-4
Som jag skrev tidigare tycker jag har är kass och inte förtjänar minus.
19+1 grots
-2
Känns som det inte finns någon mening att ta dessa över vanliga boyz. Speciellt inte när man ooptar som jag gjort här och köpt en stor enhet grots. Kanske sätta grots på -2 i grund, men +1 för varje 10 grots man köpt. På så sätt blir stora kassa enheter billigare i komp och små billiga claim-enhet lite dyrare
30 Boyz, nob, boss pole
-4
19 Boyz, nob, boss pole
-4
Boyzen är optade för gamla mallen, och hade gjort sig betydligt som 2*30 istället.
-3 för 30-manna mobben (utan bosspole) är väldigt billigt också, men det verkar finnas en del idéer för att lösa det redan.
12 Boyz, nob, powerklaw, boss pole
-6
Trukk , reinforced ram
-6
12 Boyz, nob, boss pole
-3
Trukk , reinforced ram
-6
Är lite osäker på om inte -6 för en trukk är för mycket. Andra arméer tillåts ju ha några transporter för ett rabatterat komp-pris (3 billiga rhinos, 2 billiga wave sepents, 3 billiga chimeras). Tycker nog orkerna kan förtjäna en eller två trukks för endast -3 i grund, en balanserad ork-lista i rätt stort behov av någon snabb enhet.
Jämfört med storm boyz ger en trukk-mob dubbelt så mycket minus om båda har klo (12-6), och 3ggr så mycket minus om båda skippar klo (9-3). Trukkarna är bättre, men inte så mycket bättre.
9 Burna boyz
-3
Känns okej
5 Tank bustaz
+0
Värdelös enhet som jag ångrar att jag tog med till slemcon, trots att man där fick +5 för enheten. Den tillförde verkligen ingenting till armén..
10 Storm boyz, nob, powerklaw, boss pole
-6
Se kommentar på trukkboyz
2 Buggies, rokkit launchas
-4
2 Deff koptas
-2
Tycker nog inte att buggies förtjänar mycket större straff än koptas. Buggies är lite hårdare och kan vara i vägen /blocka LOS bättre, men helikoptrarna har scout, vilket kan vara lite småkul ibland
Battle wagon, 4 big shoota, kill kannon, grot riggers, deff rolla, armour plates (205 poäng)
-21
Sjuka mängder minus! Mer än dubbelt så mycket minus som en SM land raider. Skulle jag istället för att sätta på massa meningslösa grejer på den spela den med endast en BS skulle den kosta mindre än hälften, kunna transportera min 19-manna mob och dessutom bara ge -11, tokigt mycket mer komp-värt.
Ta bort minusen för vapnerna, ge lite plus för killcannon och sänk minusen för deffrolla en aning så tror jag den blir vettigare kompad.
2 lobbas
-4
Vettigare att sätta -2 per enhet istället
Summa -84, dvs komp 16
Betydligt lägre komp än på slemcon, och jag tycker inte jag hade oförtjänt hög komp direkt. Det är en rätt balanserad lista med lita av varje, några kassa val och några bra val. Nu verkar iofs alla listor så för dålig komp, känns som startkompen på samtliga arméer skulle behöva höjas med ~25.
Nerbantad lista där endast de viktigaste är med i listan.
Warboss, bike, powerclaw, cybork body
-9
Tänkte först att det var för snällt för honom, men inser att han ger samma minus som warptime prins, vilket är rätt vettigt. Kankse att bike+klo skulle kunne generera ett eller två extra minus
Wierdboy, warphead
-4
Som jag skrev tidigare tycker jag har är kass och inte förtjänar minus.
19+1 grots
-2
Känns som det inte finns någon mening att ta dessa över vanliga boyz. Speciellt inte när man ooptar som jag gjort här och köpt en stor enhet grots. Kanske sätta grots på -2 i grund, men +1 för varje 10 grots man köpt. På så sätt blir stora kassa enheter billigare i komp och små billiga claim-enhet lite dyrare
30 Boyz, nob, boss pole
-4
19 Boyz, nob, boss pole
-4
Boyzen är optade för gamla mallen, och hade gjort sig betydligt som 2*30 istället.
-3 för 30-manna mobben (utan bosspole) är väldigt billigt också, men det verkar finnas en del idéer för att lösa det redan.
12 Boyz, nob, powerklaw, boss pole
-6
Trukk , reinforced ram
-6
12 Boyz, nob, boss pole
-3
Trukk , reinforced ram
-6
Är lite osäker på om inte -6 för en trukk är för mycket. Andra arméer tillåts ju ha några transporter för ett rabatterat komp-pris (3 billiga rhinos, 2 billiga wave sepents, 3 billiga chimeras). Tycker nog orkerna kan förtjäna en eller två trukks för endast -3 i grund, en balanserad ork-lista i rätt stort behov av någon snabb enhet.
Jämfört med storm boyz ger en trukk-mob dubbelt så mycket minus om båda har klo (12-6), och 3ggr så mycket minus om båda skippar klo (9-3). Trukkarna är bättre, men inte så mycket bättre.
9 Burna boyz
-3
Känns okej
5 Tank bustaz
+0
Värdelös enhet som jag ångrar att jag tog med till slemcon, trots att man där fick +5 för enheten. Den tillförde verkligen ingenting till armén..
10 Storm boyz, nob, powerklaw, boss pole
-6
Se kommentar på trukkboyz
2 Buggies, rokkit launchas
-4
2 Deff koptas
-2
Tycker nog inte att buggies förtjänar mycket större straff än koptas. Buggies är lite hårdare och kan vara i vägen /blocka LOS bättre, men helikoptrarna har scout, vilket kan vara lite småkul ibland
Battle wagon, 4 big shoota, kill kannon, grot riggers, deff rolla, armour plates (205 poäng)
-21
Sjuka mängder minus! Mer än dubbelt så mycket minus som en SM land raider. Skulle jag istället för att sätta på massa meningslösa grejer på den spela den med endast en BS skulle den kosta mindre än hälften, kunna transportera min 19-manna mob och dessutom bara ge -11, tokigt mycket mer komp-värt.
Ta bort minusen för vapnerna, ge lite plus för killcannon och sänk minusen för deffrolla en aning så tror jag den blir vettigare kompad.
2 lobbas
-4
Vettigare att sätta -2 per enhet istället
Summa -84, dvs komp 16
Betydligt lägre komp än på slemcon, och jag tycker inte jag hade oförtjänt hög komp direkt. Det är en rätt balanserad lista med lita av varje, några kassa val och några bra val. Nu verkar iofs alla listor så för dålig komp, känns som startkompen på samtliga arméer skulle behöva höjas med ~25.
Här är mina komentarer på mallen.
Warboss:
Bike minuset är för lågt.
Är megarmour en klo?
Weirdboy:
Warphead minuset är för högt.
Lootas:
Minuset är för lågt.
Ork boyz:
Eskalerande minus på antalet boys behövs.
Warbuggies/Deffkoptas
Borde ge samma minus
Battlewagon.
Minuset för deff rolla är för lågt.
Minuset för Big shoota/rokkit borde inte finnas.
Big gunz
Minuset är för högt.
Minus för slaver borde finnas.
Looted Wagon
Minuset för Boarding plank är för högt.
Trukk
Minuset är lite för högt. Kanske ett eskalerande minus istället.
Warboss:
Bike minuset är för lågt.
Är megarmour en klo?
Weirdboy:
Warphead minuset är för högt.
Lootas:
Minuset är för lågt.
Ork boyz:
Eskalerande minus på antalet boys behövs.
Warbuggies/Deffkoptas
Borde ge samma minus
Battlewagon.
Minuset för deff rolla är för lågt.
Minuset för Big shoota/rokkit borde inte finnas.
Big gunz
Minuset är för högt.
Minus för slaver borde finnas.
Looted Wagon
Minuset för Boarding plank är för högt.
Trukk
Minuset är lite för högt. Kanske ett eskalerande minus istället.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Ett sånt system ser mycket klokt ut.Bengt skrev:Om man väljer att endast ha minus för enhetsstorlek kan man ju minska gränsvärdeseffekten rätt mycket genom att ha flera minussteg.
Så istället för tex ha
10-19 -2
20-30 -7
Så har man
10-12 -1
13-15 -2
16-18 -3
19-21 -4
22-24 -5
25-27 -6
28-30 -7
då kommer folk inte känna sig tvungna ha tex 19 orker i sina enheter...
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Sent svar av mig här. Min lista kompade -11 totalt alltså. (100-111=-11).
Den var visserligen lite copy-paste och hade någon klo för mycket.
Ok, försöka ge lite vettiga förslag då.
EDIT: Plockar bort förslaget. Det kändes inge vidare ändå.
Den var visserligen lite copy-paste och hade någon klo för mycket.
Ok, försöka ge lite vettiga förslag då.
EDIT: Plockar bort förslaget. Det kändes inge vidare ändå.
Mork, the articulate ork!
Ett uppdaterat förslag från min sida för orkernas Troops-sektion:
Ork boyz
-2 each unit of Ork Boyz
-1 if unit numbers 15-19 boyz*
-2 if unit numbers 20-25 boyz*
-3 if unit numbers 26-30 boyz*
(*= Units with the Ardboyz-upgrade only get this penalty if the army contains at least one transport they can fit in.)
-3 Powerklaw
-1 Bosspole
-5 Third unit of 24 or more boyz
-10 Forth unit of 24 or more boyz
-15 Fifth unit of 24 or more boyz
-20 Sixth unit of 24 or more boyz
Jag tycker väl egentligen att det här förslaget är lite väl elakt, men eftersom alla hatar orker misstänker jag att det ändå hamnar någonstans här i slutändan. Men egentligen förtjänar de lite snällare minus. Nu får stora orkenheter lite mer minus i sig själva. Orkenheter under 15 man är inga som helst problem att hantera så länge de inte sitter i en trukk. Och trukkarna ger redan minus. Sen inser jag att det här innebär att t.ex. 25 orker blir bättre än 26, men någonstans måste man sätta gränserna om man inte vill ge minus i form av decimaltal. Och orker gillar inte decimaltal!
Dessutom får man med mitt förslag extra minus om man har många riktigt stora enheter. Dock är det minuset mest tänkt för att straffa riktig spamming. Gränsen är inte samma som för minusen på själva enheten. Detta för att motverka att en gräns blir väldigt viktig. Dock tycker jag inte att den skall sättas ännu lägre. De där extra orkerna äver 20 gör mycket. Orkerna kan räkna med att förlora åtminstone 10 man på vägen fram, så frågan är hur många som är kvar efter det.
Gretchin
-2 Each unit of Gretchin
+1 Each Slaver except the first
Som har sagts är det små claimande enheter som är bra med grots. Stora enheter är absolut inte prisvärda om man jämför med orkerna. Dessutom är 20 grots väldigt mycket sämre än 19 eftersom man måste köpa en exta, helt meningslös, slaver. Jag har därför kopplat plusen till just slavers. Effekten blir att 20 grots ger -1 och 30 grots +/- 0.
Och transporter:
Transports
-5 Each of the first four Trukks
-8 Fifth and sixth trukk
-10 Each trukk above six
-1 each Reinforced ram
Många trukkar är riktigt bra, så minuset bör öka.
Ork boyz
-2 each unit of Ork Boyz
-1 if unit numbers 15-19 boyz*
-2 if unit numbers 20-25 boyz*
-3 if unit numbers 26-30 boyz*
(*= Units with the Ardboyz-upgrade only get this penalty if the army contains at least one transport they can fit in.)
-3 Powerklaw
-1 Bosspole
-5 Third unit of 24 or more boyz
-10 Forth unit of 24 or more boyz
-15 Fifth unit of 24 or more boyz
-20 Sixth unit of 24 or more boyz
Jag tycker väl egentligen att det här förslaget är lite väl elakt, men eftersom alla hatar orker misstänker jag att det ändå hamnar någonstans här i slutändan. Men egentligen förtjänar de lite snällare minus. Nu får stora orkenheter lite mer minus i sig själva. Orkenheter under 15 man är inga som helst problem att hantera så länge de inte sitter i en trukk. Och trukkarna ger redan minus. Sen inser jag att det här innebär att t.ex. 25 orker blir bättre än 26, men någonstans måste man sätta gränserna om man inte vill ge minus i form av decimaltal. Och orker gillar inte decimaltal!
Dessutom får man med mitt förslag extra minus om man har många riktigt stora enheter. Dock är det minuset mest tänkt för att straffa riktig spamming. Gränsen är inte samma som för minusen på själva enheten. Detta för att motverka att en gräns blir väldigt viktig. Dock tycker jag inte att den skall sättas ännu lägre. De där extra orkerna äver 20 gör mycket. Orkerna kan räkna med att förlora åtminstone 10 man på vägen fram, så frågan är hur många som är kvar efter det.
Gretchin
-2 Each unit of Gretchin
+1 Each Slaver except the first
Som har sagts är det små claimande enheter som är bra med grots. Stora enheter är absolut inte prisvärda om man jämför med orkerna. Dessutom är 20 grots väldigt mycket sämre än 19 eftersom man måste köpa en exta, helt meningslös, slaver. Jag har därför kopplat plusen till just slavers. Effekten blir att 20 grots ger -1 och 30 grots +/- 0.
Och transporter:
Transports
-5 Each of the first four Trukks
-8 Fifth and sixth trukk
-10 Each trukk above six
-1 each Reinforced ram
Många trukkar är riktigt bra, så minuset bör öka.
Ser ut som en ganska bra lista.Mortarion skrev:Inte som det var i förra mallen. Det var bara konstigt. Om ni nu måste ha det kan ni ha något i den här stilen:Katarsis skrev:Ok, vi kollar på att ta tillbaka antalet-boys-minuset.
-5 third unit of Ork Boyz with more then 20 models*.
-10 forth unit of Ork Boyz with more then 20 models*.
-15 fifth unit of Ork Boyz with more then 20 models*.
-20 sixth unit of Ork Boyz with more then 20 models*.
(*=not including Ardboyz, unless the army contains a transport they can fit in)
Sen kanske det kan vara en idé att minska minuset på grots om ni vill att folk skall köpa färre orker.
Ja, men inte jättemycket, men någonstans måste ju gränsen gå och jag håller med om att om man bara skulle möta 19-manna Ork-enheter så skulle de inte alls vara ett lika stort problem.svenska40k-konto skrev:Är 19 lättare än 20?DHettNeck skrev:Håller mer på mortarions. Det är dom stora enheterna som är dryga, är dom färre än 20 är dom mycket lättare att hantera.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Är det någon som har lyckats göra en orklista som känns spelbar och som kompar 50 eller över? Jag kan tyvärr inte posta något förslag eftersom jag själv inte fixat det.
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com
Det beror på vad du menar med spelbar. Om du menar en lista som lätt slår andra komp 50 listor så ja, det är sjukt enkelt..Olof skrev:Är det någon som har lyckats göra en orklista som känns spelbar och som kompar 50 eller över? Jag kan tyvärr inte posta något förslag eftersom jag själv inte fixat det.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!