Serpent skrev:Varför får man mer minus för en "vanlig" Canoness än St Celestine?
Canoness (Jump Pack, Cloak & Eviscerator) = -11
Celestine (ett extra faith, alltid invo, sjukt irriterande i allmänhet) = -10
Bara en undran.
Miss när vi ändrade Canonessminuset, höjer Celestines minus.
speedfreek skrev:Combat Servitor borde verkligen inte ge något minus alls...
Det är en IG-veteran med fist för 25p.
Däremot kan Crusadern få det minuset istället.
Det är en IG-veteran med PW och WS4 för 20p.
Ok, gör så.
speedfreek skrev:Anser fortfarande att Callidus är ett par steg hårdare än Eversor.
-10 och -8 kanske?
Jag tycker nog att vi diskuterat fram det som att de är likvärdiga.
speedfreek skrev:Är Zealots bortglömda eller har de slutat existera?
Om de finns borde de ge - för såg och eventuellt ett grundminus.
Glömda, lägger till dem.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Leidermark skrev:> Tycker inte att vanliga syster squads är lika hårda som en tactical, varav -2 känns orimligt.
Systrar är betydligt hårdare än tacticals, tack vare Acts of Faith. Och väldigt mycket mer prisvärda. -2 är bra.
Och än en gång så måste man ha en Superior i squaden för att man ska kunna använda Faith points och om man har det så får man ytterligare -1 i komp = -3 och det är inte samma som för en tactical.
Sen måste man räkna med att tactical har combat squad, combat tactics och "And they shall know no fear", vilket gör dem riktigt vassa och mycket mångsidiga. Vad jag vet så har inte systrarna nåt sånt?
Jag håller med. -3 för en Squad med Systrar är lite tungt. Å andra sidan får man inga minus för hur man kittar dem, så det kanske går på ett ut...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
@Bjorn: Necron Warriors ger dock inget minus, vilket jag har svårt att se då de är fruktansvärt bra. Varför har dom inget minus, men systrar o marines (och grots) har -2. Det tycker jag är värt en bra förklaring.
Därför resten av armén ger tillräckligt minus för att ge armén rätt komp. En armé bestående av bara necron warriors skall ha maxkomp. Om man ser till hela arméers komp så tycker jag att förklaringar blir onödiga. Ger vi warriors minus måste annat ge mindre minus för att armén skall få rätt komp.
En komp 70 necron lista är väl inte så dåligt tycker jag iaf
Eller komp 91 gående köttmur necron lista.
Vad jag menar är att man inte behöver 20 destroyers för att spela necrons, eller ens monolithen (fast den är nog för bra att lämna ute).
(Nästan) Allt annat scoring ger ju minus.
Det är viktigt att inte fastna i gamla banor. Necrons suger i femte. En standard necron lista skall ha högre komp än en standard-(allt annat)-lista.
Leidermark skrev:> Tycker inte att vanliga syster squads är lika hårda som en tactical, varav -2 känns orimligt.
Systrar är betydligt hårdare än tacticals, tack vare Acts of Faith. Och väldigt mycket mer prisvärda. -2 är bra.
Och än en gång så måste man ha en Superior i squaden för att man ska kunna använda Faith points och om man har det så får man ytterligare -1 i komp = -3 och det är inte samma som för en tactical.
Sen måste man räkna med att tactical har combat squad, combat tactics och "And they shall know no fear", vilket gör dem riktigt vassa och mycket mångsidiga. Vad jag vet så har inte systrarna nåt sånt?
Självklart måste man räkna med alla regler för båda enheterna. Och deras kostnad. Och en systersquad med superior är bättre än en marinesquad (utan laser, powerweapon eller fist). Därför får den också mer minus. Utan superior är den sämre, men antagligen mer prisvärd.
Men jag kan köpa att systrarna skall ha -1 i grund och sedan -2 för superior. Då får en systersquad med superior (dvs 99% av alla systersquads) samma komp som de har idag medan den enstaka squaden utan superior och fatih bara får -1.
För med superior förtjänar de -3. De är en av de hetaste grundsquadsen i spelet (sett till vad de kostar, givetvis), eftersom de är så anpassningsbara. Dessutom får de inga minus för skyttevapen.
Mortarion skrev:> Tycker inte att vanliga syster squads är lika hårda som en tactical, varav -2 känns orimligt.
Självklart måste man räkna med alla regler för båda enheterna. Och deras kostnad. Och en systersquad med superior är bättre än en marinesquad (utan laser, powerweapon eller fist). Därför får den också mer minus. Utan superior är den sämre, men antagligen mer prisvärd.
Men jag kan köpa att systrarna skall ha -1 i grund och sedan -2 för superior. Då får en systersquad med superior (dvs 99% av alla systersquads) samma komp som de har idag medan den enstaka squaden utan superior och fatih bara får -1.
För med superior förtjänar de -3. De är en av de hetaste grundsquadsen i spelet (sett till vad de kostar, givetvis), eftersom de är så anpassningsbara. Dessutom får de inga minus för skyttevapen.
Visst det är mycket mer "rättvist" att ge grundsquaden -1, och superior -2. För det är i superiorn som allt "fluff" finns. Utan henne så är dom inte så himla heta. Håller med dig på denna punkt.
Tror det går lite överstyr när en toolad cannoness ger mer minus än någon av SM:s specialkarraktärer. Klar hon är het, men är hon bättre än vulcan i en lista med 20 melta/flamer? Till och med standradcannonessen ger väldigt mkt minus, och att höja celestines minus för att hon var billigare än cannonessen istället för att kolla över cannonessens minus är lite märkligt.
När ni sätter kompen ni gör nu räknar ni med att enheterna har invo-save, kan skjuta rending etc som galningar. Tyvärr har vi inte oändligt med faith, om min cannoness konstant skall vara invulnerable så kommer det gå åt alla faithpoints jag har. Och att jämföra systrar med tacticals, en gång per match kommer dom vara bättre än tacticals. Sen har tacticals kvar ATSKNF, combatsquadregeln och domdär gratis vapnen man råkade få med... Om man skall straffa en enhet för att dom kan vara bra vid rätt tillfälle så borde vi börja sätta ut kompminus på spelare.
Max skrev:När ni sätter kompen ni gör nu räknar ni med att enheterna har invo-save, kan skjuta rending etc som galningar. Tyvärr har vi inte oändligt med faith, om min cannoness konstant skall vara invulnerable så kommer det gå åt alla faithpoints jag har. Och att jämföra systrar med tacticals, en gång per match kommer dom vara bättre än tacticals. Sen har tacticals kvar ATSKNF, combatsquadregeln och domdär gratis vapnen man råkade få med... Om man skall straffa en enhet för att dom kan vara bra vid rätt tillfälle så borde vi börja sätta ut kompminus på spelare.
Systrarna är bättre någon eller några gånger per match. Vilket ofta sammanfaller med när de behöver vara det. En enhet behöver inte vara bra jämt, så länge den är bra när det gäller. Sen får du också tänka på att marines kostar mer.