Chaos Space Marines
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Chaos Space Marines
Vad konstigt för jag tycker det blev en ganska stor lättnad.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
-
Johannesson
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
- Ort: Helsingborg
Re: Chaos Space Marines
Vet inte riktigt hur det gick till, men mina builds kring 25 komp (1750p, till warpstorm) fick mycket mer komp att röra sig med i den nya mallen. Det var till och med så att jag övervägde lash för en stund... Tror överlag att de något hårdare csm listorna fick sin komp höjd med kring 10 komp sammanlagt kan jag tänka mig, samtidigt som sm-varianterna fick sin sänkt, så det kommer nog att vara mycket bättre balans även kring lägre komp.
För övrigt:
• Prinsen är rätt kass utan vissa upgrades, och helt riktigt är det bara de som kompas nu
• Terminator kompen ser mycket bättre ut, och man slipper tänka i gränsvärden
• Dreadsen kompar betydligt högre, vilket de behöver
• Havocs är verkligen dyra jämfört med sm-varianter, väl värda sina +2 i grund
• Flera obbar i kombination med lash är inte omöjligt längre
• Lash överlag är fortfarande inte lätt att få in i en kompad lista, men nu finns möjligheten
• Chosen fick sig en ökning när de åker rhino, vilket ju är enda vettiga sättet imo, så de blir ett alternativ till terminators
• Avsaknaden av machine spirit ska verkligen speglas i LR kompen, vilket det gör nu
• Abaddon är fortfarande stenhård (om han undviker ettor..), och det är nog rätt med -20 för honom
Överlag känns den nya kompen för csm betydligt mer rättvisande, och plus och minus ligger på rätt saker. Visst, 20 manna zerker enheter kompar knas, men ärligt, vem spelar såna...
För övrigt:
• Prinsen är rätt kass utan vissa upgrades, och helt riktigt är det bara de som kompas nu
• Terminator kompen ser mycket bättre ut, och man slipper tänka i gränsvärden
• Dreadsen kompar betydligt högre, vilket de behöver
• Havocs är verkligen dyra jämfört med sm-varianter, väl värda sina +2 i grund
• Flera obbar i kombination med lash är inte omöjligt längre
• Lash överlag är fortfarande inte lätt att få in i en kompad lista, men nu finns möjligheten
• Chosen fick sig en ökning när de åker rhino, vilket ju är enda vettiga sättet imo, så de blir ett alternativ till terminators
• Avsaknaden av machine spirit ska verkligen speglas i LR kompen, vilket det gör nu
• Abaddon är fortfarande stenhård (om han undviker ettor..), och det är nog rätt med -20 för honom
Överlag känns den nya kompen för csm betydligt mer rättvisande, och plus och minus ligger på rätt saker. Visst, 20 manna zerker enheter kompar knas, men ärligt, vem spelar såna...
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover
Re: Chaos Space Marines
Ja kanske, det jag märkte var att i listorna jag filat på på sistone var det bara prinsarna som höjdes, men kanske får kolla lite mer på stora Terminator-enheter, Havocs och Chosen för att få en annan bild (även om outflankande Chosen i Rhino fortfarande är läskigt mycket dyrare i komp än DS:ande Terminators).Johannesson skrev:Tror överlag att de något hårdare csm listorna fick sin komp höjd med kring 10 komp sammanlagt kan jag tänka mig[...]
Och Khârn i Rhino-rush verkar rätt lovande med nya mallen.
Re: Chaos Space Marines
Såg nu att Ahriman kompar -8... Liiite skevt att han kompar lika hårt som sanguinor. (Som kostar ungefär lika mycket). Något som kanske borde ses över?
Finns det någon anledning för att fistar kompas hårdare på raptors och bikes än alla andra (WS4 S4 fistar) t.ex. CSM och tacticals. Är det p.g.a. deras snabbhet?
Lite osäker på Defilerns komp också. -7 Med närstridsvapen. En soulgrinder kompar 5 (10 för andra)
En libbdread med bloodfist och wings kompar också minus 7. Kanske -4 i grund på defilern? Den är fortfarande bra, men lite dyr om man jämnför med vad andra arméer får för samma poäng.
Finns det någon anledning för att fistar kompas hårdare på raptors och bikes än alla andra (WS4 S4 fistar) t.ex. CSM och tacticals. Är det p.g.a. deras snabbhet?
Lite osäker på Defilerns komp också. -7 Med närstridsvapen. En soulgrinder kompar 5 (10 för andra)
En libbdread med bloodfist och wings kompar också minus 7. Kanske -4 i grund på defilern? Den är fortfarande bra, men lite dyr om man jämnför med vad andra arméer får för samma poäng.
Re: Chaos Space Marines
Ja, samma sak för vanilj-Marines.LillePer skrev:Finns det någon anledning för att fistar kompas hårdare på raptors och bikes än alla andra (WS4 S4 fistar) t.ex. CSM och tacticals. Är det p.g.a. deras snabbhet?
Jämför inte med andra arméer, det blir för det mesta konstigt. Jämför med dreadnoughten istället, som den har massor med likheter med.LillePer skrev:Lite osäker på Defilerns komp också. -7 Med närstridsvapen. En soulgrinder kompar 5 (10 för andra)
En libbdread med bloodfist och wings kompar också minus 7. Kanske -4 i grund på defilern? Den är fortfarande bra, men lite dyr om man jämnför med vad andra arméer får för samma poäng.
Re: Chaos Space Marines
Tycker faktiskt inte att jämförelse med Libdread är så konstig. De är ungefär lika snabba. BA och Chaos är relativt lika i armeuppbyggnaden.
Men om man jämnför med Chaos Dreaden med 2x CCW så får man för 50p 1 extra attack. mindre i WS och I. Defenitiv fleet. Battlecannon och immun mot shaken/stunnded. (35p om man vill ge EA på dreaden)
Känns som att de borde kompa lite mer likvärdigt än -1 och -7. Antingen är Defilern för hårt kompad eller Dreaden för mjukt kompat. Iom att man sällan ser dreads tror jag inte så är fallet.
Men ge gärna fler tankar, the more the merrier
Men om man jämnför med Chaos Dreaden med 2x CCW så får man för 50p 1 extra attack. mindre i WS och I. Defenitiv fleet. Battlecannon och immun mot shaken/stunnded. (35p om man vill ge EA på dreaden)
Känns som att de borde kompa lite mer likvärdigt än -1 och -7. Antingen är Defilern för hårt kompad eller Dreaden för mjukt kompat. Iom att man sällan ser dreads tror jag inte så är fallet.
Men ge gärna fler tankar, the more the merrier
Re: Chaos Space Marines
Klart den är sämre än de nya grejerna, så är det när man har ett gammalt codex. Kruxet med defilern är att den är sämre än de andra heavy slotsen, som kan tillföra armén en hel del. Defilern lider också av mefistonsyndromet fast tvärtom, den är alldeles för stor. Vill jag ha något som är farligt och bankar saker i huvet tar jag en demonprins/dreadnaught, ska man ha något som skjuter blir det preds,obbar eller havocs.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
Re: Chaos Space Marines
Defilerns största drawback syns inte någonstans i reglerna men n00bn nämnde den: att den är stor. Den är svår att manövrera runt och igenom terräng, syns typ alltid och får väldigt sällan cover och har samma armour som dreaden.
Att man inte ser dreads istället beror nog på att dreaden bestämmer själv vad den vill göra, i tid och otid, var tredje runda vilket är sjukt kasst.
Att man inte ser dreads istället beror nog på att dreaden bestämmer själv vad den vill göra, i tid och otid, var tredje runda vilket är sjukt kasst.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Re: Chaos Space Marines
Tycker inte defilern är direkt sämre än preds och vindicators, man ska inte underskatta förmågan att kunna både banka saker i huvidet och samtidigt kunna skjuta, det låter en spela matchen lite mer efter motståndet, utan att vara ineffektiv med trupperna.n00bn skrev:Kruxet med defilern är att den är sämre än de andra heavy slotsen, som kan tillföra armén en hel del. Defilern lider också av mefistonsyndromet fast tvärtom, den är alldeles för stor. Vill jag ha något som är farligt och bankar saker i huvet tar jag en demonprins/dreadnaught, ska man ha något som skjuter blir det preds,obbar eller havocs.
Tycker det känns som att den ligger rätt i kompen, och tycker man det är för mycket med -7 kan man ju alltid låta bli att spela med 4 ccw och behålla flamern eller autocannonen.
Jämfört med en vindicator med possession för 145 p och -5 tycker jag defilern för 150p och -5 till -7 känns som ett överlag mer poäng/kompvärt val.