Chaos Space Marines
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Chaos Space Marines
Defilern skjuter sämre än allt i heavyn (tveksamt med vindicatorn, dock är demolishern är rätt bra mot fordon). Battlecannonen är ”bäst” på infanteri men fortfarande inte tillräckligt bra på det eftersom infanteri har oftast coversaves eller kommer i sådana mängder att dödar man 3-4 stycken i rundan så spelar det inte så stor roll. Den är inte lika bra i närstrid som en deamon prince och är 50 poäng dyrare än en dreadnaught (som den är ungefär lika bra som i närstrid). Så om jag tar en demonprins med warptime som flyger och en predator med lasersponsons har jag två enheter som både skjuter ut och slår ner två defilers. Samt så har jag en extra slot i heavyn där man kan plocka in fler bra grejer.
Mitt problem med den är inte att den är ”sönderkompad”, eftersom chaos har rätt schysst komp, den tillför armén inget, har dåliga regler och passar inte in. Sen att huvudet och armarna sitter på ”ett litet hus” gör inte saken bättre. Tack för den Bengtsson >:C.
Mitt problem med den är inte att den är ”sönderkompad”, eftersom chaos har rätt schysst komp, den tillför armén inget, har dåliga regler och passar inte in. Sen att huvudet och armarna sitter på ”ett litet hus” gör inte saken bättre. Tack för den Bengtsson >:C.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
Monster borde nog inte räknas till fordonsminus för CSM. Prinsar och greater daemons skjuter man generellt inte anti-tank vapen på, det är ganska ineffektivt. Man skjuter dom med dakka. Dom båda dör rätt snabbt av en boltersalva och några heavy bolters. Undantaget är väl nurgle-prinsen, och en bra lösning på det skulle kunna vara att räkna prinsar med mark of nurgle som ett fordon medan de andra inte gör det. Förståss får man höja grundminusen lite på monsterna så slutkompen hamnar ungefär på samma ställe i en standardlista. Mängden fordon borde inte spela in på kompen, dessa monster blir inte direkt bättre av att man har mycket fordon.
Chaos får bara minus för första vindicatorn, vilket jag antar är en miss. Deras vindicator är både dyrare och sämre än SM-versionen, tycker chaos borde kunna få en halv komp för det. Överlag tycker jag man ser vindicators väldigt sällan i både SM och CSM-listor, så tror de flesta tycker den tillför för lite till listan och/eller ger för höga kompminus.
Pred-minuset ser rätt olika ut mellan CSM och SM, är detta tänkt så eller en miss?
Chaos får bara minus för första vindicatorn, vilket jag antar är en miss. Deras vindicator är både dyrare och sämre än SM-versionen, tycker chaos borde kunna få en halv komp för det. Överlag tycker jag man ser vindicators väldigt sällan i både SM och CSM-listor, så tror de flesta tycker den tillför för lite till listan och/eller ger för höga kompminus.
Pred-minuset ser rätt olika ut mellan CSM och SM, är detta tänkt så eller en miss?
Håller med om monster-biten. Tycker snarare att Obbar kräver samma vapen som fordon och jag skulle hellre se dem där än MC.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Fast CSM Vindicatorn är ju bättre än lojalisternas. Förmågan att ignorera stunned och shaken är riktigt bra.fjugin skrev:Chaos får bara minus för första vindicatorn, vilket jag antar är en miss. Deras vindicator är både dyrare och sämre än SM-versionen, tycker chaos borde kunna få en halv komp för det. Överlag tycker jag man ser vindicators väldigt sällan i både SM och CSM-listor, så tror de flesta tycker den tillför för lite till listan och/eller ger för höga kompminus.
Sedan så tror jag att Vindicators i allmänhet kompar för hårt. I 5th har alla enheter 4+ cover vilket gör vindicatorn mycket sämre. Med en bra scatter så dödar den typ 3 marines/guards/gaunts. Eftersom alla ändå har cover så köper man hellre dakka än ap2 plattor.
Jojo, men det betalar man ju -1 för, så jämförelsen borde vara utan daemonic possession, då båda vindicators kompar lika.Jacke skrev:Fast CSM Vindicatorn är ju bättre än lojalisternas. Förmågan att ignorera stunned och shaken är riktigt bra.fjugin skrev:Chaos får bara minus för första vindicatorn, vilket jag antar är en miss. Deras vindicator är både dyrare och sämre än SM-versionen, tycker chaos borde kunna få en halv komp för det. Överlag tycker jag man ser vindicators väldigt sällan i både SM och CSM-listor, så tror de flesta tycker den tillför för lite till listan och/eller ger för höga kompminus.
Det ryktades om att vindikatorerna skulle kompa lika för sm och chaos och att det var en copypaste miss från gamla mallen. Men jag tycker att Kaos vindicatorn ska kompa snällare än loyalistvindicatorn så länge man inte har lash. Då får man lägga in ett extra minus.
Typ såhär:
Chaos Vindicator
Each Vindicator -3 (-4 if the army contains lash of submission)
Possession -1
Typ såhär:
Chaos Vindicator
Each Vindicator -3 (-4 if the army contains lash of submission)
Possession -1
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
Tittade lite på Havoc minuset och jämförde med devestators/longfangs:
Havocs
+2 each unit of Havocs
-1 each Missile Launcher / Autocannon /
Lascannon / Meltagun / Combi-melta
-0,5 Plasmagun, Combi-plasma, Flamer,
Combi-flamer / Heavy Bolter
-2 Power Fist
-1 Icon of Khorne
BA :Devastator squad
-2 second unit of Devastators
-4 third unit of Devastators
-1 each Missile Launcher
-0,5 each other heavy weapon
-2 Power Fist
-1 Drop Pod
SM: Devastator squad
-1 each missile launcher
-2 Power Fist
-1 Drop Pod
SW: Long Fangs
-2 each unit of Long Fangs
-1 each of missile launcher 1-5
-1,5 each of missile launcher 6-10
-2 each of missile launcher 11+
-0,5 each other heavy weapon (excluding
those from Wolf Guards)
Jag kan tycka att alla vapen utan HB ska gå ner på 0.5 och HB ska kompa 0. Möjligtvis kanske missiler kvar på -1 även om de är dyrare.
HB kostar 15p. Missil och auto 20 och laser 35. (HB på SM devs kan också kompa 0 enligt mig, annars kommer ingen någonsin spela med dem ist. för missiler.)
Missiler och laser är alltså 10p dyrare för Chaos, och de kan inte ta MM eller plasmacanon.
Havocs
+2 each unit of Havocs
-1 each Missile Launcher / Autocannon /
Lascannon / Meltagun / Combi-melta
-0,5 Plasmagun, Combi-plasma, Flamer,
Combi-flamer / Heavy Bolter
-2 Power Fist
-1 Icon of Khorne
BA :Devastator squad
-2 second unit of Devastators
-4 third unit of Devastators
-1 each Missile Launcher
-2 Power Fist
-1 Drop Pod
SM: Devastator squad
-1 each missile launcher
-2 Power Fist
-1 Drop Pod
SW: Long Fangs
-2 each unit of Long Fangs
-1 each of missile launcher 1-5
-1,5 each of missile launcher 6-10
-2 each of missile launcher 11+
-0,5 each other heavy weapon (excluding
those from Wolf Guards)
Jag kan tycka att alla vapen utan HB ska gå ner på 0.5 och HB ska kompa 0. Möjligtvis kanske missiler kvar på -1 även om de är dyrare.
HB kostar 15p. Missil och auto 20 och laser 35. (HB på SM devs kan också kompa 0 enligt mig, annars kommer ingen någonsin spela med dem ist. för missiler.)
Missiler och laser är alltså 10p dyrare för Chaos, och de kan inte ta MM eller plasmacanon.
Jag tycker deras special weapons ligger rätt då det är den bästa konfigurationen för dem. Dock håller jag med om att man gott kan sänka kompen på deras Heavy WeaponsLillePer skrev:Jag kan tycka att alla vapen utan HB ska gå ner på 0.5 och HB ska kompa 0. Möjligtvis kanske missiler kvar på -1 även om de är dyrare.
Jag tänkte inte ens på melta,flamer, plasma, de ska ligga som förut iom att det är precis lika bra som någon annanstans. (Förutom att havocs inte är troop, men de är de redan kompenserade för) Otydligt av mig!
Ingen som har någon feedback, anting för eller mot
Eller var det så briljant så det implementeras utan diskussion.