Eldar

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
theWatchman
Inlägg: 2559
Blev medlem: 10 jul 2009, 21:09

Re: Eldar

Inlägg av theWatchman »

xdanskx skrev:det är väldigt få listor som spelar med mer än 3 jetbike enheter, eller rättare sagt, det är väldigt få eldar-listor som spelar med många mer än 3 troops, och dom är sällan jetbikes allihopa, så vad enhet 5 och 6 kompar behöver man sällan titta på...
Om det är så så är dom kanske lite för dyra i komp?

xdanskx
Inlägg: 644
Blev medlem: 23 maj 2009, 20:19

Re: Eldar

Inlägg av xdanskx »

jag tror inte det spelar nån roll vad dom har för komp, jag tror inte man kommer spela med 6 st 3manna enheter, och jag tror definitivt inte att man kommer ha enheterna större än 3 om dom är så många...
18 jetbikes blir liksom 460ish pts, så stabila är dom inte så att dom kommer funka, man behöver bara döda 1 i enheten för att dom skall panika, och dom har ld8...
så vad enhet 5 och 6 kompar spelar i mitt tycke ingen roll, för ingen kommer spela med så många ändå.
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Eldar

Inlägg av Bengt »

xdanskx skrev:han kan slå ut en enhet helt själv, på en runda, han kan ha -8... jag har själv slagit ut typ 14 marines med han i en cc-runda, och det borde vara värt -8, även utan ögat har han ju typ 4-5 attacker, woundar 2+ power weapon, det är inte fy skam nånstans...
Läs reglerna för moving assaulting models på sidan 34. Du kan fylla base to base med fyra modeller, resten av enheten kan ställa sig var de vill inom 2" från de som är i btb. Eye är ju bara en stor platta, den når inte en yttre ring (där du lätt får plats med 20+ modeller). Så om inte enheten är större än 25 modeller tar eye fyra modeller.

Reglerna hindrar ju iofs inte en motståndare från att göra en böghög på Yriel, men komp ska väl ända sättas under förutsättningen att folk spelar lite optimerat.

xdanskx
Inlägg: 644
Blev medlem: 23 maj 2009, 20:19

Re: Eldar

Inlägg av xdanskx »

Bengt skrev:
xdanskx skrev:han kan slå ut en enhet helt själv, på en runda, han kan ha -8... jag har själv slagit ut typ 14 marines med han i en cc-runda, och det borde vara värt -8, även utan ögat har han ju typ 4-5 attacker, woundar 2+ power weapon, det är inte fy skam nånstans...
Läs reglerna för moving assaulting models på sidan 34. Du kan fylla base to base med fyra modeller, resten av enheten kan ställa sig var de vill inom 2" från de som är i btb. Eye är ju bara en stor platta, den når inte en yttre ring (där du lätt får plats med 20+ modeller). Så om inte enheten är större än 25 modeller tar eye fyra modeller.

Reglerna hindrar ju iofs inte en motståndare från att göra en böghög på Yriel, men komp ska väl ända sättas under förutsättningen att folk spelar lite optimerat.
Ja jo, så kan man spela, om man är en mupp. skulle nån göra det mot mig skulle jag skalla honom från min sida av bordet.
fast skämt åsido (eller?), så kan man inte sätta all komp efter alla spelar optimerat, utan efter vad man faktiskt kan åstadkomma för skada med modellen.
nu sätter inte jag komp (och tacka gudarna för det) men jag tycker ändå att yrvädret skall ha -8 i komp, för en helt vanlig spelare skulle snällt ställa alla gubbar i btb...
Winning is a theme!

twitter: xdanskx

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Eldar

Inlägg av Bengt »

xdanskx skrev:
Bengt skrev:
xdanskx skrev:han kan slå ut en enhet helt själv, på en runda, han kan ha -8... jag har själv slagit ut typ 14 marines med han i en cc-runda, och det borde vara värt -8, även utan ögat har han ju typ 4-5 attacker, woundar 2+ power weapon, det är inte fy skam nånstans...
Läs reglerna för moving assaulting models på sidan 34. Du kan fylla base to base med fyra modeller, resten av enheten kan ställa sig var de vill inom 2" från de som är i btb. Eye är ju bara en stor platta, den når inte en yttre ring (där du lätt får plats med 20+ modeller). Så om inte enheten är större än 25 modeller tar eye fyra modeller.

Reglerna hindrar ju iofs inte en motståndare från att göra en böghög på Yriel, men komp ska väl ända sättas under förutsättningen att folk spelar lite optimerat.
Ja jo, så kan man spela, om man är en mupp. skulle nån göra det mot mig skulle jag skalla honom från min sida av bordet.
fast skämt åsido (eller?), så kan man inte sätta all komp efter alla spelar optimerat, utan efter vad man faktiskt kan åstadkomma för skada med modellen.
nu sätter inte jag komp (och tacka gudarna för det) men jag tycker ändå att yrvädret skall ha -8 i komp, för en helt vanlig spelare skulle snällt ställa alla gubbar i btb...
Det vore ungefär som att alltid anstränga sig för att ställa sina ICs i btb med powerfistar...

Falkman
Inlägg: 219
Blev medlem: 30 okt 2009, 16:30

Re: Eldar

Inlägg av Falkman »

Jag har en fråga angående Eldarkompen.
I kompen så får man minus för Seer councils, men det finns inget minus listat för Warlocks som är köpta till infanterienheter.
Innebär detta att en Guardian-enhet med Warlock inte får något minus för Warlocken, eller ska jag räkna minuset som står listat under Seer council-rubriken?

*Det stavas för övrigt council, inte counsil, utifall att ni bryr er om stavningen i kompdokumentet. :)

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Eldar

Inlägg av Nefrums »

council minuset gäller bara council.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Eldar

Inlägg av DHettNeck »

Borde inte eldrad kompas lite hårdare? Känns som en nobrainer just nu.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

RobinF
Inlägg: 132
Blev medlem: 03 sep 2009, 08:36

Re: Eldar

Inlägg av RobinF »

DHettNeck skrev:Borde inte eldrad kompas lite hårdare? Känns som en nobrainer just nu.

SHHHHHHHHHHHH!!!!! :evil:

Användarvisningsbild
Klus
Inlägg: 285
Blev medlem: 14 mar 2010, 22:08

Re: Eldar

Inlägg av Klus »

Tanken slog mig att Runes of Warding kanske borde få sig ytterligare en liten smäll nu när ett nytt psykercodex kommit.
Om jag inte missminner mig var väl det en av anledningarna till senaste sänkningen.
Jocke Rapp skrev:Shit vad jag inser mer och mer hur folk läser den här kompmallen som en bibel

Skriv svar