+1Kerrai skrev:Enheter som kan sätta emot mech blir kompade väldigt hårt, ett intryck man fått är att det är aldeles för mycket mech där ute
varför då "ta bort" de alternativen som har något att sätta emot de?
En Sm lista med 6 dreads varav 3 i pod, en speeder, 3 tacticals en forge master på bike och några scouts kompar in på 54
Om man då själv dykt upp med 2 hive guards och 2 zoanthropes som elite anti tank, sedan kört relativt hårt på warriors/hormagaunts och kompar liknande,
man kommer man nog gå på en nitlot.
Om inte annat kanske det är dags att höja det eskalerande minuset för fordon ännu mer?
Tyranids
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Tyranids, nya codexet
+1Malleus skrev:Om inte annat kanske det är dags att höja det eskalerande minuset för fordon ännu mer?
Det ska dock tilläggas att jag tycker att det är mycket lättare att hantera meck med kompade tyranider än med orker eller ig,..
Det finns väll 2 bra sätt att nerfa mech: straffa mech i kompen och lätta på kompen för AT-enheter. Tycker att det kan vara OK att spela en enhet hive guards , precis som en enhet obbar är OK. Vet inte om jämförelsen med obbar är helt bra då obbar har massa annat än laserkanoner, men jag gör den i alla fall.
Hur ser följande ut:
-3 Hive Guard #1-3
-4 Each additional hive guard
-2 Each additional unit of hive guards
(1 enhet om 3, -9 som nu; 2 enheter totalt 6, -23, lite lägre än 4 obbar; maxat -37, som 5 obbar)
Har inte spelat med eller mot tyranids (lite sugen på att spela dem), men det känns lite som en jämkning mellan "de är lagom" och "kompslakta asen".
Känns för övrigt som att pyrovore är lite som spawns, något man köper för 50/100 billiga poäng för att få upp kompen på en valfri lista, man ska nog vara försiktig med att ge dem för mycket plus.
Hur ser följande ut:
-3 Hive Guard #1-3
-4 Each additional hive guard
-2 Each additional unit of hive guards
(1 enhet om 3, -9 som nu; 2 enheter totalt 6, -23, lite lägre än 4 obbar; maxat -37, som 5 obbar)
Har inte spelat med eller mot tyranids (lite sugen på att spela dem), men det känns lite som en jämkning mellan "de är lagom" och "kompslakta asen".
Känns för övrigt som att pyrovore är lite som spawns, något man köper för 50/100 billiga poäng för att få upp kompen på en valfri lista, man ska nog vara försiktig med att ge dem för mycket plus.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
Pyrovores är ett elite choise.. tillsammans med hiveguards och zonathropes.. Dvs inte ett choise man har över i en tyranidarme..kelaino skrev: Känns för övrigt som att pyrovore är lite som spawns, något man köper för 50/100 billiga poäng för att få upp kompen på en valfri lista, man ska nog vara försiktig med att ge dem för mycket plus.
Kände det på mig, skissat på lite listor och fick elite över. Jag är väl helt enkelt för dålig för att peta in de bra sakerna
Det är sant att i den hårdare kategorin listor är elite-slotsen paxade. (Jag nöjde mig med komp 50-60.) Det var dock inte fokus i min post, är min idé på hive guard-minus helt ute och cyklar? Lär väl diskuteras så att alla blir så nöjda som möjligt.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
Uppsala - VSSU
Fast jag vet inte. Jag är inte säker på att jag gillar att mallen tillåter att man tar en enhet. Jag tycker mallen skall ge ett straff/en bonus på så sätt att man överväger att ta andra enheter. Det kommer det aldrig göras om inte minusen på hive guards är tillräckligt stora. Annara kan vi säga att nids börjar på 96 och första 3 hive guards inte ger något minus.
Och hive guards är galet mycket bättre för sina 50 pts i en nid armé än obbar är i en chaos-armé.
Och hive guards är galet mycket bättre för sina 50 pts i en nid armé än obbar är i en chaos-armé.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
egge: med den där mallen kom mitt seriösa försök att kompa bra för en vecka sen (hamnade på 32 komp men kände ändå att jag skulle ha en chans mot tau eller något annat mindre farligt) på -2 totalt. och det var mycket för att mina hormagaunts var ganska ensamma för en gångs skull (jag gillar modellerna).
allting har blivit hutlöst mycket dyrare utom warriors. och som vanligt ger mawloc fortfarande minus...
ja, hive guards är för dåligt kompade i nuvarande mallen, men om man ska kompa dem hårdare måste något annat kompas lösare, inte hårdare ändå.
allting har blivit hutlöst mycket dyrare utom warriors. och som vanligt ger mawloc fortfarande minus...
ja, hive guards är för dåligt kompade i nuvarande mallen, men om man ska kompa dem hårdare måste något annat kompas lösare, inte hårdare ändå.
Ja' än't bittä'!
Anti-nids personer som vill komp-knulla hive guards...
Låt oss då prova sätta ihop en lista som har ens en liiiiiiten chans att vinna mot en smuts-mech IG/SM lista..som inte är död innan den är framme och skrapar lacken.
SM - Psychic hood, kostar nada, kompar nada.
IG - Bring it down, bla. Inget monstrous creature lever.
Och så kan vi ponera att denna lista sedan ska möta en eldar arme.. (Som ALLA nu för tiden har runes of warding)... good luck.
Zoanthropes - Värdelöst.
Då har vi ju en hel tyrannofex på 48" avstånd som står och skjuter 2 S10 skott me 3bs för 270p.
Så hur tänkte ni nu? GW har ju förstört venom cannon och barbed strangler.. och skapat liiiite dyrare, liiiiite sämre alternativ som heter "heavy" innan.
Ska bli intressant att se vettiga replies på detta
(Å för den delen suger ju hiveguards mot allt som inte är fordon - 2xS8 - AP4! = Kan inte ens döda marines)
Låt oss då prova sätta ihop en lista som har ens en liiiiiiten chans att vinna mot en smuts-mech IG/SM lista..som inte är död innan den är framme och skrapar lacken.
SM - Psychic hood, kostar nada, kompar nada.
IG - Bring it down, bla. Inget monstrous creature lever.
Och så kan vi ponera att denna lista sedan ska möta en eldar arme.. (Som ALLA nu för tiden har runes of warding)... good luck.
Zoanthropes - Värdelöst.
Då har vi ju en hel tyrannofex på 48" avstånd som står och skjuter 2 S10 skott me 3bs för 270p.
Så hur tänkte ni nu? GW har ju förstört venom cannon och barbed strangler.. och skapat liiiite dyrare, liiiiite sämre alternativ som heter "heavy" innan.
Ska bli intressant att se vettiga replies på detta
(Å för den delen suger ju hiveguards mot allt som inte är fordon - 2xS8 - AP4! = Kan inte ens döda marines)
Varken Psychic Hoods eller Runes of Warding är på något som helst sätt en auto-win mot Tyranids. Det är ungefär halva chansen att lyckas med psychic powers, men värre än så är det inte.
50% av ens fordonsskytte som försvinner = Inte farligt? 50% av 4 zoanthropes är 2 skott, 1,5 träffar.