Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

daskad

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av daskad »

Då tycker jag iaf att det borde vara skillnad på en Sork och på en prince, då man mycket lättare skuter ut en prince, än en sork som är i grupp,
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Zurken skrev:-15 är nog ett bra värde. Lash är sjukt användbart i nästan alla arméer, flytta modeller ut ur t.ex. synapse, flytta modeller bort från objektiv, flytta modeller så du kan skjuta plattor på dem, flytta modeller in i difficult/dangerous terrain osv. Inte bara flytta fienden närmare för att snabbare få en charge.
Inte att förglömma att den påverkade enheten måste ta ett pinning test, vilket onekligen kan förstöra för de flesta.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

daskad skrev:Då tycker jag iaf att det borde vara skillnad på en Sork och på en prince, då man mycket lättare skuter ut en prince, än en sork som är i grupp,
Fast prinsen är bättre än sorken i grund och man behöver inte köpa en grupp till att vakta sorken, de är ungefär lika bra fast på lite olika sett.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Kommentar till kompmall 6.7

Chosen; vad menas egentligen med "each other heavy weapon"? Det finns inga tunga vapen specificerade, så det kan inte mena "alla övriga tunga vapen". Isf bör det stå "every second heavy weapon". Eller om det är en gammal kvarglömma; "every heavy weapon".

Raptors (och alla andra jump infantry-närstrids-enheter) tycker att det är jättefel med -1 för plasma guns. BA Assault Marines får -1 för dubbla lightning claws, varför får Raptors -2?

Jag tycker det är på tiden att oblits skalar en smula mer som long fangs. 1-3 oblits är inget jättehot (speciellt inte om de håller sig till en enda enhet). 6-9 är betydligt jobbigare.
Kanske något i stil med:
-2 second unit of Obliterators
-4 third unit of Obliterators
-3 each of Obliterator 1-3 (-5 if Lash of Submission is in the army)
-4 each of Obliterator 4-6 (-6 if Lash of Submission is in the army)
-5 each of Obliterator 7-9 (-7 if Lash of Submission is in the army)

Det skulle ge samma -60 för ett helt gäng med 9 stycken + Lash, men lätta upp användandet av enbart ett fåtal.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Kommentarer kring 6.7:

• Terminator Heavy Flamer! Om inte Grey Knights får något kompminus för en S6, AP4 Flamer (Incinerator) för 5p tycker inte jag det är rätt att CSM får -0,5 för en sämre variant, S5, AP4, även den för 5p.

• Vindicator. Borde inte varje Vindicator ge minus och inte bara den första?
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Johannesson skrev: • Vindicator. Borde inte varje Vindicator ge minus och inte bara den första?
Det är fel, laddar upp en ny variant av mallen nu.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

daskad skrev:En fundering kring lash bara, nog för att Lash har varit -15 länge, men är det inte liiite väl mycket för vad den gör, särskilt om man bara har 1, det borde vara ett eskalerande minus så typ -10 för första, och -15 för andra eller något liknande? då man kan göra så väldigt mycker mer med 2.
Med tanke på den explosion av Lash vi har sett i CSM-listor på sistone så behöver kompminuset verkligen inte sänkas. Jag håller dock med om att två är bra mycket bättre än en, så lite eskalering vore kanske på sin plats.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Jag tycker nya CSM-mallen är riktigt fin. Några små ändringar jag gärna hade sett är:
1. Radbrott ner till DA i indexet.
2. Att prins utan MoN inte ingår i fordonsminuset, jag upplever att T5-prinsarna oftast dör av dakka. Typ:
"Vehicles and monstrous creatures (MC) with T6 or more..." i fordonsminuset.
3. Inget minus för lascannon på basic-CSM, känns tokigt ovärd då den tvingar (minst) 10 marines att stå still för ett enda lascannonskott, som dessutom inte vill skotta på samma sak som boltrarna. Kanske är lite väl gnälligt nu när jag fått gratis flamers på samma enhet :wub:

Som sagt, asbra mall!
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

mawno

Inlägg av mawno »

Efter att ha spelat dubbel lash på BSK så tycker jag nog att andra lashen borde kompas hårdare. Det är mer än dubbelt så bra som en lash. -15/-20 eller så.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Seregon skrev:Kommentar till kompmall 6.7

Chosen; vad menas egentligen med "each other heavy weapon"? Det finns inga tunga vapen specificerade, så det kan inte mena "alla övriga tunga vapen". Isf bör det stå "every second heavy weapon". Eller om det är en gammal kvarglömma; "every heavy weapon".

Raptors (och alla andra jump infantry-närstrids-enheter) tycker att det är jättefel med -1 för plasma guns. BA Assault Marines får -1 för dubbla lightning claws, varför får Raptors -2?
Chosen får väl bara köpa ett heavy weapon per enhet om jag minns rätt? övriga prylar är ju special weapons.

Antar att Raptor grejen är på grund av mark of khorne/slaanesh som gör lighting claw championen hårdare.

Skriv svar