Orks
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Orks
Såg att det ändrats en del, även om nu Buggies inte är med i Fordonsminuset utan fick höjt minus själv så nu ger
9 Stycken big shoota buggies 270 pts - 15,
9 Heavy Bolter Speeders 450 pts -5 med fordonsminus, verkar inte ens nästan kännas likvärdigt.
De är billigare, är långsammare, kan inte flyga, tål mindre, skjuter sämre.
Sedan var det synd att inte Warboss på bike ändrades så den går att spela med sämre väpen än klo utan att kompas i botten.
9 Heavy Bolter Speeders 450 pts -5 med fordonsminus, verkar inte ens nästan kännas likvärdigt.
Sedan var det synd att inte Warboss på bike ändrades så den går att spela med sämre väpen än klo utan att kompas i botten.
Whut? De är enormt mycket dyrare.Joakim skrev:Såg att det ändrats en del, även om nu Buggies inte är med i Fordonsminuset utan fick höjt minus själv så nu ger
Och dessutom är det ju ganska sällsynt med en Marine-lista helt utan fordon, om vi antar att det finns tre andra fordon i listan så kompar Speedrarna -10. Så mycket riktigt är det ganska vanligt att folk (Jag räknar in dig i den gruppen tills vidare.
Joakim refererar ju till Buggys när han säger att de är billigare, tror han menar någon form utav komp per poäng-tänk vilket jag tycker är fel i det här fallet. Buggys och Speeders gör inte riktigt samma saker för Ork och Marines, men om man skulle jämföra dem så tycker jag Buggys är mer poängvärda så länge Speeders inte har något utav de bra vapnen, och därför förtjänar Buggys mer minus.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Ja, titta, det är klart han gör. Heh, ojdå. Men min poäng kvarstår, buggies är jättemycket bättre för sina poäng, och i en normal Marine-lista är det ändå inte speciellt mycket komp-skillnad. Som vanligt ska man dock inte jämföra komp för enheter mellan codexar, det blir nästan alltid konstigt.
Komp per poäng kan vara användbart ibland, men det gäller att inte tänka fel. Att påstå att en enhet borde ha mer minus för att den är dyrare än en annan enhet som gör samma sak är ett klassiskt sådant feltänk.
Komp per poäng kan vara användbart ibland, men det gäller att inte tänka fel. Att påstå att en enhet borde ha mer minus för att den är dyrare än en annan enhet som gör samma sak är ett klassiskt sådant feltänk.
Så kan man resonera, men hävdar fortfarande att det slår lite hårt. Ja de fyller en funktion om de är många, att stå i vägen, för skjuter speciellt bra gör de inte. De är poängvärda och jag bryr mig inte om i detta fallet att de kostar mer komp eller mindre per poäng. Jag tycker bara att de gick upp lite mycket. Tycker inte heller att en Twin-Big Shoota skall vara lika hårt kompad som Scorcha eller Twin-Rokkit.
När jag spelade Speeders senast så spelade jag antingen HB eller HF som stod ivägen precis som jag spelar Buggies men de gick att få 3+ cover och var inte Open Topped vilket är sjukt mycket bättre.
Sedan tycker jag 9 Speeders är sjukt bra för -10 också.
När jag spelade Speeders senast så spelade jag antingen HB eller HF som stod ivägen precis som jag spelar Buggies men de gick att få 3+ cover och var inte Open Topped vilket är sjukt mycket bättre.
Sedan tycker jag 9 Speeders är sjukt bra för -10 också.
Kanske såhär?
-0,5 each buggy
-0,5 each Rokkit/Skorcha
Fast egentligen känns nog 5 poäng för att uppgradera en TL Big Shoota till en TL Rokkit Launcha mer som en -1.
-0,5 each buggy
-0,5 each Rokkit/Skorcha
Fast egentligen känns nog 5 poäng för att uppgradera en TL Big Shoota till en TL Rokkit Launcha mer som en -1.
Nja säger jag igen, Twin-Rokkit är okej, det är inte jättebra. Du får en chans att kanske skjuta något sedan dör de mot vilken arme som helst som är rädd mot AT, jag tyckte det var okej som in 0,5 extra fast tycker att Scorcha är såpass bra så det kan få hamna där också.
Angående diskussionen om ooptade bikenobz:
Meganobz har ju -1 first of each Kombiweapon, vilket ju inte beror på att ett av varje av kombivapnen är extra hårt, utan just för att man kan allokera wounds på dem. För vanliga nobz är det givetvis svårt att formulera det så enkelt, men kan man inte bara säga -1 each unique model type? (Eller om det ska vara -½ för vanliga nobz, och högre om de har cyklar, det har jag inte tänkt igenom.)
Meganobz har ju -1 first of each Kombiweapon, vilket ju inte beror på att ett av varje av kombivapnen är extra hårt, utan just för att man kan allokera wounds på dem. För vanliga nobz är det givetvis svårt att formulera det så enkelt, men kan man inte bara säga -1 each unique model type? (Eller om det ska vara -½ för vanliga nobz, och högre om de har cyklar, det har jag inte tänkt igenom.)
- The Gretchin
När det står -1 each Warbuggy, får man minus om det är en Wartrakk då???
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).