Space Wolves

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
theWatchman

Re: Space Wolves

Inlägg av theWatchman »

Argos skrev:Fast om det är grey hunters som gör att space wolves har lägre grundkomp borde ju minuset snarare ligga hos dom (och andra enheter som gynnas mycket av counter charge).
som jag sagt förut så tror jag nog att det faktum att GH inte har combat tactics eller combatsquads tar ut att dom iställer har couter attack.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

theWatchman skrev:som jag sagt förut så tror jag nog att det faktum att GH inte har combat tactics eller combatsquads tar ut att dom iställer har couter attack.
gray hunters >> tacticals..

Ps saken

Inlägg av Ps saken »

Nefrums skrev:
theWatchman skrev:som jag sagt förut så tror jag nog att det faktum att GH inte har combat tactics eller combatsquads tar ut att dom iställer har couter attack.
gray hunters >> tacticals..
Grey Hunters >> det mesta
Warning: This game may cause Nerdiness and loss of friends.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Nej, nu måste jag gnälla av mig...

-25 på Jaws alternativt Njal är för mycket. Det gör det praktist taget omöjligt att få in den i en 1750p lista när Spacewolfs samtidigt startar på 100 (som är få "förunnat" numera), och codexen i övrigt kompar ganska hårt. -25 kan man kanske ha i andra listor där det ändå finns möjlighet att ta med den kompstraffade enheten - har till och med sett chaoslistor med dubbla lash. Eftersom Space wolfs uppenbarligen är så pass hårda så kan ju Njal / Jaws tillföra så otroligt mycket att den förtjänar -25? Inte ens den biffigaste namned charactern i Blood Angels kommer upp i -25. Och det finns ju en hel del andra spells i spelet som likt jaws kan döda en utvald modell. Mind War, Squigförvandling, Spawnförvandling är några exempel.

Om jag har förstått det hela rätt så är medelkomp 1/30p? Så en medellista skulle i så fall kompa 100-(1750/30)=42. Släng sedan på en -25 och man hamnar på 17. Det finns inte mycket i spacewolfs codex som kompas lättare än medel så det är svårt att mjuka upp listan för att komma upp i den normala tröskeln på 25.

Såja, det var skönt att skriva av mig min frustration... Nu kan jag erkänna att det klart finns en del saker som man kan byta till för att bättra på kompen något, fast ofta är det "byt till något mycket sämre - öka kompen med 2-3 poäng".

Jag tycker att en vettigare nivå vore -15.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Mutt skrev:Om jag har förstått det hela rätt så är medelkomp 1/30p? Så en medellista skulle i så fall kompa 100-(1750/30)=42. Släng sedan på en -25 och man hamnar på 17. Det finns inte mycket i spacewolfs codex som kompas lättare än medel så det är svårt att mjuka upp listan för att komma upp i den normala tröskeln på 25..
När du "slänger på -25" så köper du honom utöver 1750p. Du måste först räkna bort lika mycket poäng och snittkomp från ditt nuvarande 42 värde. Men jag gissar att du inte ville åt exaktheten i exemplet för att visa din poäng. Jag bara säger att ditt argument visas väldigt skevt iom att du skippade den biten.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Det stämmer bara om vi tar Njalfallet, tar vi en vanlig rune priest med jaws så är han redan kompad utan sina spells (-3 för 100p). Njal blir dock bättre kompad eftersom den 2-wounds modellen kostar 245p. Skulle man räkna på Njal blir det i så fall 100-(1505/30)=50

Och Njal på det ger 25.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Även jag tycker att jaws är lite väl hårt kompad. Lash är mycket bättre och tillför mer till armén. -15 känns helt klart mer rimligt. Njal kanske ska ligga kvar på -25 dock för att kompensera för många andra bra förmågor. Men inte häller han känns nånsin värd att ta för -25. Andra karaktärer i den kompklassen är sjukt mycket bättre och hårdare/tåligare.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Mutt

Inlägg av Mutt »

Jag vet inte riktigt om det framkommit av mitt rantande, men min poäng är: Vill man att jaws och Njal ska kunna spela i kompat klimat men kompas lågt bör man mildra kompen. Är man däremot ute efter att kompa bort det helt eller förpassa det till listor som i övrigt är helkassa så kan den ligga kvar där den ligger. Har någon till exempel spelat med jaws i någon turnering så som den kompas nu? Jag vet inte om så är fallet, men det vore kul att veta. Lash spelar folk med, och likaså Necrongudarna (som är det enda andra som jag kan komma på i den kompånivån). Sen har vi Psyker battle-squaden, men den är lite av ett specialfall - übergrymma i en chimera och ganska kassa utan en chimera.

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

Jag mötte Njal i Umeå.
Han dödade min commander på ena flanken bakom ett hus och två bredsidor i enheten framför honom i samma runda.
Rundan därpå dödade han två bredsidor till.
Det är ungefär bra som en enhet Retributors med Heavy Bolters och två Exorcister.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Mutt skrev:Vill man att jaws och Njal ska kunna spela i kompat klimat men kompas lågt bör man mildra kompen.
Vill vi det då? Jaws är sinnessjukt bra och helt spelförstörande som speedfreak med flera påpekat. Ingen spelar den kanske i kompat, det vet jag inte, men det är ytterst få som inte spelar med den i okompat.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar