Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

BLOODLETTERS
Inlägg: 238
Blev medlem: 11 maj 2011, 22:45
Ort: Lund

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av BLOODLETTERS »

Ska nu för först gången använda Lash på turnering. Jo, jag skäms lite...

Bara en squad med Oblis fick man råd med och jag har ALLTID gått med två i mina listor.

ALLTSÅ:

Om jag inte kommer på topp 3 på Warpstorm 5 så är Lash helt klar överkompat och ska sänkas kraftigt!

Jag återkommer i frågan.

:wub:
BLOODLETTERS
Vissa fluffiga saker är hårdare än andra fluffiga saker https://www.youtube.com/watch?v=82utG7Q3G_k
WIP Kabal of the Shadows (DE) Templars of the Emperor (SM,DA,BA) Da Jolly Ork Big Bad Band (ORKS) Carnival of Crazy Clown People (CSM & CD)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Zurken »

Lycka till att använda Lash optimalt första gången du spelar med den, se nu till att komma top tre så vi slipper ändra en massa i mallen. Folk blir så sura då :wub:
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av n00bn »

Lashen i sig är inte överkompad. Men obbarna är det.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Rashia
Inlägg: 265
Blev medlem: 16 jun 2011, 19:09
Ort: Örebro

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Rashia »

http://www.games-workshop.com/MEDIA_Cus ... y_2012.pdf

De som i mina ögon påverkar stort är:

Ändring på Dreadnought, Lash (även om den är liten) och den nu jätte dåliga Warptime.

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Dreaden tycker jag inte ändras, även om den nu är mindre benägen att vända häcken mot motståndaren och blasta sina kompisar så är det inte det som varit det stora problemet eftersom det gått att spela runt genom att hålla något skräp i närheten av den. det stora problemet är att man inte får kontrollera den i 1 av 3 rundor, extremt dåligt för en "tvåvägsenhet" som dreads. jag tycker att den ligger bra som den gör, kanske ytterligare -1 för andra CCW.

Lash har visserligen försämrats rejält, men kompats hårt pga sin potential. Personligen tycker jag att den ligger bra, alternativt får man justera minusfördelningen mellan första och andra eftersom den andra lashen nu blir relativt sett bättre och dessutom imo redan kompar lite för snällt. -13/-17?
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Inlägg av LillePer »

Jag håller med. En närstrids dread som står still och skjuter bolters är dåligt. En skytte dread som springer framåt runda 1/2 är också jättedåligt.

Johannesson
Inlägg: 669
Blev medlem: 15 okt 2010, 02:07
Ort: Helsingborg

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Johannesson »

Skytte Dreadnoughts blev ju klart bättre. Nästan som övriga codexar, men Frenzy är fortfarande en stor nackdel. Oavsett armar slipper de iaf vända sig om. Nedanstående medför att en dubbel närstridsdread kompar samma som nu, medans de som kan skjuta kompar ett sämre.

Föreslår:
+-0 each Dreadnought
-1 second Dreadnought Close Combat Weapon on each Dreadnought

Warptime helt onödig, typ. I alla fall inte bra längre.

Föreslår:
+-0 Warptime

Lash of Submission måste nu slå ytterligare ett slag som träffar på 2+. Rolig sidonotering som faktiskt hände i min match mot Johan på WS5 är att Kharns enhet är helt opåverkad av Lash eftersom enheter måste flytta som sin långsammaste modell, som ju är Kharn som står still... Såg johans kommentar innan jag postade och håller med. Nedanstående blir samma som -13/-17.

Föreslår:
-13 Lash of Submission (-15 if more than one Lash in army)

Dessutom vill jag lägga in en kommentar kring Chosen (som jag spelat två turneringar med). Närstridsuppgraderingarna är jättedyra och bara vettiga på Champions. Fanns dessutom en diskussion tidigare kring en annan codex (host gk host) som inte skulle få minus för varje fist, det var tydligen bara den första som var bra... Dessutom tycks något blivit fel i formateringen, alternativt en rest från en äldre kompmall, för det refereras till "each other heavy weapon". Jag är inte så säker på att heavy weapons alls behöver vara med eftersom de är så rysligt dyra. Dock får de köpa ett redan på 5 man och har infiltrate för bra skottlägen. Slutligen är inte Chosen snabbare än vanliga fistar, särskilt inte jämfört med bikes eller jump infantry. Faktiskt inte snabbare alls...

Föreslår:
Chosen
-1 each Meltagun / Combi-Melta
-1 every second Plasmagun / Combi-Plasma
-1 Pair of Lightning Claws (only if on Champion)
-2 Powerfist (only if on Champion)

Slutligen min gamla förundran att CSM Terminators får -0,5 för en 5p Heavy Flamer när GK Terminators inte får minus för en gratis S6 Flamer... Tycker inte egentligen att Combi-Flamers är värda -0,5 komp, och knappt Combi-Plasma heller...

Föreslår:
Ta bort minuset för Heavy Flamer!

(hann skriva massa innan johan postade, så viss upprepning...)
Senast redigerad av 1 Johannesson, redigerad totalt 17 gånger.
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av fjugin »

Angående lash vill jag bara poängtera att varken murderous hurricane eller jaws fick någon komplättnad när de plötsligt skulle slå to hit, och då har rune priest bara bs4 (utan choser of the slain, som kostar komp).

Tycker inte den behöver vara så snällt kompad att den finns i alla chaos arméer, den är fortfarande helt förödande för många arméer. Hellre lätta på andra val, som obbar, defilers, typ alla HQ osv

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av daskad »

man behöver inte slå to hit med jaws
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson
Inlägg: 887
Blev medlem: 13 maj 2009, 09:04
Ort: Varberg

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Jimmy Johansson »

daskad skrev:man behöver inte slå to hit med jaws
Tidigare behövde man det. Men nu är det lite OT.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Skriv svar