Orks
Moderator: Kompmallsansvariga
Re: Orks
Den lades till före grottanks skapades, grot tanks bör kompas styckvis, och helst mer än dom gör. Dom är i dagsläget värda sin komp mot alla arméer med leadership.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
-
Silvertejp
En Meka-Dread kan ta ett Kustom Force Field och just nu ger det inte något minus i mallen, jag antar att det inte är tänkt så?
Det må så vara, men grot tanks bör kompa ungefär samma oavsett om man har massor med bilar i övrigt eller ej. AV10-bilar är ganska enkla att skjuta ut med heavy bolters, assaultcannons, plasmaguns mm som inte är egentliga anti-tankvapen. De bör antingen räknas bort från fordonskompen helt, eller räknas som ett fordon / squad. Eller om de kan vara mer än 3 fordon per squad så kanske 1 fordon för var tredje. Oavsett vad så kan man anpassa deras egen komp efter hur man sänker dem.Snot skrev:Den lades till före grottanks skapades, grot tanks bör kompas styckvis, och helst mer än dom gör. Dom är i dagsläget värda sin komp mot alla arméer med leadership.
-
Silvertejp
Är dom verkligen likvärdiga så man kan ha ett gemensamt minus? Känns ju lättare att ta ut en Meka-dread än en Big-MekKatarsis skrev:@Silvertejp: Nej, det stämmer, KFF bör brytas ut och få ett eget minus så att det gäller alla som kan ta det.
Testa att spela mot 18 och se hur bra det går.Mutt skrev:Det må så vara, men grot tanks bör kompa ungefär samma oavsett om man har massor med bilar i övrigt eller ej. AV10-bilar är ganska enkla att skjuta ut med heavy bolters, assaultcannons, plasmaguns mm som inte är egentliga anti-tankvapen. De bör antingen räknas bort från fordonskompen helt, eller räknas som ett fordon / squad. Eller om de kan vara mer än 3 fordon per squad så kanske 1 fordon för var tredje. Oavsett vad så kan man anpassa deras egen komp efter hur man sänker dem.Snot skrev:Den lades till före grottanks skapades, grot tanks bör kompas styckvis, och helst mer än dom gör. Dom är i dagsläget värda sin komp mot alla arméer med leadership.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tycker gott att dom skulle kunna nöja sig med ett fordon för var annan eller var tredje. Dom gångerna jag har mött dom tycker jag dom känns ganska menlösa, men jo, är dom 18st är det så klart värre 
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Jag tvivlar starkt på att det är -90 kp bra (upp till -117 kp).Snot skrev:Testa att spela mot 18 och se hur bra det går.Mutt skrev:Det må så vara, men grot tanks bör kompa ungefär samma oavsett om man har massor med bilar i övrigt eller ej. AV10-bilar är ganska enkla att skjuta ut med heavy bolters, assaultcannons, plasmaguns mm som inte är egentliga anti-tankvapen. De bör antingen räknas bort från fordonskompen helt, eller räknas som ett fordon / squad. Eller om de kan vara mer än 3 fordon per squad så kanske 1 fordon för var tredje. Oavsett vad så kan man anpassa deras egen komp efter hur man sänker dem.Snot skrev:Den lades till före grottanks skapades, grot tanks bör kompas styckvis, och helst mer än dom gör. Dom är i dagsläget värda sin komp mot alla arméer med leadership.
- guildmaster
- Kontakt:
Ha ha! Grymmaste enheten i codexet. Jämför det med 4 BW med deffrollas (-79 kp).Mutt skrev:Snot skrev:Jag tvivlar starkt på att det är -90 kp bra (upp till -117 kp).
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
Tja kollade lite på kompen på bikernobs och tycker dom är lite i överkompade. Vist dom är bra och förtjänar att bli komp smiskade. Men med nya GK, DE och hur spelat har skiftat lite tycker jag man kan lätta lite på kompen på dom. Jag menar en tia med bikerboss kompar i runda svängar -85 i komp. Och det är bara 805pts sen ska man ta resten av armen plus model minuset som finns bland orks. Har ingen bra plan på vad de bör kompa men kan väl tycka det är lite i över kanten att kompa 85. Jag säger inte att man ska lätta så pass att men nu kommer kunna se tior med bikernobs på varje kompad turnering. Men att man kan så spela några stycken på turneringar med mindre komp trösklar och liknade.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart