Chaos Space Marines

Moderator: Kompmallsansvariga

Joey_Boy

Re: Chaos Space Marines

Inlägg av Joey_Boy »

Funderar lite på det här med Defilers....

Får man -1 för de DCCW man har i grund eller bara för de extra man köper till sin defiler? Sedan så känns det extremt värt att köpa combat defilers över dreds som det är nu. -9 för två dreads känns väldigt mycket tycker jag speciellt när de blir galna hela tiden. Man tappar 1-2 rundor per match med dem, och har man otur så kanske de förstör saker för en. Som det ser ut nu tar jag hällre en defiler + dread för mindre komp minus än 2 dreads vilket är koolare men mycket sämmre. :)

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Jag har tolkat det som att den är -2 i grund och sedan betalar man för alla DCCW, inklusive de man har i början. Ergo: det skulle kunna stå Defiler: -4, -1 for each additional DCCW.

Jag har dock inte skrivit mallen, men om det är annorlunda än jag tolkat det så känns defilern väldigt värd det, vilket antagligen inte är meningen.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Joey_Boy

Inlägg av Joey_Boy »

kelaino skrev:Jag har tolkat det som att den är -2 i grund och sedan betalar man för alla DCCW, inklusive de man har i början. Ergo: det skulle kunna stå Defiler: -4, -1 for each additional DCCW.

Jag har dock inte skrivit mallen, men om det är annorlunda än jag tolkat det så känns defilern väldigt värd det, vilket antagligen inte är meningen.

Tycker han är sjukt värd det ändå...

2 Dreads med extra DCCW = -9
1 Dread, extra DCCW + Defiler med 2 extra DCCW = -9 (-7 utan extra DCCW)
2 Defilers = -11 (upp till -15 beroende på antalet extra DCCW, vilket känns ganska onödigt med pajplattorna)

Skillnaden? Färre eller inga frenzy slag, pajplatta(or), fleet, fler attacker, possesion yada yada...

Personligen har jag svårt att motivera mig själv att använad mer än 2 Heavy slot som det är(2 Obbar+Vindi med possesion) så att hitta 1-2 heavy slots som chaos spelare känns inte speciellt svårt, en LR kan man ju alltid köpa som termos transport om man nu vill ha en sån och rästen känns ganska ovärt speciellt som preds ger -5 och är lite dyra för vad dom gör, havoc är bara komiska...

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Joey_Boy skrev:Funderar lite på det här med Defilers....

Får man -1 för de DCCW man har i grund eller bara för de extra man köper till sin defiler? Sedan så känns det extremt värt att köpa combat defilers över dreds som det är nu. -9 för två dreads känns väldigt mycket tycker jag speciellt när de blir galna hela tiden. Man tappar 1-2 rundor per match med dem, och har man otur så kanske de förstör saker för en. Som det ser ut nu tar jag hällre en defiler + dread för mindre komp minus än 2 dreads vilket är koolare men mycket sämmre. :)
Det totala antalet Dreadnought Close Combat Weapons du har på din Defiler.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

jeppeapan

Inlägg av jeppeapan »

Bara för att krångla lite så kan man ju nämna att en Defiler bara kan ha 2 DCCW(dom den får i grund). Exhange optionen heter endast Close Combat arm (+1 Attack) :lol:
Senast redigerad av 3 jeppeapan, redigerad totalt 30 gång.

bildsköne bengtsson

Inlägg av bildsköne bengtsson »

jeppeapan skrev:Bara för att krångla lite så kan man ju nämna att en Defiler bara kan ha 2 DCCW(dom den får i grund). Exhange optionen heter endast Close Combat arm (+1 Attack) :lol:
så måste det vara!
"det är tur att man inte är som man ska, då kan man va som man vill!" eleganten ifrån vidderna.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Oväntat att det är dom två spelarna med massa defiler-ccw på SydCon som driver den här diskussionen... ;)

jeppeapan

Inlägg av jeppeapan »

Vad i h*****e! Du kan ju inte avslöja våra listor :o

Mattias H

Inlägg av Mattias H »

I de två spelgrupper jag finns måste jag säga att Nurgle kompas lite väl hårt om de tematiserar hårt. Dvs spelar Death Guard eller dylikt. Visst blir de stryktåliga som få men å andra sidan är det allt de är.

Har väl mött dem personligen en 3-4 gånger (mot olika motståndare, bland annat Röde) och ingen gång har mina Eldar (som troligen kompar bättre) varit i närheten av att ha problem med dem.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Men så är det ju alltid med komp-mallar. Dom kan helt enkelt inte ta hänsyn till temade listor. Skulle man göra det skulle man öppna upp massa möjligheter att hitta fler kryphål, typ all nurgle + 9obbar eller 3 defilers eller liknande.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Låst