Witch Hunters

Moderator: Kompmallsansvariga

Max

Re: Witch Hunters

Inlägg av Max »

Per Pirat skrev:WH är de stora vinnarna i den här mallen tror jag.
jag tror spacewolfs är vinnarna i den här mallen. Det går att göra en vettig systerlista med 30ish komp, men det går att göra en jättehård sw lista med 45 i komp. Eller en SM-bike lista etc hård med 43 i komp. Kan vara jag som är dålig på att komp-opta, men jag tror inte systrarna är dom stora vinnarna i denna mallen.

Användarvisningsbild
pära

Inlägg av pära »

nej och systrarna har ju alltid varit överrepresenterade i top3!

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

Max skrev:
jag tror spacewolfs är vinnarna i den här mallen. Det går att göra en vettig systerlista med 30ish komp, men det går att göra en jättehård sw lista med 45 i komp. Eller en SM-bike lista etc hård med 43 i komp. Kan vara jag som är dålig på att komp-opta, men jag tror inte systrarna är dom stora vinnarna i denna mallen.
Alla har fått säja till om SW och Smurf-mallen. Enkelt att komma i efterhand och säja att den är fel. På peka istället vad som är felsatt i deras kompmall.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Max

Inlägg av Max »

svenska40k-konto skrev:
Max skrev:
Alla har fått säja till om SW och Smurf-mallen. Enkelt att komma i efterhand och säja att den är fel. På peka istället vad som är felsatt i deras kompmall.
Jag svarade på någon som gjorde ett liknande uttalande. men visst. Det som är fel med smurfmallen är att man kan ha en bikearme:
HQ
Space Marine Captain @ 165 Pts Kompminus 5
Iron Halo; Lightning Claw x2; Space Marine Bike

Troop
9 Space Marine Bike Squad @ 310 Pts Kompminus 7
Meltagun x2; Multi-Melta; Power Fist

9 Space Marine Bike Squad @ 310 Pts Kompminus 7
Meltagun x2; Multi-Melta; Power Fist

9 Space Marine Bike Squad @ 280 Pts Kompminus 6
Heavy Bolter; Power Fist

9 Space Marine Bike Squad @ 280 Pts Kompminus 6
Heavy Bolter; Power Fist

Fast
3 Attack Bike Squad @ 150 Pts Kompminus 8
Multi-Melta x3

3 Attack Bike Squad @ 150 Pts Kompminus 8
Multi-Melta x3

2 Attack Bike Squad @ 100 Pts Kompminus 6
Multi-Melta x2

och få 52 i komp, vilket jag förväntar mig kommer vara över medel. Denna är varken varierad eller snäll, och det känns som om man missat något i mallen om det går igenom. Spacewolfs problem är att dom har så mycket saker som borde ge minus att man inte kan ge allt minus, och då kan man använda saker som ger mindre minus. Typ karraktärer som chargar med 7 attacker S5 pw... som ger minus 1 i komp.
Men jag tycker vi väntar till efter sydcon, känns som om man kan se på hur mallen funkade bättre efter lite fälttest.

Maqisad

Inlägg av Maqisad »

Lite off-topic men så är det, av de listor som vi räknat på är det inga problem alls att göra listor med SM som hamnar runt +50 och då göra arméer som är riktigt hårda men många andra så som t.ex. IG har med nya mallen svårt att få komp. på mer än 30 om man vill ha ett rooster som ska kunna vara konkurrensmässigt bra. Å andra sidan är komp. inte allt. Man får gärna ett rooster man tycker om och så får man den komp. man får, kommer i de flesta fall matchas mot arméer med liknande komp. och inte för ens senare i en turnering kan kompen komma att spela större roll. Men Men i huvudsak står jag för det första dvs. att t.ex. SM är lättare att göra en konkurrenskraftig armé med bra komp. medan typ IG har svårare, där har mallen blivit lite sned. Men att hitta en lista som göra alla glada går inte och det enklaste är väl att inte se för mycket på kompen, man får det man får och "that's it". Spelar hellre en rolig armé med lågt komp. än gör en tråkarmé med så hög komp. som möjligt!

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

det är inga problem att göra en kompetativ lista med ig och ändå få runt 50 i komp.. Jag har skickat in en lista som kompar 48 och som jag hoppas är kompetativ..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

På -10 är en Calidus ett av de största nobrainer-valen i mallen. -10 är ett rimligt minus för "Word in your ear". Fast man får med en bra modell också när man köper henne. Även om hon inte är lika absurt obalanserad som hon var tidigare är hon fortfarande riktigt, riktigt bra. Någonstans mellan -15 och -20 skulle jag säga att hon borde hamna.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

När jag spelar henne till DH känns hon inte alls speciellt mäktig, -10 verkar lagomt. Men hon är räkert bättre till WH som kan ta mer skytte.

Word in your ear är en bra förmåga, men den är inte i närheten av -10 bra själv.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

tue

Inlägg av tue »

Har inte spelat callidusen i wh men i DH så är -10 helt klart så att man tänker det är hon inte värd.
Med nya regelboken har hon blivit klart försämrad, både på brädet och word in your ear.
I dom mission där motståndaren börjar är word bara en mindre olägenhet, där man kan stoppa förflyttningen av viktiga enheter genom att omringa dom så dom lagligt inte kan förflyttas.
Och även i dom uppdrag där man själv börjar så är ofta stora delar av mostståndarens armee i reserv, Tex alla dawn of war missions.
eller för den delen alla gånger där motståndaren väljer att ha delar av sin armee i reserv, detta har gjort att word in your ear inte längre är lika bra, som det var i fjärde editionen.
När det gäller närstrid är hon lika bra i chargen första rundan men tenderar till att i stort sett dö direkt efter det mot alla enheter som kan slå tillbaks lite och har någorlunda storlek, en callidus klarar inte av att tex charga en 6manna spacemarine squad eller 8 orker.
då counterchargen gör att alla kan komma in och slås, en callidus slår i genomsnitt ihjäll 2 modeller med t4 på chargen och med 2 wounds t4 och 4+ save brukar inte överleva slagen tillbaks.
Ja hon är bra, men i en dh armee är hon inte värd 10p på långa vägar, möjligen är hon det i en wh med det utökade skyttet men jag tvivlar.
När man ska bedöma henne bör hon bedömmas efter nuvarande regler inte efter hur bra hon var.
Jag märkte själv på Gothcon där jag hade med henne att hon nätt och jämt tog igen sina poäng.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Om motståndaren ställer massa modeller runt en viss modell för att hindra att den redeployas har man redan vunnit massor eftersom man styr motståndarens deployment i så fall. Samma sak om man "tvingar" in motståndarenheter i reserves för att de försöker undvika att bli redeployade. Men WiyE är mer antingen eller än tidigare. När motståndaren börjar innebär den bara att en närstridsenhet movar lite kortare eller att en statisk skytteenhet blir av med sin första turns skytte. Men om man själv börjar är den sjukt bra. Ställa en enhet i platt-formation framför en Russ/devsquad, dra fram gömda fordon framför exorsister, osv...

Visst, det kan i vissa fall delvis kontras, med det är just det som är grejen. Motståndaren måste anpassa hela sin deployment efter en enda liten specialregel.

Det faktum att de flesta WH-listorna i ETC har en Callidus talar väl för att hon kanske inte är så dålig heller...
en callidus klarar inte av att tex charga en 6manna spacemarine squad
Jo. Hon chargar 6 marines, slår först, dödar 1,33 marines. Vi säger att 5 slår tillbaka varav en är sergeant med närstridsvapen. 7 attacker, träffar 3,5, woundar 1,75, hon savear 0,875. Hon får lite mindre än ett wound.

Låst