Space Wolves

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Asplund

Re: Space Wolves

Inlägg av Asplund »

Varenda libbe jag kört med har alltid slutat upp med att bara skjuta Lightning. Wrath får i regel ned färre båtar/hoppkillar än Lightning. Hurricane tycker jag sällan man tjänar extra turns från charges av. Ska nog ta mig en match MOT dessa spells å se hur jag känner efter det.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Mag-El skrev:@Halvar

Med den inställningen lär det gå bra
kanske inte, men det går inte bättre med annan inställning, drar bara ut på eländet mer.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
fjugin

Inlägg av fjugin »

Mina tankar efter ett par turneringar med nuvarande kompmall:
Det största problemen tycker jag är att en fulllittad thunderwolf lord + 5 thunderwolves går på runt -30, vilket jag tycker känns lite för bra. Andra varianter på samma tema känns också lite för bra. Speciellt är det nog lorden som kommer undan för billigt.

Föreslår något av följande:
- Höj minusen lite på lord med runic armour och thunderwolf mount om det finns thunderwolf cavalry i listan. Med sin 2+ save ökar han tåligheten på thunderwolfs sjukt mycket.
- Lägg till ett litet minus för fenrisian wolves till thunderwolf karaktärer.
- Lägg till kombominus för thunderwolves och thunderwolf-lord, istället för fenrisian wolves och lord. Känns lite bakvänt som det är nu..

Lite andra som-grejer som kan fixas:
- Lätta lite på bikerlorden, han är mycket svagare än thunderwolf lorden (sämre A, S, T och har inga kompetenta kompisar att vara med), men det skiljer ändå bara 2 komp mellan dom.
- Ge wolf lord -1 för single wolf claw, just nu kommer han undan utan minus.
- Ge wolf guard pack leader +1 i grund, precis som lorden. Ser inte varför han inte skulle ha det.
- Canis verkar för hårt kompad om man jämför med lord med samma beväpning. Känns väldigt dumt att ta Canis över en lord på varg just nu.
- Power weapon kompen för wolf guard i grey hunters och blood claws är lite konstigt.

Användarvisningsbild
Väktaren

Inlägg av Väktaren »

Visst blir Njal bättre för varje runda han lever, men som nämndes så är han inte så jätte svår att ta kål på, han har en 4+inv att förlita sig på (räknar med att man skjuter hårt eller slår med PW/fist). Hans storm kräver fortf. LOS och det han potentiellt eventuellt skulle kunna göra, kan 3 vanliga präster göra bättre.

Kollar man det fjugin skrev så kompar Njal lika mkt som Thunderlord + 5:a thunder wolves, så jäkla bra är han inte att man vill ersätta de 6 modellerna med 1.

Förslag
Njal -10
-5 (om han får plats i en transport)

Tror till o med att man skulle kunna sänka Jaws till -8 och lägga tempest och hurricane på runt -5 på bägge.

Kollar man igenom hela mallen och tittar på likvärdiga Psykers så får Njal nästan dubbelt så mkt minus som ex. Eldrad (o Eldrad är ju förbaskat mkt bättre). Och kollar man i SW codex så är Njal inte det första HQ som man vill ta om man är ute efter att göra en slagvärdig lista.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Saken är väl att LOS inte är svårt att få i 5th, och Jaws är en fruktansvärd spelförstörare mot arméer med låg I. Dessutom kan han öka sin överlevnad genom att gömma sig i enheter och nullifiera psykers på 3+.

Visst är han häftig, men med så många saker många inte ens får en möjlighet att försvara sig mot är han lika tråkig som ett styrka D-vapen..
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Väktaren

Inlägg av Väktaren »

Det längsta hans storm når är 24" och ju kraftigare den blir desto mindre räckvidd.
Visst han kan gömma sig i enheter men iom att man gärna vill ha honom inom LOS så måste enheten/Njal visa sig för fienden OCH han måste röra sig närmare om man vill nyttja hans storm, vilket inte direkt ökar hans överlevnad.

Kan inte se på vilket sätt han skulle vara lika tråkig/spelförstörare som ett styrka D vapen (som förövrigt endast är begränsat till Apocalypse slag) eller ex. Lash.

Är det ens någon som använt/speltestat honom i turneringsklimat och vunnit just pga Njal???
Om han är så pass "bra" så borde han ju ge en auto vinst varje gång någon använder honom.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Håller även jag med om att Njals kompar på tok för illa. Min upplevelse av prästerna är att dom bara skjuter LL hela tiden och inget annat. Även i okompat skjuter dom mest LL och ibland nån enstaka annan power. Man får in så mycket annan ost istället för njal i SW så det är fånigt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

han ska ha fulla minus för tempest wrath och jaws iaf. Sen plus det andra han har.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Problemet med honom är lite att han kostar som en Land raider men bara gör samma sak som en präst för 100p. Det måste synas i kompen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

ni glömmer det bästa med honom
3+ dispel. Överlägset bra i lågt kompade turneringar mot: Spacemarines eldar tyranider och säkert nåt mer.

Skriv svar