Blood Angels
Moderator: Kompmallsansvariga
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Blood Angels
Håller med, dom borde bara ge + om man har JP på dom. Dom är inte bäst, men bättre än allt annat som ger plus.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Borde inte MM på stormraven ge mer miuns än -1. Känns sjukt nobrainer och sjukta bra med 24" move och sen skjuta den. Lätt värd -2 förmodligen -3.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
- speedfreek
Håller helt med, jag och katarsis har pratat om det, typ -3 känns rimligt tycker jag. Man kanske ska få nåt minus i komp om man har reserv stärkande åxå, asså damocles eller annat.. då detta gör att man nerfar mycket av fåglarnas svaghet.
/D
/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten
-3 tycker jag låter lite väl högt, den sitter ju trotts allt på ett AV 12 skal, inte ett AV 14 skal som på en LR (som kompar -2). Fågeln är snabbare, men skulle jag spela med en så skulle jag ju inte förvänta mig att den överlever mer än någon tur.
Jag håller med att den är en no-brainer, men -2 tycker jag räcker. -3 låter lite väl hårt.
Jag håller med att den är en no-brainer, men -2 tycker jag räcker. -3 låter lite väl hårt.
Alexander Merinen
-
Gonka Koff
Eftersom den är immun mot short range melta så är den i mina ögon faktiskt svårare att skjuta ner än en LR. En LR går väl att få stopp på med 4-5 meltor om jag inte minns fel. Till en Stormraven krävs det mycket mer.Zurken skrev:... skulle jag spela med en så skulle jag ju inte förvänta mig att den överlever mer än någon tur. ...
I runda ett drar Stormraven fram 24", får 4+ cover och drar en mm på nåt snyggt. I din runda kan du då hoppas på att skjuta ner fanskapet (krävs ca 15 missiler eller 10 meltor på BS4). Lyckas du skjuta ner den har du likförbannat en tokig dread och en annan galen enhet mitt i din zon. Har du då stått stilla och skjutit blir det slaktfest i nästa runda.
Om du inte får ner Stormraven i runda 1, kommer det dröja ett tag till du kan fokusera på den igen.
Stormraven är mycket läskigare på andra sidan spelbordet än vad den ser ut att vara i kodexen.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham
- speedfreek
AV12 och med 4+ save (pga flat out+machinespirit)
Jag tror jag litar mer på killen som faktiskt har spelat med två stycken, säger han att den ska ha -3 bör den förmodligen ligga på -4. 
Jag skulle gissa på att MM på raven är kompad -1 för att vara jämlik med LR. LR får MM som extra vapen medans raven bytar ut ett av sina. Klart, raven är bättre mot meltor, men så fort man möter något annat, typ lascannon, autocannon, assaultcannon, zoanthropes, tyrannofex.. etc etc, så gör den där AV 12 mycket mindre än vad AV 14 skulle göra.
Sedan att vara rädd för en raven bara för att den antagligen droppar en dread, då kan man börja tänka på att enheten i sig själv ligger på massor av komp. Raven -7, Dread -8, Enhet i den brukar ge -3 typ, samt fordon komp. Om man klagar på att en -18 komp enhet är jobbig för att man inte kan ta sönder den lätt med sin -10 komp enhet så har man inte riktigt förstått sig på balansering.
Tycker kompen på BA fordon borde taggas ner lite imo, kanske inte på allt men på de fordon som knappts används som redan har balanserats med extra poäng, de behöver inte riktigt extra komp också.
Tycker BA är svåra att spelade på kompade turneringar, de är redan överkompade jämfört med andra listor. Det kan visas på att man knappt har sett BA top3 sedan codex'n släppts, borde finnas en anledning.
Sedan att vara rädd för en raven bara för att den antagligen droppar en dread, då kan man börja tänka på att enheten i sig själv ligger på massor av komp. Raven -7, Dread -8, Enhet i den brukar ge -3 typ, samt fordon komp. Om man klagar på att en -18 komp enhet är jobbig för att man inte kan ta sönder den lätt med sin -10 komp enhet så har man inte riktigt förstått sig på balansering.
Tycker kompen på BA fordon borde taggas ner lite imo, kanske inte på allt men på de fordon som knappts används som redan har balanserats med extra poäng, de behöver inte riktigt extra komp också.
Tycker BA är svåra att spelade på kompade turneringar, de är redan överkompade jämfört med andra listor. Det kan visas på att man knappt har sett BA top3 sedan codex'n släppts, borde finnas en anledning.
På sydcon placerade sig en BA spelare 2a och en annan 4a. Det var en subjektiv komp med mall som riktlinje. 2an körde nästan utan fordon, mycket hoppisar med FNP lett av mephiston. 4an körde med 2st Stormravens med multimelta. Med furioso med bloodtalons och lite blandade närstrids killar? (Papa D får rätta mig om jag har fel)
Så att BA inte går att spela i kompat tycker jag är fel. Vänta tills det har funnits ute i år, så att t.ex. Gothcon och Lincon kan spelas.
Så att BA inte går att spela i kompat tycker jag är fel. Vänta tills det har funnits ute i år, så att t.ex. Gothcon och Lincon kan spelas.