Orks

Moderator: Kompmallsansvariga

zomban
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 dec 2011, 00:18

Spela torsdag

Inlägg av zomban »

Tycker själv att ork mallen är extremt kass alt som inte är vansinnigt dåligt typ tankbustas och flashgits kompar mer en -1 per 30 pts. Plus att jag tycker att hord och kff straffen ska flyttas till enheterna i stället för i slutet som nu. Sen finns det en del saker som blir slagna 2 gånger lite i onödan . Jag tänker på killerkans och grot tanks som straffas som singel fordon fast dom e skvadroner så dom blir larvigt dyra i komp. Mitt förslag är att göra en helt ny mall för orks då denna har på tok för mycke gammalt skit från den tiden när orks var1337.

zomban
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 dec 2011, 00:18

Spela torsdag

Inlägg av zomban »

Någon dag när jag inte sitter med mobilen ska jag skriva ihop ett förslag.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Orks

Inlägg av Zurken »

Kan hålla med om att Grottanks inte borde vara med i fordonskompen, men Killa kans är ju lika jobbiga att döda som rhinos.
zomban skrev:Någon dag när jag inte sitter med mobilen ska jag skriva ihop ett förslag.
Absolut, gör gärna det :). Tänk bara på att det är en ny mall på väg. Det kommer inte ändras jättemycket för orker iof, men lite.
Alexander Merinen

zomban
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 dec 2011, 00:18

Spela torsdag

Inlägg av zomban »

Förutom att kans dör 50% mer för att dom e skvadron.

zomban
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 dec 2011, 00:18

Spela torsdag

Inlägg av zomban »

Det är inte så att dom inte borde vara med alls utan att alla enheter borde räknar som ett fordon styck inklusive buggies som inte räknar alls nu.

zomban
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 dec 2011, 00:18

Spela torsdag

Inlägg av zomban »

Ett annat förslag jag har e att ta bort alla skalande kostnader och hord och ersätta med -0,5 för varje 2 orker över 10 i en enhet.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Orks

Inlägg av Zurken »

Att kannor dör 50% lättare är en väldigt viktad siffra, varje skott som träffar, pennar och går igenom eventuellt cover kommer döda en kanna 50% fler gånger än en rhino. Det är bara skillnad på sista tärningen, i sin helhet är effekten mellan skvadron och ensamma fordon inte lika stor (och en immobiliserad rhino är i princip samma sak som en död rhino).

Att ändra det eskalerande hord-minuset till ett platt minus är inte bra. Det är mängden kroppar som är problemet. t.ex. 120 orker är långt mer än dubbelt så bra som 60. Därför måste ett eskalerande minus finnas. Förut låg det bara på ork boyz, men alla orker är nästan lika farliga i stora grupper.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: Orks

Inlägg av Lillen »

Jag är sjukt missnöjd med ork mallen som den är idag. Man orkar inte "gnälla" då det känns som spill av tid. För man ser sällan bra och stora förändringar i ork mallen. Man stoppar ork mallen åt sidan och satsar mer på andra codexar som man oftare ser på topp tio i varje turnering. Känns så himla tråkigt att när man ska spela kompat så är det bättre att låta orkerna stanna hemma och satsa på en av de nyare codexarna som har sjukt bättre mallar.

Jag skulle vilja säga till kompmallsgänget att sluta fega och våga ge äldre/sämre böcker ett lyft mot de nya/bättre böckerna.

Usch vad detta kändes som ett surt inlägg, men jag vill bara se större och viktigare ändringar i mallen som tidigare talare i tråden pratat om. För annars kommer inte orkerna tävla på lika villkor.

Mvh

Lennart

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Orks

Inlägg av Zurken »

Ge konkreta och motiverade förslag, det ger större chans till förändring än gnäll. Själv vågar jag inte pilla för mycket på orkmallen på egen hand, jag är ingen orkspelare.
Alexander Merinen

zomban
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 dec 2011, 00:18

Spela torsdag

Inlägg av zomban »

Ok problemet med nuvarande hord komp är att de slår fel på kanterna dvs under kanske 70 orks som inte är en hord och på högt antal 134+ som e sjukt jobbigt och hantera men inte 1,2 komp per ork jobbigt. Under x orks 70 i mitt exempel ska ge 0 komp straff för det är ingen hord. Vidare så är inte små enheter orks inte heller jobbiga för dom har 6+ armor och 7 ld därför föreslog jag 0,5 per 2 orks över 10 så att små enheter exkluderas. Detta ger också fördelen att man ser vad dina enheter kompar så det blir lättare och förstå och ändra det som blir fel. Man kan göra samma sak med en tabel räkna alla orks som är över 10 i sina enheter 0-30=0 31-35=1 osv men jag tycker inte att en sådan tabel får bli mer extrem en 1 för 2 orks och om den finns kan inte enheter ha skalande komp för de e dubbel bestrafning som boys och stormboys har nu. Det e för övrigt det som är felet med kans och grottanks också om dom ska vara 1 fordon styck ska grund komp vara per enhet.

Skriv svar