Orks

Moderator: Kompmallsansvariga

Gascogne

Re: Orks

Inlägg av Gascogne »

Mattias H skrev:Nu tänker du dock att alla arméer borde kunna få bra komp skulle jag tro. Ett sådant antagande förutsätter att armélistorna är någorlunda jämna vilket de inte är. (Därav kompmall till att börja med.)

Så Orks kommer att få svårare att få bra komp än många andra helt enkelt.
Jo men det bör väl gå att få en ork lista med någorlunda bra komp eller är det bara tänkt att orks ska ha extremt låg komp om så vad är det för kul att spela orks i en turnering?

Mattias H

Inlägg av Mattias H »

Gascogne skrev:Jo men det bör väl gå att få en ork lista med någorlunda bra komp eller är det bara tänkt att orks ska ha extremt låg komp om så vad är det för kul att spela orks i en turnering?
Jag förstår vad du menar men kompmallen, som jag förstått den, tar ingen hänsyn till hur roligt eller svårt det är att få ihop en armé man gillar utan endast hur bra sakerna i armélistan är (utifrån sin kontext).

Dvs, bara för att fluff/tradition säger att man bör spela på ett sätt så kommer inte mallen att ta hänsyn till det genom att underkompa komponenter därinom.

(Detta är endast mina egna slutsatser dock, Katarsis är den som bör bekräfta/dementera om detta stämmer och som mer exakt kan berätta hur de tänkt.)

Gascogne

Inlägg av Gascogne »

En sak jag undrar över är har de som skapar komp listan tänk på det blir många enheter för orks eftersom de är billigare än andra arméer, därav att de får grov avdrag på komp poängen. (tack vare att princip alla deras enheter får minus hit och dit).

Kanske ska minska på minusen lite mer?

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Gascogne skrev:Jo men det bör väl gå att få en ork lista med någorlunda bra komp eller är det bara tänkt att orks ska ha extremt låg komp om så vad är det för kul att spela orks i en turnering?
Kompens mål är ju att klassa varje armélista efter hur hård den är, det finns självklart inget hemligt mål att straffa just orker mer än vad som är rättvist. Dock verkar de flesta vara ganska överens om att en vanlig, varierad lista utan någon specifik optimering tenderar att vara hårdare om det är orker jämfört med andra kodexar. Därför kommer följaktligen de flesta "normala och sjyssta" orklistor att få litet sämre komp än en "normal och sjysst" lista från en annan kodex.

Det du säger om att det inte skulle vara kul att spela turnering om man har låg komp har jag litet svårt att förstå. Varför är det mindre roligt att spela med en lågt kompad lista?
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Gascogne

Inlägg av Gascogne »

Gonka Koff skrev:
Gascogne skrev:Det du säger om att det inte skulle vara kul att spela turnering om man har låg komp har jag litet svårt att förstå. Varför är det mindre roligt att spela med en lågt kompad lista?
Min komp ligger på 0?

Ta kan ett räkne exempel med min kompis som har komp 83 med sina Ultra Marines.
(en kompis till räknade ut detta åt mig eftersom jag är helt ny till komp poäng)
10 +/- (kompskillnaden/2)

så om vi det här fallet räknar som på sydcon blir (kompen/5):
komp 83/5 = 17
komp 0 = 0

om orkspelaren vinner så blir kompen för slaget:
10 +/- (0-17)/2

så orkspelaren får 10 +(-8,5) = 1,5
marine spelaren borde således få 10 -(-8,5) = 18,5

spelar iofs ingen roll vem som vinner, kompskillnadspoängen är en matematisk formel, utan hänsyn till vem som faktiskt vinner slaget.
Så jag får 1.5 poäng för jag vinner och han får 18.5 poäng för han förlorar.

Orks har mycket minus på alla deras enheter och tar man stora enheter så får man även minus där, så det blir kaka på kaka.

Mattias H

Inlägg av Mattias H »

Fast det blir ju jäkligt fel om man gör en komp 0-lista och sen gnäller över resultatet en sådan ger. En Space marine-lista med noll som möter exakt samma lista drabbas ju av precis samma sak.

Det känns inte riktigt som om du greppat syftet med och tillämpningen av komp om jag ska vara ärlig.

Eller anser du bara att just Orkerna är felkompade och drabbas därav? I så fall föreslår jag helt sonika att du byter armé till en du anser gynnas av mallen i så fall.

Gascogne

Inlägg av Gascogne »

Mattias H skrev:Fast det blir ju jäkligt fel om man gör en komp 0-lista och sen gnäller över resultatet en sådan ger. En Space marine-lista med noll som möter exakt samma lista drabbas ju av precis samma sak.

Det känns inte riktigt som om du greppat syftet med och tillämpningen av komp om jag ska vara ärlig.

Eller anser du bara att just Orkerna är felkompade och drabbas därav? I så fall föreslår jag helt sonika att du byter armé till en du anser gynnas av mallen i så fall.
Som sagt jag är helt ny till allt med komp system heter, har ej spelat 40K sedans 3:e utgåvan och har nu startat upp en Ork armé i 5:e utgåvan.
Känns lite hopplöst efter ha fixat ihop samtliga modeller man behöver för sin armé och sen får höra att Sverige kör med ett komp system och orkerna är hårdast drabbade.

Det är inte bara jag som tycker att nuvarande komp system behövs ses över.

egge

Inlägg av egge »

SydCon är en turnering. Det finns flertal mycket bra turneringar som kör okompat. Kompen skall se till att folk inte bara tar det bästa. Det finns klara tendenser att folk oftast tycker att de bästa enheterna/kombinationerna är de coolaste. Men inte de dåliga. Kompen jämnar ut det.

Alla listor har en majoritet av enheter som ger minus. Så det är inte bara orks som är i den situationen. Jag vill gärna se hur en marinelista med 84 i komp ser ut, dock. Jag tror att de flesta listorna med 30-80 i komp kommer kunna vinna en turnering. Men under där kommer det bli svårt. Går Kan du inte mallopta lite för att öka minusen. Min erfarenhet säger att det ofta räcker med små förändringar för att öka kompen. Om du postar din komp 0 lista så kan vi alla komma med förslag och kommentera på hur du kan ändra listan och göra den snällare med minimalt med arbete.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mattias H

Inlägg av Mattias H »

"Nuvarande komp" är också ett helt nytt system så det kanske inte är helt rättvist att tala om det som ofullständigt än. Jag tror knappast att skaparna ser denna version som den sista utan som ett led i utvecklingen.

Det vore väl dock smart att låta den verka en turnering eller två innan den döms ut? Speciellt som den sammanfattar ett sorts konsensus av turneringssverige.

Dvs, gå tillbaka till din armé, utvärdera, försök tweaka lite och avvakta. Visar resultat från turneringar sedan att Orkerna drabbas ovanligt hårt är jag säker på att mallen justeras.

Vilka mer anser att den behöver justeras och på vilka argument? (Återigen tror jag nog att konstruktörerna lyssnar på välformulerade argument.)

Booogeyman

Inlägg av Booogeyman »

egge skrev:SydCon är en turnering. Det finns flertal mycket bra turneringar som kör okompat. Kompen skall se till att folk inte bara tar det bästa. Det finns klara tendenser att folk oftast tycker att de bästa enheterna/kombinationerna är de coolaste. Men inte de dåliga. Kompen jämnar ut det.

Alla listor har en majoritet av enheter som ger minus. Så det är inte bara orks som är i den situationen. Jag vill gärna se hur en marinelista med 84 i komp ser ut, dock. Jag tror att de flesta listorna med 30-80 i komp kommer kunna vinna en turnering. Men under där kommer det bli svårt. Går Kan du inte mallopta lite för att öka minusen. Min erfarenhet säger att det ofta räcker med små förändringar för att öka kompen. Om du postar din komp 0 lista så kan vi alla komma med förslag och kommentera på hur du kan ändra listan och göra den snällare med minimalt med arbete.
Lägg ut Ork-O och Marin-84 så får du tips och råd. Det kan också vara så att dom får fel komp på grund av missar i mallen.
Som sagt den, mallen är ny och den blir bättre hela tiden.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Låst