Sida 61 av 62

Re: Blood Angels

Postat: 11 sep 2011, 23:39
av Morph
Jag kan inte tycka att S.Guards behöver mera komp, inte för vad de ger dig.

2 attacker där du får re-roll på en av dem. Standard WS4 och Init4, vilket gör dem ganska värdelösa jämfört med så mycket annat.
Enda fördelen du får jämfört mot assault/vanguards är deras 2+ save.

För endast 25p mer så kan du köra Vanguards full med Lightning Claws, som kan assaulta på en deepstrike.
Lika många attacker, men fler re-rolls (dock på wounds istället).

S.Guards kan vara kul att leka med som troops, men har aldrig visat sig vara värda det, hitills iaf.
Använder hellre nakna Assaults med 10x3(+1) attacker (190p komp -2 troop) på en charge än 5x3 MC PW attacker (200p komp -1 elite/-3 troop).
Roliga modeller att spela med, men inte värt det i turnerings syfte, IMHO.

Insåg precis att jag bara skriver för att jag inte har något annat att göra. ;) Höll nästan på att radera allt, men bestämde mig för att posta ändån.

Re: Blood Angels

Postat: 12 sep 2011, 00:25
av Zurken
Självklart ska en femma Sanguine Guards inte ska kompa bättre en fullt utrustad enhet Assault Marines, vi snackar om att sänka de med typ -1 i grund. 2+ sv gör att de är ganska svåra att stoppa medans de avancerar, AP2 skytte finns mest i form av Plasmor och Meltor och deras range är väldigt begränsad. Det i kombination med S.Guardsens snabbhet gör att man oftast kan undvika sådant skytte innan man kommer in i närstrid. Dessutom så har man ju "alltid" 4+ cover mot skytte. 2+ sv är dubbelt så bra som 3+, alltså 1 på 6 dör istället för 1 på 3, det är värt att tänka på.
Power weapon är ofta betydligt bättre än vanliga attacker, det räcker att fienden har 4+ sv så väger det upp att de har hälften så många attacker som motsvarande poäng Assault Marines (eftersom S.Guardsens vapen är MC så väger tom. över der favör).

Dock tycker jag inte att det räcker med -1 extra om de är scoring. Som scoring enheter är de väldigt ostabila och eftersom de är så dyra funkar det inte direkt att bara dumpa dem på ett objektiv. De vill in i närstrid vare sig de är scoring eller inte och det är i närstrid de dör.

Jag vet inte, 40p är ändå rätt mycket per modell, de kanske ligger bra där de är iaf.

Re: Blood Angels

Postat: 13 sep 2011, 15:35
av refabricated
Håller med om att vanguards kommer se betydligt intressantare ut om kompen ökar på det guld färgade bowlingklotet. Kanske är värt att räkna på redan i nuläget...
Att man tappar 2+ saven kompenseras ju till stor del av heroic intervention.

Re: Blood Angels

Postat: 28 sep 2011, 14:32
av Seregon
Kommentarer till kompmall 6.7:

Tactical Squad: De kan enbart ta 1 plasma gun, eller är tanken att man bara ska få minus om sergeanten kastar bort 15 poäng på en plasmapistol?

Assault Squad: Förtjänar inte minus alls för plasma guns om de har jump packs

Gör gärna en extra radbrytning mellan Death Company och Death Company Dreadnought samt mellan Whirlwind och Devastators

Re: Blood Angels

Postat: 28 sep 2011, 14:40
av Zurken
Tacticals kan ta combi-plasmor ;)

Re: Blood Angels

Postat: 28 sep 2011, 15:00
av Seregon
Zurken skrev:Tacticals kan ta combi-plasmor ;)
Det var det jag menade när jag skrev plasmapistol. :)
Nog tycker jag väl att en plasma gun är lite vassare än en combi-plasma, men men.

Re: Blood Angels

Postat: 04 okt 2011, 13:39
av Da Man
En fråga rörande Blood Chalice: Om en armé har en sanguinary priest med jumpack och inga vechicles överhuvudtaget, får man då +1 i komp på blood chalice:n? Eller får man bara +1 i komp om armén har transportfordon (ej storm raven gunship) men prästen inte kan sitta i dem (han är jump infantary)? Denna tolkning har föreslagits på grund av asterisken. Hoppas att folk förstår min fråga.

Re: Blood Angels

Postat: 04 okt 2011, 14:10
av Jocke Rapp
Du får +1 om prästen inte kan åka i ett transportfordon, antingen för att du inte har några alls, för att han inte får plats eller för att han inte får gå in i transporten.

Re: Blood Angels

Postat: 27 okt 2011, 11:22
av refabricated
Har sugit lite på några åsikter om BA-kompen den senaste tiden. Dax att ventilera. Sakerna jag tar upp är modeller som jag tidigare använde men som har hamnat på hyllan det senaste året.

HQ:
Mephiston och -25 känns inte aktuellt längre. Jaja, han är ett monster om han får göra sin grej. MEN! Med psykförsvar blir han mkt sämre sen det faqades att han inte får trolla samma sak fler ggr. Nu levererar han långt ifrån lika säkert som innnan. Den enda armen han egentligen är bra mot är elitorienterade arméer (valfri 3+ codex). Han får stryk av de flesta andra uberkaraktärerna, iaf de i samma prisklass(ghaz, abba, drygo, lyander, kittad varglord, (valfri eternal warrior)...) Samt han har inga regler som hjälper armeen. Han är ett bra bowlingklot, men inte så bra.

HS:
StormRaven, ball modell men 215p(att spela dem utan EA finns inte) för en flygande "skjut mig skylt" är inte hett. Lägg sedan till att de i princip bara funkar om man får börja... Knappt ens då om inte motståndaren tycker synd om dig och låter dig komma inom räckhåll. Man kommer iaf få minst en hel skytterunda att panga fågeln. De flesta klarar att panga en pippi med AV12 om hela armen skjuter.
Delux: Raven(MM,EA) + Furiodread(klor) + termies(hammare) = 565p och -31komp+fordon (2 elite, 1 HS)
Delux2: Raven(MM,EA) + Mephiston + Furiodread(klor) = 590p -46k+fordon (Hq, Elite, HS)
Budget: Raven(EA) + Dread(Fist, MM) + 8DC(Hammare, fist) = 535p och -18komp+fordon (2 HS, 1 Troop)
Det är lätt värt att offra hela armens skytte för att stoppa ngn av dessa.
När sågs senast en fågel på turnering? För mig var det lincon och jag lovade mig att aldrig använda dem igen(i seriöst spel). Man kan ganska lätt pilla ihop en LR som gör samma sak fast bättre och billigare.

Pred(laser), är milt tveksam till om denna verkligen är värd -7,-8,-9 i komp. Sponsons sitter lågt och är jobbiga att använda i en carpark. 2 autoskott samt 2 laserskott är väl inte toppen heller?
Varför skall man välja en pred över devs? De skjuter likvärdigt och kostar likvärdigt. Men devs kan inte bli shakade, kan ställas i hus för bättre höj. S8 är bättre än mix av 9 och 7. Skjuter man av10-11 är 9 slöseri, mot av13+ är s7 slöseri. Och vill man döda marines/monster så räcker ap3 gott.
Jämnför lite: (utgår från att preddar är fordon 3,4,5 i ordningen.
3x Preddar: == 405p -29k 6autoskott, 6 laserskott == 2,21 imobiliserad eller bättre på av11
3x 5dev(4ML): == 390p -18k 12 raketer. == 2,22 imobiliserad eller bättre på av11
3x Dread (2xTLAC): 360p -14k 12tl-autoskott. == 1,99 imobiliserad eller bättre på av11
Visst är det bra att spamma fordon, och jag säger inte att devs kompar för snällt. Men jag tycker inte preddarna är värda denna låga kompen.
Enligt mig är HS till för att ploppa transporter(alt shaka tanks), tyngre grejer kan man melta.

Efter denna bunke text ber jag er att fundera över mephiston, stormravens samt laspreddar.

Re: Blood Angels

Postat: 27 okt 2011, 11:43
av Halvar
Budget: Raven(EA) + Dread(Fist, MM) + 8DC(Hammare, fist) = 535p och -18komp+fordon (2 HS, 1 Troop)
18 komp för det där är juh ingenting. och om en liten fjantig fågel får en hel armés samlade skytte på sig har den mer än väl gjort sitt jobb i mina ögon. om marinearméers anti-tank kompar vad nidsens antitank kompar så är det absolut värt 18 fjuttiga komp. och det är långt ifrån säkert att man lyckas sänka fågeln också, och om man inte får åtminstone en immobilized så har man i princip misslyckats totalt med hela sin runda.