Chaos Space Marines
Moderator: Kompmallsansvariga
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Re: Chaos Space Marines
Anledningen till att de ger mycket minus i demonlistan är just för att de är snabba skjutande skimmers och det ska demonerna inte ha, det förstör balansen. Och man kan iofs tänka likadant när det gäller CSM. Men att de har ett fordonsminus kan vi fundera på.
Jag tycker nog mer minus för en Blight Drones till Chaos Marines av flera anledningar.
Om den är med Chaos Marines, så behöver den inte börja i reserv.
Eftersom CSM har fordon, så blir den säkrare i CSM lista då man får mer fordon att plocka ut.
Ju mer jag ser på både Blight Drones och Blood Slaughterer regler, desto bättre tycker jag att dom verkar.
Om den är med Chaos Marines, så behöver den inte börja i reserv.
Eftersom CSM har fordon, så blir den säkrare i CSM lista då man får mer fordon att plocka ut.
Ju mer jag ser på både Blight Drones och Blood Slaughterer regler, desto bättre tycker jag att dom verkar.
Min åsikt skiljer sig lite och eftersom detta är teh internetts, har jag en mycket stark vilja att häva ur mig den och låtsas att det spelar roll.
Om vi börjar med drönarna. De behöver inte börja hos reserv chaos marins men man måste ha en enhet plauge marines för att få använda dem överhuvudtaget. Hur bra det är med tåliga trupper i 5 ed är en annan diskussion men faktumet är att PM äter upp ganska mycket komp. Jag är inte en demonspelare men, vad jag förstår så kan drönarn faktiskt göra något den runda den deepar, till skillnad från mycket i den armén som bara vill slåss. Sen går det ju att få in den första rundan när man ska bestämma vilken våg som kommer in om man lyckas med sitt 3+.
Demoner har faktiskt också fordon. Dom kan ju inte ta lika många som marins kan, dock har chaos marins minus på ju fler fordon dom tar, som numera (och rättvist) är ganska saftigt. Man kan också fråga sig om inte många monstrous creatures (och deamons kan väl ta ett par) skulle kunna fylla samma funktion (dvs binda upp AT-vapen).
Om vi börjar med drönarna. De behöver inte börja hos reserv chaos marins men man måste ha en enhet plauge marines för att få använda dem överhuvudtaget. Hur bra det är med tåliga trupper i 5 ed är en annan diskussion men faktumet är att PM äter upp ganska mycket komp. Jag är inte en demonspelare men, vad jag förstår så kan drönarn faktiskt göra något den runda den deepar, till skillnad från mycket i den armén som bara vill slåss. Sen går det ju att få in den första rundan när man ska bestämma vilken våg som kommer in om man lyckas med sitt 3+.
Demoner har faktiskt också fordon. Dom kan ju inte ta lika många som marins kan, dock har chaos marins minus på ju fler fordon dom tar, som numera (och rättvist) är ganska saftigt. Man kan också fråga sig om inte många monstrous creatures (och deamons kan väl ta ett par) skulle kunna fylla samma funktion (dvs binda upp AT-vapen).
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
Är spawnsen ett problem? Vette fan om det känns värt att ta in dom som det är nu, men det kanske varit ett problem med att folk tar spawns på de senaste turneringarna?
Vet inte om någon sagt det tidigare, men jag föreslår ett lite plus för Noise marines utan sonic blasters. Sådana enheter får tillräckligt med minus för eventuella fistar och Sirens, och utan dessa är de som vanliga marines som betalar 5p styck för +1 I.
+1I och fearless. De är lite sämre än vanliga CSM och kompar lite (mycket?) bättre än vanliga CSM, tycker de ligger bra. Det tråkiga, som jag ser det, med noise marines är att 6-manna fluffenheter är ganska ooptade, men jag har svårt att se att de skulle kunna kompa bättre. Kanske:Jacke skrev:Vet inte om någon sagt det tidigare, men jag föreslår ett lite plus för Noise marines utan sonic blasters. Sådana enheter får tillräckligt med minus för eventuella fistar och Sirens, och utan dessa är de som vanliga marines som betalar 5p styck för +1 I.
-1 per unit
-1 Blastmaster
-2 Doom siren
-1 Power Weapon if the unit numbers 6 or less
-3 Power Fist
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-
Jocke Rapp
- Site Admin
Jag förstår inte alls varför ditt minus skulle vara bättre. Och "sacred number" kommer aldrig tas hänsyn till i mallen. Faktum är att heliga tal är så 4th edition så jag inte ens vet om jag minns vad det var längre.
Angående spawns så höjdes röster om att det var för lätt att buffa upp sin komp med dom. Men lite högre kan de kanske få..
Angående spawns så höjdes röster om att det var för lätt att buffa upp sin komp med dom. Men lite högre kan de kanske få..
Förstår att fluff inte kommer ges någon hänsyn i kompmallen, förväntar mig inte det heller. Min poäng är att de (noise marines) är hyffsat kassa när de är få, dvs 5-6 och att de blir så pass lite bättre av ett power weapon så man kunde gott bjuda på ett. Aja, kanske bara krånglar till saker i slutendan i alla fall.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
Uppsala - VSSU
Kollade lite på vanliga CSM, känns som att en squad med Fist , MOK och Lascannon. borde ge mindre minus än en med Fist, och 2xMeltagun & MOK. Den ena enheten kan slåss i närstrid, men vill stå still för att skjuta, den får får -7,
Den andra dundrar fram i en Rhino, skjuter 2melta skott och chargar med 4 Attacker per gubbe, den får -6.
Den andra dundrar fram i en Rhino, skjuter 2melta skott och chargar med 4 Attacker per gubbe, den får -6.
Jag håller med om att Lascanonen som kräver att 10 gubbar chillar i en tur inte är värd två mer minus än ett till special wep.