Kompmallen 6.7

Moderator: Kompmallsansvariga

Användarvisningsbild
Väktaren

Re: Kompmallen 6.6

Inlägg av Väktaren »

+1

Toastern

Re: Kompmallen 6.6

Inlägg av Toastern »

Du får gärna kalla mitt resonemang för nonsens, hälften av tiden tänker jag samma sak om tankarna som dyker upp i hjärnan!

Jag har faktiskt tänkt på mallen på precis samma sätt som du beskriver och tycker att logiskt sett borde (borde enligt mitt ingenjörstänkade, inte borde enligt verkliga förhållanden) den fungera så. Skulle ju vara så fint om man kompade saker enbart efter vad de kan uträtta oavsett av pris.

MEN då kommer de där kompneutrala enheterna, skräpets skräp i varje Codex som verkligen inte "förtjänar" kompminus, och förstör! Så som systemet ser ut idag kan armé B alltid ta 200p kompsnälla enheter och helt plötsligt ha ett stort övertag mot armé A.

Det behöver egentligen inte ens vara helt kompneutrala eller plus-enheter, jag tror att de flesta skulle hålla med om att armé B med 200p saker som kompar -2 (alltså bara lagom dåliga saker) har ett stort övertag i de allra flesta kompsystem mot armé A trots att B nu har komp 48. (Om det nu inte råkar vara exakt tröskel 50, men resonemanget håller fortfarande)

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Dagens kompmall är även om det är komplext ett grovt verktyg. Två arméer med samma poäng och komp är ungefär lika bra/hårda med samma chans att vinna.

Med vissa undantag/förutsättningar:
- Sten-sax-påse-matchups
- Mallen straffar synergier men belönar inte dåliga kombinationer (rimligt)
- Båda spelare kompoptar

Är arméerna inte på samma päng fungerar inte mallen.

Vill man ta fram ett nytt mallsystem baserat enbart på hur bra varje enhet/uppgradering är måste man modifiera poängkostnaden för dem eller hitta på ett helt eget. Det är ju GWs tanke med hela poängsystemet.

Användarvisningsbild
theWatchman

Re: Kompmallen 6.7

Inlägg av theWatchman »

Nu finns nya mallen uppe!

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Varför hamnade orker på 100 nu het plötsligt? Tyckte det var bra med 105. Eller har jag missat att orker blev bättre?

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Lillen skrev:Varför hamnade orker på 100 nu het plötsligt? Tyckte det var bra med 105. Eller har jag missat att orker blev bättre?
Kolla allas startkomp får du se... Vi har sänkt alla armeérs startkomp med 5.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Vad var tanken när man sänkte allas startkomp med 5?

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Det hade blivit en inflation i startkomperna, vi har hela tiden höjt vissa arméers startkomp för att ballansera mot andra och över tid har alla arméers startkomp höjts. Från början startade alla arméer på komp 100 och vi har försökt att gå tillbaka mot detta.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Lillen

Inlägg av Lillen »

Såg det efter jag postat. :)

nialion

Inlägg av nialion »

Konstaterar att syster mallen är en riktig besvikelse. Vad ser ni som inte jag ser? Tycker ni verkligen att de är så hårda? Räkna gärna ut en vettig lista som känns jämbördig med en SM lista på, låt oss säga 50 i komp. Den som lyckas får en kaka på BSK. Jämför gärna med t.ex. den lista jag spelade på SSK (SM lista 2, med komp 49).

Trots allt ett tack för allt arbete ni lägger ned. Men med nuvarande kompmall kommer åtminstone inte jag att måla färdigt min syster armé. Den måste ändras rätt mycket för att de skall kännas spelbara.

Skriv svar