Chaos Daemons

Moderator: Kompmallsansvariga

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Cadelin: du får Passa dig, du börjar låta som Sveriges svar på Stelek...
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Chaos Daemons

Inlägg av cadelin »

Jag är sveriges svar på Stelek, allting jag säger är objektiv sanning.


Nej men allvarligt armen var väl ganska tydligt för hårt kompad innan och sen så drogs den enda hårda kombinationen ner i komp. Då ska väl startkompen höjas lite så armen fortfarande kan prestera i turneringar med komp. Vi vet båda att det enda som funkar riktigt bra är crushers och om det är det enda armen kan tävla med så är det tråkigt att dom kompas bort. Du får gärna motbevisa mig som du motbevisade mig med CSM ;)

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Jacke »

Cadelin har en poäng. Demonerna är i mitt tycke en svagare armé än exempelvis CSM&Tau vilka kompar ganska högt.

Finns det ens någon build förutom Fate/crusher som kan hävda sig i turneringar?

byggare bob
Inlägg: 30
Blev medlem: 09 mar 2010, 22:47

Re: Chaos Daemons

Inlägg av byggare bob »

nej det finns i stort sett inget mer som är "bra" i demon armen. demoner är bra i cc men skytte är inte deras starka sida som dom flesta andra arme'erna har

Bengtsson den yngre
Inlägg: 966
Blev medlem: 09 okt 2008, 18:44

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Nej jag håller med om att det riktigt bulla med demonerna är att codexen är så dåligt balanserad mot sig själv, dvs vissa grejer är lite för bra och några grejer är åt helvete för kass vilket begränsar antalet builds.

Problemet med demonerna i turneringssammanhang är att det finns så pass mkt randommoment att man är dömd att bli ordentligt krängd av tärningarna i en eller två av fem-sex matcher, dvs samma build kan funka skitbra eller crap beroende på enskilda tärningsslag. Därför skall demonkompen (som jag inte satt mig in i i detalj) imo konstrueras så att arméer som drabbas hårt av dettaskall kompa högt (varierade arméer) och arméer som inte drabbas så hårt (upprepningar, icons) skall kompa lägre. - Alltså, hög startkomp, låga initiala minus och massa minus på upprepningar (och powerkombon FW+BC).

Jag kommer dock inte att försöka bevisa min tes genom att spela en turnering med demoner eftersom jag skulle få krupp av att spela den skräparmén. ;)
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

Jacke
Inlägg: 1179
Blev medlem: 12 jul 2009, 23:09

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Jacke »

Bengtsson den yngre skrev:Nej jag håller med om att det riktigt bulla med demonerna är att codexen är så dåligt balanserad mot sig själv, dvs vissa grejer är lite för bra och några grejer är åt helvete för kass vilket begränsar antalet builds.

Problemet med demonerna i turneringssammanhang är att det finns så pass mkt randommoment att man är dömd att bli ordentligt krängd av tärningarna i en eller två av fem-sex matcher, dvs samma build kan funka skitbra eller crap beroende på enskilda tärningsslag. Därför skall demonkompen (som jag inte satt mig in i i detalj) imo konstrueras så att arméer som drabbas hårt av dettaskall kompa högt (varierade arméer) och arméer som inte drabbas så hårt (upprepningar, icons) skall kompa lägre. - Alltså, hög startkomp, låga initiala minus och massa minus på upprepningar (och powerkombon FW+BC).

Jag kommer dock inte att försöka bevisa min tes genom att spela en turnering med demoner eftersom jag skulle få krupp av att spela den skräparmén. ;)
Enheterna i codexen är dåligt balanserade ja. Det finns uppenbara skräp enheter och en del no-brainers. Men det som jag tycker är fel med den nuvarande mallen, är att no-brainer enheterna kompas i förhållande till resten av den egna listan och inte i fårhållande till andra arméer. Den riktiga osten i demonarmén är chanslös mot andra arméers ost-builds. Men ändå kompar den dåligt för att de innehåller codexens bästa enheter. Förstår ni vad jag menar?

Iconerna är ett nödvändigt ont, om man inte har dem så är armén i stort sett ospelbar. Men eftersom de gör armén bättre så kompas de ganska hårt. Vad jag försöker säga är att enskillda prylar kompas hårt utan att man beräknar att listan i helhet är riktigt svag på grund av nyss nämnda slumpmoment. Just nu känns det som om mallen kompar delarna snarare än helheten.

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Chaos Daemons

Inlägg av Jocke Rapp »

Bengtsson den yngre skrev:Cadelin: du får Passa dig, du börjar låta som Sveriges svar på Stelek...
Det är lite roligt, men jag har faktiskt känt så rätt länge. När jag läser på YTTH så ser jag lite cadelin sitta framför mig och svära och pumpa ur sig hårda BA- och SW-listor.
Du kanske skulle starta en blogg?

Den förra bloggen som svenska40k valde att stödja verkar ju ha dött. Ja, Olof, du kan ta åt dig.

byggare bob
Inlägg: 30
Blev medlem: 09 mar 2010, 22:47

Re: Chaos Daemons

Inlägg av byggare bob »

jag har spelat demoner sen dom släpptes och spelat på ett tio-tal turneringar med dom och jag kan säga att demoner kommer aldrig högt på turneringar.
sen det här med att iconer ska kosta mycket i komp det är bara ren dynga om man inte har dom kan man spela med 500 poäng mindre än sina motståndare för utan iconer så är risken att gubbar dör för att dom landar i diff eller att dom får mishap och dör eller liknande så förlorar man. jag har scattrat av bordet med min BT 2 ggr i första rundan det är 270 poäng som dör för att inte tala om att den är en av dom bättre figurerna i armen. så kort och gott iconer bör endast vara -1 inte mer för annars kan man knappt spela med armen

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011
Inlägg: 2219
Blev medlem: 07 maj 2009, 20:48

Re: Chaos Daemons

Inlägg av cadelin »

Jocke Rapp skrev: Det är lite roligt, men jag har faktiskt känt så rätt länge. När jag läser på YTTH så ser jag lite cadelin sitta framför mig och svära och pumpa ur sig hårda BA- och SW-listor.
Du kanske skulle starta en blogg?

Den förra bloggen som svenska40k valde att stödja verkar ju ha dött. Ja, Olof, du kan ta åt dig.
Problemet här att det jag är sämst på är att göra listor. :oops: Dock så försöker jag som fan hela tiden men jag tycker inte jag får till det någonsin. Mitt ego stöder inte riktigt en blogg jag tycker det är roligare att terrorisera er här. Men om folk skulle tycka det var roligt att häckla mig nån annanstans så skulle väl jag kunna bjuda på det.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Chaos Daemons

Inlägg av DHettNeck »

byggare bob skrev:jag har spelat demoner sen dom släpptes och spelat på ett tio-tal turneringar med dom och jag kan säga att demoner kommer aldrig högt på turneringar.
sen det här med att iconer ska kosta mycket i komp det är bara ren dynga om man inte har dom kan man spela med 500 poäng mindre än sina motståndare för utan iconer så är risken att gubbar dör för att dom landar i diff eller att dom får mishap och dör eller liknande så förlorar man. jag har scattrat av bordet med min BT 2 ggr i första rundan det är 270 poäng som dör för att inte tala om att den är en av dom bättre figurerna i armen. så kort och gott iconer bör endast vara -1 inte mer för annars kan man knappt spela med armen
Nu tänker du lite fel. Att spela utan ikoner är sämre än att spela med dom, alltså ska dom ha ett passande kompstraff. Dock borde kanske startkompen höjas om daemons alltid får för låg komp. Men man ska inte lätta på minuset för de bra sakerna så att dom blir nobrainer för att balansera ut kompen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar