Orks

Moderator: Kompmallsansvariga

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Orks

Inlägg av Jocke Rapp »

Orks

An Ork army starts at 105 KP rather than 100

HQ

-16 Ghazghkull Thraka

-11 Wazdakka Gutsmek

Warboss
-7 Bike
-4 Power Klaw (including Mega Armour)
-1 Bosspole
-1 Attack squig
-2 Cybork Body

Big Mek
-5 Kustom Force Field (additionally -2 for each vehicle / walker in the army, up to a maximum of -15 in total)
-2 Shokk attack gun
-1 Bosspole

Weirdboy
+2 each Wierdboy (-4 if Warphead)


Elite

Lootas
-1 each Loota model

Tankbustas
+1 each Tankbusta model after the fifth
-3 Powerklaw
-1 Bosspole

Burna boyz
-3 each unit of Burna boyz

Nobz
-3 each unit taken as Troops
-5 Painboy (-10 if on bike)
-3 each of the first and second Power Claw
-2 each additional Power Claw
-4 each of the first five Nob Biker
-7 each additional Nob Biker
-3 Waaagh! Banner
-1 first Bosspole

Meganobz
-3 each unit taken as Troops
-1 each of the fourth and fifth Meganob
-2 each of the sixth and seventh Meganob
-3 each Meganob above seven
-1 first of each Kombiweapon
-1 each Meganob model in a unit that is able to embark in a transport (only count this penalty once for each unit of Meganobs 'with' an transport)
-2 if an Independent Character with bosspole is present in the army

Kommandos
-3 Powerklaw
-1 Bosspole
-10 Boss Snikrot (-13 if squad numbers 10 models or more)


Troops

Ork boyz
-2 each unit of Ork Boyz
-1 if unit numbers 15-19 boyz (Ardboyz only get this penalty if the army contains at least one transport they can fit in)
-2 if unit numbers 20-25 boyz (Ardboyz only get this penalty if the army contains at least one transport they can fit in)
-3 if unit numbers 26-30 boyz (Ardboyz only get this penalty if the army contains at least one transport they can fit in)
-3 Powerklaw
-1 Bosspole
-5 two units of 26 or more boyz (not counting Ardboyz)
-5 three units of 24 or more boyz
-10 four units of 22 or more boyz
-15 five units of 20 or more boyz
-20 six units of 18 or more boyz

Gretchins
-2 each unit of Gretchin
+1 each Slaver after the first


Fast Attack
Stormboyz
-2 each unit of Stormboyz (-4 if squad numbers 15 models or more)
-3 Powerklaw
-1 Bosspole
-5 Boss Zagstruk

Warbuggies
-2 per squadron
-1 each Rokkit Launcha

Warbikers
-3 Powerklaw
-1 Bosspole
-3 if taken as Troops

Deffkoptas
-2 each unit of Deffkoptas
-1 each Buzzsaw


Heavy Support

Battlewagon
-10 first Battlewagon
-15 each additional Battlewagon
+5 first 'ard case
-6 Deff rolla
-3 Boarding plank
-1 each Grot Riggers / Reinforced ram

Deff dread
-1 each Deff dread
-1 each Dreadnought Close Combat Weapon (in total)

Killa kans
-4 each Killa kan
-1 each Grotzooka

Big Gunz Battery
-2 each Big Gun Battery

Looted Wagon
-1 Boomgun
-2 Boarding plank

Flash Gitz
+1 each Flash Git model
-4 Painboy
+3 Kaptin Badrukk


Vehicles

Trukks
-4 each Trukk
-1 each Reinforced ram

Vehicles (each unit of vehicles counts as one vehicle)
-1 each vehicle after the 4th
-2 each vehicle after the 6th
-3 each vehicle after the 9th

Användarvisningsbild
Olof
Inlägg: 829
Blev medlem: 24 okt 2008, 15:01

Re: Orks

Inlägg av Olof »

Bra initiativ att ta upp kompmallen igen. Nu till KLAGOMÅLEN 8-) . Min orklista som med gamla mallen gav 40 i komp hamnar nu på -11. Jag kan konstatera att allt ger lite minus och de bra grejerna som trukkz, battlewagon och kanz ger sjukt mycket minus. Är det meningen att man ska hamna lite över noll som ork eller är jag bestiltonad? Frågorna hopar sig...

Spontana tankar:

Vanlig trukkmob med fist ger -12, känns väldigt hårt.

3 scoring meganobz med 2 kombiweapons ger -18 om jag råkar ha en trukk eller battlewagon med i lista, som dessutom de ger mellan -5 och -20+. Meganobz är bra och ska kompas hårdare än gamla mallen men nu känns det nästan orimligt att ha med dem i en lista. Speciellt om de ska få åka riktig bil till fighten.

Jag tycker inte att big gunz är så bra att de förtjänar -2 per vapen, -2 per grupp är mer rimligt.

Två stackars ensamma skorchas i grupp ger -4. Tycker de borde få klara sig utan minus med tanke på fragilitet etc
Vox Novus - Nyheter, intervjuer och reportage från 40K-Sverige - http://voxnovus.wordpress.com

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Orks

Inlägg av fjugin »

Spontana förta tankar:
- Tycker inte Wazzdakka ska ge mer minus är warboss på bike. Han har lite sämre stat line, och hans speecialregler är inte särskilt bra, speciellt inte som det redan är minus för varje bike-enhet tagen som troop. Dessutom kostar han runt 40 poäng mer också.

- Warbossens klo borde kanske ha en parantes om att det inkluderar mega armour.

- Wierdboy utan warphead är skitdåligt, borde ge plus, han är dålig. Med warphead borde han ge +-0, tycker inte han är bra nog att förtjäna minus. Mer minus för warphead än shokk attack gun är inte rätt.

- Tank bustas förtjänar verkligen plus, sjukt dålig enhet. +1 per modell skulle göra att man måste spendera lite poäng på dom för att få ordentliga plus.

Ska verkligen en battle wagon utan deff rolla (med några vapen och riggers) ge mer minus än en land raider?
Personligen möter jag hellre battle wagons, då är sjukt mycket lättare att bli av med för sådana som inte har meltor/rail guns.

Samma minus på ork dreads som marine dreads, varför? Marinedreads är mycket bättre.

-2 per big gunz!? :lol:

Nästan samma minus på looted wagon med boom gun som på vindicator och defiler. Lootade bilen kostar ungefär samma, men är lösare och har sämre bössa. Förtjänar mer än bara 1 poängs skillnad imo.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Orks

Inlägg av Katarsis »

Olof skrev:Bra initiativ att ta upp kompmallen igen. Nu till KLAGOMÅLEN 8-) . Min orklista som med gamla mallen gav 40 i komp hamnar nu på -11. Jag kan konstatera att allt ger lite minus och de bra grejerna som trukkz, battlewagon och kanz ger sjukt mycket minus. Är det meningen att man ska hamna lite över noll som ork eller är jag bestiltonad? Frågorna hopar sig...

Spontana tankar:

Vanlig trukkmob med fist ger -12, känns väldigt hårt.

3 scoring meganobz med 2 kombiweapons ger -18 om jag råkar ha en trukk eller battlewagon med i lista, som dessutom de ger mellan -5 och -20+. Meganobz är bra och ska kompas hårdare än gamla mallen men nu känns det nästan orimligt att ha med dem i en lista. Speciellt om de ska få åka riktig bil till fighten.

Jag tycker inte att big gunz är så bra att de förtjänar -2 per vapen, -2 per grupp är mer rimligt.

Två stackars ensamma skorchas i grupp ger -4. Tycker de borde få klara sig utan minus med tanke på fragilitet etc
1. -12 om trukken har Reinforced Ram och Noben har Bosspole, annars -10, ungefär samma minus som i förra mallen.

2. Små Meganobsenheter har hamnat lite i kläm; de skall få riktigt stora minus om de är många därav kompsättningen. Skall se om man kan ge dem lite eskalerande minus.

3. Verkar som att fler tycker det, då ändrar vi det nog.

4. Buggys var med på listorna på Ylvas forum över riktigt bra orkenheter, vi hade själva ingen riktig uppfattning om dem så vi gick efter vad folk tyckte.
fjugin skrev:Spontana förta tankar:
- Tycker inte Wazzdakka ska ge mer minus är warboss på bike. Han har lite sämre stat line, och hans speecialregler är inte särskilt bra, speciellt inte som det redan är minus för varje bike-enhet tagen som troop. Dessutom kostar han runt 40 poäng mer också.

- Warbossens klo borde kanske ha en parantes om att det inkluderar mega armour.

- Wierdboy utan warphead är skitdåligt, borde ge plus, han är dålig. Med warphead borde han ge +-0, tycker inte han är bra nog att förtjäna minus. Mer minus för warphead än shokk attack gun är inte rätt.

- Tank bustas förtjänar verkligen plus, sjukt dålig enhet. +1 per modell skulle göra att man måste spendera lite poäng på dom för att få ordentliga plus.

Ska verkligen en battle wagon utan deff rolla (med några vapen och riggers) ge mer minus än en land raider?
Personligen möter jag hellre battle wagons, då är sjukt mycket lättare att bli av med för sådana som inte har meltor/rail guns.

Samma minus på ork dreads som marine dreads, varför? Marinedreads är mycket bättre.

-2 per big gunz!? :lol:

Nästan samma minus på looted wagon med boom gun som på vindicator och defiler. Lootade bilen kostar ungefär samma, men är lösare och har sämre bössa. Förtjänar mer än bara 1 poängs skillnad imo.
1. Ok

2. Ok

3. Vi tyckte att han verkade helt okej, håller fler med dig ändrar vi oss dock

4. Ok

5. Vi skulle kunna ta bort vapenminusarna, annars tycker jag att den ligger bra i komp

6. Dreads är bra, Marinedreadsen skjuter bättre, Orkdreadsen är billigare och slåss bättre.

7. Samma som ovan

8. Ok
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Orks

Inlägg av Mortarion »

- Bosspole på en boss känns lite väl mycket minus.
- Bike på bossen borde nästan ge lite mer minus. En warboss tjänar mer på biken än vad en marinekaraktär gör.
- Minus 10 för ett KFF känns väldigt konstigt. Sätt minusen per fordon högre istället. För infanteri är ett KFF inte bra, men för fordon är det jättebra.
- Tankbustas borde ge plus.
- Minusen för meganobz måste ha blivit något skrivfel eller så är det något jag missar. Vi tar den enheten jag brukar ha som exempel. 5 meganobz med 2 kombiskorchas. Den ger -22 om jag tolkar det rätt. (10 för antalet, 5 för att jag har en boss, 5 om armén innehåller en trukk eller looted wagon och 2 för kombiweapons) Det kan inte stämma. Om de stämmer (vilket jag antar att de inte gör) så är minusen helt absurda. Minuset per meganob borde vara varje modell över fem eller i vart fall över tre. Stora enheter är bra, men små dör lätt och måste ta moral på sju utan reroll så fort något händer. Om problemet är store enheter ledda av en boss med bosspole så bör just det straffas, och inte alla enheter. Kombiweapons borde enbart ge minus för varje ny typ, eftersom de innebär att man kan sprida wounds. Flera av samma typ är egentligen rätt meningslöst.
- Varför ger Gretchins lika mycket minus som Ork boyz? Investerar man poängen man hade tänkt köpa grots för i shootaboyz får man en enhet som är bättre på allt. Men visst, de är ju scoring och jag antar det minuset är för.
- Warbuggies känns lite hårt bestraffade. Sätt -3 per enhet med minst en rokkit och ta bort minuset per buggy.
- Big guns, som redan sagts borde minuset vara per enhet.
- Minus för Boomgun på looted wagon?? Borde snarast ge plus eftersom den är överprisad. En looted wagon tål ingeting, kan få för sig att åka omkring istället för att skjuta och kostar mängder. Den fungerar som transport, men inte som eldsupport.
- Flash gitz måste ge plus.

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: Orks

Inlägg av Booogeyman »

HQ

-15 Wazdakka Gutsmek
-12 Warboss Bike, Power Klaw och Bosspole
Warbossen har bättre styrka och initiative och är 50 pts billigare. Är Wazdakka's skytte så mycket bättre?

Weirdboy
-4 for each Warphead
Skillnaden bör vara större när man tar Warphead.


Elite

Tankbustas
-3 Powerklaw
-1 Bosspole
Inte ens +1 per gubbe skulle få ut Tankbustas på turneringar, om det inte finns bra transportfordon.

Burna boyz
-3 each unit of Burna boyz
Stor skillnad om det finns transportmöjligheter eller att gå.


Troops

Saknar Hard boyz

Gretchins
-2 each unit of Gretchins
Är det för dom är för billiga eller bra?


Fast Attack

Warbuggies
-2 per squadron
-1 each Buggy
Skillnad på Rokkit, BS och Skorcha märks inte

Warbikers
-3 Powerklaw
-1 Bosspole
-2 if taken as Troops
Överprissatt enhet som förkännar + istället för -.
Troppbikeminus kan höjas, istället för Wazdakkaminus.


Heavy Support

Deff dread
-5 each Deff dread

Killa kans
-4 each Killa kan
-1 each Grotzooka

Dread är mycket sämre än KK om man tittar på vad man får per pts
Dom borde öka - med antalen

Big gunz
-2 each Big gun
Bäst är Kannon, Zzap och sist Lobba. Det borde synas i - också.

Flash Gitz
Saknas helt och dom borde vara + under vissa förutsättningar.


Ingen skillnad mellan BS och Rokkit?
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Orks

Inlägg av Mortarion »

Efter att ha läst igenom kommentarerna lite noggrannare så börjar jag misstänka att minusen för Meganobz är tänkta så.

Så därför kommer ett lite mer konstruktivt förslag på hur jag tycker att de skulle vara.

Meganobz

-1 fourth and fifth meganob
-2 sixth and seventh meganob
-3 each meganob above seven
-1 if the unit contains at least one kombi-skorcha
-1 if the unit contains at least one kombi-rokkit
-1 each model above three if the unit is taken as troops
+3 if the army does not contain at least one transport the unit can fit in
-3 if the army contains at least one independent character with bosspole

Ändra bosspole-minuset på warboss till -1.

Nu får stora enheter ledda av en warboss fortfarande minus. För de är bra. Medan mindre enheter utan boss, som inte är alls lika bra, slipper att straffas lika mycket. Och utan transport är de inte speciellt farliga alls. Visst, de kan fortfarande hålla objektiv. Men köper man vanliga boyz för samma poäng så håller de objektiv betydligt bättre. Och är de troops får de minus ändå.
Senast redigerad av 1 Mortarion, redigerad totalt 4 gånger.

Booogeyman
Inlägg: 259
Blev medlem: 03 jul 2009, 17:20

Re: Orks

Inlägg av Booogeyman »

Minuset för Bosspole är för lite. Grymt bra för 5 pts, när man har I2 och annars skall försöka fly.
Eller skall det vara ett plus om man inte har en om enheten inte är stor.

Inget minus för Cybork Body?

Strålande jobb med mallen!
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Orks

Inlägg av Katarsis »

Mortarion skrev:- Bosspole på en boss känns lite väl mycket minus.
- Bike på bossen borde nästan ge lite mer minus. En warboss tjänar mer på biken än vad en marinekaraktär gör.
- Minus 10 för ett KFF känns väldigt konstigt. Sätt minusen per fordon högre istället. För infanteri är ett KFF inte bra, men för fordon är det jättebra.
- Tankbustas borde ge plus.
- Minusen för meganobz måste ha blivit något skrivfel eller så är det något jag missar. Vi tar den enheten jag brukar ha som exempel. 5 meganobz med 2 kombiskorchas. Den ger -22 om jag tolkar det rätt. (10 för antalet, 5 för att jag har en boss, 5 om armén innehåller en trukk eller looted wagon och 2 för kombiweapons) Det kan inte stämma. Om de stämmer (vilket jag antar att de inte gör) så är minusen helt absurda. Minuset per meganob borde vara varje modell över fem eller i vart fall över tre. Stora enheter är bra, men små dör lätt och måste ta moral på sju utan reroll så fort något händer. Om problemet är store enheter ledda av en boss med bosspole så bör just det straffas, och inte alla enheter. Kombiweapons borde enbart ge minus för varje ny typ, eftersom de innebär att man kan sprida wounds. Flera av samma typ är egentligen rätt meningslöst.
- Varför ger Gretchins lika mycket minus som Ork boyz? Investerar man poängen man hade tänkt köpa grots för i shootaboyz får man en enhet som är bättre på allt. Men visst, de är ju scoring och jag antar det minuset är för.
- Warbuggies känns lite hårt bestraffade. Sätt -3 per enhet med minst en rokkit och ta bort minuset per buggy.
- Big guns, som redan sagts borde minuset vara per enhet.
- Minus för Boomgun på looted wagon?? Borde snarast ge plus eftersom den är överprisad. En looted wagon tål ingeting, kan få för sig att åka omkring istället för att skjuta och kostar mängder. Den fungerar som transport, men inte som eldsupport.
- Flash gitz måste ge plus.
1. Ok, det har du kanska rätt i.

2. Vi ansåg det vara riktigt bra även för infanterihorder, men vi kan se över det för ett mer dynamiskt minus.

3. Ok, tillräckligt många verkar tycka det för att det skall bli så.

4. Bra förslag (i senaste posten), vi får tänka över det minuset.

5. De är scoring och vi tyckte att alla billiga scoringenheter skulle ge lite minus.

6. Vi uppfattade det som att folk tyckte att de var bra, själva hade vi ingen uppfattning så vi kan nog sänka det lite.

7. Ok.

8. Allt skytte skulle ge minus tyckte vi men vi kollar på det.

9. Ok.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Orks

Inlägg av Mortarion »

En liten idé angående Ardboyz. De flesta verkar ju tycka att det är en rätt dålig upgrade. Dock är den inte så dålig att enheten i sig borde ge mindre minus. Och 12 ardboyz i en trukk är inte dåligt. Däremot är en stor enhet gående Ardboyz kanske inte det mest prisvärda valet i orkodexen. Så man kan kanske skippa minuset för stor enhet för dem?

Ork boyz
-2 each unit of Ork Boyz
-1 if unit numbers 15 or more boyz (Units with the Ardboyz-upgrade only get this penalty if the army contains at least one transport they can fit in.)
-3 Powerklaw
-1 Bosspole

Låst