AIRBRUSH GUIDE

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Meranaldar
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 sep 2012, 08:23

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Meranaldar »

Efter att ha läst en del och kollat lite vidoer osv är jag väldigt sugen att prova att airbrusha med. Planen är att starta lite billigare och se hur det fungerar, så tänkte köpa Biltemas brush för 399 då den verkar fått ok kommentarer.

Det jag undrar över är deras kompressor, hur mycket den låter? Bor i en mindre lägenhet och lillgrabben somnar tidigt så vill kunna måla utan att väcka honom. Någon som har erfarenhet av den länkade kompressorn?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... -90-17370/

Andra förslag mottages gärna, kollade på Iwatas kompressorer men kändes rätt dyra då jag mest är ute efter att testa metoden i dagsläget.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Halvar »

Meranaldar skrev:Efter att ha läst en del och kollat lite vidoer osv är jag väldigt sugen att prova att airbrusha med. Planen är att starta lite billigare och se hur det fungerar, så tänkte köpa Biltemas brush för 399 då den verkar fått ok kommentarer.

Det jag undrar över är deras kompressor, hur mycket den låter? Bor i en mindre lägenhet och lillgrabben somnar tidigt så vill kunna måla utan att väcka honom. Någon som har erfarenhet av den länkade kompressorn?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... -90-17370/

Andra förslag mottages gärna, kollade på Iwatas kompressorer men kändes rätt dyra då jag mest är ute efter att testa metoden i dagsläget.
dem som träffat mig har inte ofta anklagat mig för att prata högt och den där låter lite högre än mina viskningar. det fanns inga specifikationer ute i butiken men i kassan sa killen att den var på 67 dB om jag minns rätt.
Ja' än't bittä'!

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av frigobben »

Jag har också precis den. Kan inte jämföra med någon annan, och tycker väl inte att den är helt tyst, men det kunde nog varit väldigt mycket värre. Det är ju heller inte ett konstant ljud, eftersom den bara låter när trycket går ned lite. Så ur ljudhänseende tycker jag den är helt ok. Jag har kombinerat med en Neospruta som har ansetts vara väldigt prisvärd, om än något dyrare än Biltemas. Köper man Biltemas misstänker jag att slangen är kompatibel "out of the box" som kanske är trevligt om man ville spendera minimalt med pengar...

Meranaldar
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 sep 2012, 08:23

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Meranaldar »

Tackar för svaren, då blir det nog att prova den uppsättningen för att lära sig, kan man investera i bättre saker sen.

Användarvisningsbild
Lillen
Inlägg: 1472
Blev medlem: 08 jun 2009, 12:26
Ort: Nyköping

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Lillen »

Jag har likadant sett. Sjukt nöjd med min och mitt hobbyrum ligger i väg i väg med de små liven. Och har ännu inte lyckats väcka dom.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av speedfreek »

Med stängd dörr låter den "inget".
Ställ den på en frigolitbit/skumgummi.

Den blir dock riktigt varm efter ett par timmar.

Användarvisningsbild
Cliffisen
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 jun 2013, 21:44

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Cliffisen »

Någon som har ett tips om rengöringsmedel till airbrush?

Att det är viktigt att man rengör AB förstår jag, men är det viktigt att använda ex Vallejo airbrush cleaner eller liknande för AB?
Finns det inget billigare?

Som det ser ut nu måste jag beställa och då hoppar priset upp ganska snabbt. Hoppas att något säger ex "testa Ajax" eller "Mister Muscle" :))
Jag vill inte gärna testa mig fram utan veta innan jag kör på :)

PS Någon som använder Ultraljudsrengöring och i såfall vilka vätskor används då ? DS

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Ismeno »

Kör med Vallejos själv och tycker den är kanon. Och så dyrt är det väl ändå inte?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Användarvisningsbild
Cliffisen
Inlägg: 23
Blev medlem: 09 jun 2013, 21:44

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Cliffisen »

Nä, visserligen inte.
Tycker bara det är lite surt att pröjsa 45 kr för en flaska när frakten är 65 kr.

Får surfa runt lite och se vad som finns att tillgå.

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: AIRBRUSH GUIDE

Inlägg av Jonke »

Har just blivit med airbrush (biltema), har inte hunnit prova nåt än..

Har i nuläget en fråga, bör man ha andningsmask? Och i så fall vilken? Eller räcker det att öppna fönstret?

Minns inte om det står nåt om det tidigare i tråden, men orkar inte läsa allt igen :L

Skriv svar