"wet palette"

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: "wet palette"

Inlägg av Lottomannen »

Simb4 skrev:Vad används tekniken till?
Skall tillägga att den är extra bra att ha när man blandar egna nyanser. Vi vet ju hur lätt det är när man måste få till exakt samma nyans igen för att den gamla färgen har torkat.
EDIT: funkar en wet palette med "alla" typer av färger, ie Army painter, GW, etc...
Jag hade mindre lyckade tester med Valljeo Model Colors, deras pigment verkade skära sig när man tillsatte vanligt vatten. Kanske funkar bättre med ett medium, men jag provade aldrig.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Loudhoward
Inlägg: 271
Blev medlem: 14 sep 2013, 19:41

Re: "wet palette"

Inlägg av Loudhoward »

För vildare utsvävningar bör mjölk/juiceförpackning funka. Klippa och veckla ut. Ingen färg ska migrera genom det laminatet.

Gullberg
Inlägg: 211
Blev medlem: 07 nov 2012, 10:52

Re: "wet palette"

Inlägg av Gullberg »

Länge sedan jag använde detta men var väldigt nöjd när jag gjorde det så vet ej varför jag slutade. Däremot som folk sagt innan smörpapper är mycket bättre än bakplåtspapper för detta.

elaps
Inlägg: 15
Blev medlem: 06 jan 2014, 10:57

Re: "wet palette"

Inlägg av elaps »

Lottomannen skrev:
Simb4 skrev:Vad används tekniken till?
Skall tillägga att den är extra bra att ha när man blandar egna nyanser. Vi vet ju hur lätt det är när man måste få till exakt samma nyans igen för att den gamla färgen har torkat.
EDIT: funkar en wet palette med "alla" typer av färger, ie Army painter, GW, etc...
Jag hade mindre lyckade tester med Valljeo Model Colors, deras pigment verkade skära sig när man tillsatte vanligt vatten. Kanske funkar bättre med ett medium, men jag provade aldrig.
Var det med metallfärger eller "vanliga" färger? Jag vet att Vallejos metallic färger brukar vara lite struliga om man tillsätter vatten, jag har dock inte haft problem med deras övriga på wetpallet.

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: "wet palette"

Inlägg av Lottomannen »

Det var de vanliga. Någon nyans av blå som jag hade störst problem med, minns inte vilken.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
muffin
Inlägg: 563
Blev medlem: 03 dec 2010, 23:06
Ort: Falun

Re: "wet palette"

Inlägg av muffin »

jag kör med en liten plast bukr som jag har två st blizter skum i som jag sedan täker med ett bra lager papper. där efter så använda jag smörgås papper det är typ som bakplåts papper men lite tunare. funkar hur bra som helst för mig det dåliga är att man inte har så mycket plats men man lär sig med tiden kan posta en bild sen så du kan se l3go.

Edit: jag hitta en bild där man kan se min burk, det är den till höger som har en liten MP3 spelare på sig.
Bilagor
work_station.jpg
(583.1 KiB) Nerladdad 83 gånger
becon är ganska roligt.

Skriv svar