Hur måla koppar

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Galdrin
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 sep 2014, 13:53

Hur måla koppar

Inlägg av Galdrin »

Tjenare,

Jag har tagit upp lite GW figurmålning som aktivitet medans jag vakar över min autistiske son. En precis lagom hobby :) Jag håller mig inte till någon speciell arme utan det blir lite vad jag råkar få tag på till ett billigt pris.

Nog med introduktion ...

Anledningen till att jag skaffade mig ett konto istället för att bara vara nöjd med att kika på det ni andra postar är färgen koppar. Hur får man till en OK kopparfärg med GW färger? Jag menar inte ärg utan ren, eller ännu hellre lite smutsig och matt kopparfärg. Jag har börjat med Screaming Bell men har inte den blekaste aning om vad nästa steg är. Jag är inte intresserad av att måla utställningskvalitet men siktar på att i framtiden måla lite över enklaste tabletop standard.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Hur måla koppar

Inlägg av Ancalagon »

Enklast borde vara att fortsätta med hashut copper, sen om du vill kan du drybrusha jättelätt med Ironbreaker, för att sedan washa med sepia. Borde bli enkelt men snyggt.

Galdrin
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 sep 2014, 13:53

Re: Hur måla koppar

Inlägg av Galdrin »

Tackar. Ska testa det ikväll och se om det blir som jag hade tänkt mig.

eldrak
Inlägg: 327
Blev medlem: 31 maj 2011, 19:03
Ort: Karlstad

Re: Hur måla koppar

Inlägg av eldrak »

Ett vanligt tips när man målar koppar och guld är att måla ytan brun först. Färgen täcker bättre då.

Ett annat tips är att Hashut copper måste skakas längre än de flesta andra färger (iaf min burk).

Galdrin
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 sep 2014, 13:53

Re: Hur måla koppar

Inlägg av Galdrin »

Tack för tipsen.

Det blev Screaming bell grund, Hashut copper, wash med Agrax earthshade och sedan lite lätt drybrush med Hashut copper igen. Tycker kopparfärgen blev tillräckligt bra.

Lägger upp en bild med färgen ifall någon undrar. Bry er inte om resten av pjäsen för den är knappt grundmålad. Ville få till kopparfärgen först.

Bild

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur måla koppar

Inlägg av guildmaster »

Tycker du lyckats bra med kopparn.

Svårt att se på bilden, men du kan testa att highlighta med guld (shining gold) om du inte redan gjort det.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Galdrin
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 sep 2014, 13:53

Re: Hur måla koppar

Inlägg av Galdrin »

Tack guildmaster,

Är mest förtrogen med edge highlights, ska kika på hur man gör highlights på ett cylindriskt objekt.

Skriv svar