MålningsSweFAQ?
Re: MålningsSweFAQ?
Så här såg vår mall ut då det begav sig:
Underlag för målningsbedömning LinCon 2007 NROK 40K RoE
Spelarens namn:
Kan nomineras till Best Painted Ja/Nej
Förutsätter att man målat armén själv.
Armé:
Baser
Baserna är inte färdiga. 0
Alla baser är målade och/eller flockade. 1
Hela armén har detaljrika baser och basningen ger ett enhetligt intryck. 2
Detaljrikedom
Inget arbete har ägnats åt detaljer på modellerna. 0
Större delen av modellernas detaljer är målade. 2
Målningen kännetecknas av stor detaljrikedom. 4
Enhetlighet
Armén ger inget enhetligt intryck. 0
Armén ger ett enhetligt intryck och karaktärerna hör helt tydligt ihop med övriga enheter. 2
Förbandsbeteckningar el. motsv.
Enheter av samma typ går inte att skilja åt. 0
Enheterna har tecken som gör att de lätt kan skiljas åt. 1
Enhetsmarkeringarna kännetecknas av tydlighet och detaljrikedom. 2
Konverteringar
Armén innehåller inga eller väldigt få konverteringar. 0
Armén innehåller konverteringar som ger den en ”egen” känsla. 2
Armélista
Det saknas uppgifter på armélistan och/eller den är otydlig och svårläst. 0
Armélistan är tydlig och innehåller all information som står att önska. 2
WYSIWYG
Modellerna i armén representerar inte vad som beskrivs i armélistan. 0
Något enstaka avsteg är gjort från wysiwyg-regeln. 1
Armén representerar till fullo vad som beskrivs i armélistan. 2
Ögongodis
Ledsen, men inget i armén fångar målningsbedömarens blick. 0
Flera modeller i armén är iögonfallande beträffande målning och/eller konverteringar. 2
Armén som helhet ger ett mycket imponerande intryck. 4
Slutpoäng målning.
Poängen gavs alltså från 0-20pts och räknades in i totalpoängen. De flesta bör kunna skrapa ihop åtminstone 10pts för att det ska vara en ok table top standard på målningen.
Kan det vara en början på en målningsmall? Vore roligt att komplettera den med exempelbilder. Vore roligt om några prestigelösa forumtroll kunde tänka sig att bidra med bilder isf. Allt från målningsgurus till medelmåttor som inte blir förolämpade för att någon talar om att målningen är medelmåttig eller lämnar en hel del att önska...
Annars får man väl måla lite nya gubbar och ta bilder på...
Underlag för målningsbedömning LinCon 2007 NROK 40K RoE
Spelarens namn:
Kan nomineras till Best Painted Ja/Nej
Förutsätter att man målat armén själv.
Armé:
Baser
Baserna är inte färdiga. 0
Alla baser är målade och/eller flockade. 1
Hela armén har detaljrika baser och basningen ger ett enhetligt intryck. 2
Detaljrikedom
Inget arbete har ägnats åt detaljer på modellerna. 0
Större delen av modellernas detaljer är målade. 2
Målningen kännetecknas av stor detaljrikedom. 4
Enhetlighet
Armén ger inget enhetligt intryck. 0
Armén ger ett enhetligt intryck och karaktärerna hör helt tydligt ihop med övriga enheter. 2
Förbandsbeteckningar el. motsv.
Enheter av samma typ går inte att skilja åt. 0
Enheterna har tecken som gör att de lätt kan skiljas åt. 1
Enhetsmarkeringarna kännetecknas av tydlighet och detaljrikedom. 2
Konverteringar
Armén innehåller inga eller väldigt få konverteringar. 0
Armén innehåller konverteringar som ger den en ”egen” känsla. 2
Armélista
Det saknas uppgifter på armélistan och/eller den är otydlig och svårläst. 0
Armélistan är tydlig och innehåller all information som står att önska. 2
WYSIWYG
Modellerna i armén representerar inte vad som beskrivs i armélistan. 0
Något enstaka avsteg är gjort från wysiwyg-regeln. 1
Armén representerar till fullo vad som beskrivs i armélistan. 2
Ögongodis
Ledsen, men inget i armén fångar målningsbedömarens blick. 0
Flera modeller i armén är iögonfallande beträffande målning och/eller konverteringar. 2
Armén som helhet ger ett mycket imponerande intryck. 4
Slutpoäng målning.
Poängen gavs alltså från 0-20pts och räknades in i totalpoängen. De flesta bör kunna skrapa ihop åtminstone 10pts för att det ska vara en ok table top standard på målningen.
Kan det vara en början på en målningsmall? Vore roligt att komplettera den med exempelbilder. Vore roligt om några prestigelösa forumtroll kunde tänka sig att bidra med bilder isf. Allt från målningsgurus till medelmåttor som inte blir förolämpade för att någon talar om att målningen är medelmåttig eller lämnar en hel del att önska...
Annars får man väl måla lite nya gubbar och ta bilder på...
Senast redigerad av 1 Röde, redigerad totalt 17 gånger.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Mycket bra mall imho. Enkelt och överskådligt och får med de viktigaste parametrarna.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tycker det där ser helt lysande ut! Ska nog köra något liknande på GoB-Open!
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Flogger skrev:Alla kan lära sig att måla tabletop, finns inga ursäkter för att ha en ful armé, förutom lathet men den är knappast godtagbar.
Fast detta är ju inte sant. Vissa har lätt för att måla och lär sig det i ett nafs medans andra spenderar otaliga timmar med att försöka lära sig och få fram något som skulle vara godkänt i andras eller deras egna ögon. Att beskylla någon för lathet för att de inte har en enligt er snygg armé tycker jag är dålig stil.Röde skrev: (...) Många av de som är emot att målningen ingår i turneringspoängen,är enligt mig, inte intresserade av ansträngningen som krävs. Man säger att det är själva målningen. Men nu när det finns shades, glazes, dry, layer och alla möjliga tekniska färger så ska det väl inte vara så svårt. (...)
Personligen ser jag inte varför målningen ska ha något med turneringspoängen att göra. Bättre då att ha en separat tävling för det om en nu vill det.
Medans jag visserligen tycker att mallen ser bra ut i sak för att vara en målnings- och konverteringsbedömnings mall så ställer jag mig frågande till framförallt två punkter på den. Nämligen punkten om Armélista och WYSISYG.
Varför finns ens Armélista med som en punkt här? Den har absolut inget med varken målning eller konvertering att göra. Självklart ska en ha med sig sin armélista till varje match och den bör vara lättläst för båda parter men den bör ju inte ligga till grund för en bedömning av hur pass välmålad en persons armé är.
WYSIWYG ser jag heller inte hur det skulle påverka en målningsbedömning (eller en konverteringsbedömning egentligen) då en snyggt målad flamer är snyggt målad oavsett om den räknas som en meltagun eller grav-gun. Huruvida WYSIWYG är en tillagd regel borde snarare vara något som arrangörerna lägger fram som krav för deltagande och om det är det så borde det även vara klargjort hur pass strikt det är och vad konsekvenserna blir av att bryta mot det. Personligen tycker jag det är en onödig exkluderande regel.
Vi har helt klart olika uppfattning.
Jag tror att alla kan måla till hyfsad table top standard. Jag har hållt målarstuga med nioåringar som på tre-fyra lektionstillfällen lärt sig grunderna i figurmålning.
Vill man inte lägga tiden kan man ju alltid leja någon annan att måla. En nioåring kanske...
Jag vill inte försöka hålla i huvudet under matcher att det som ser ut som flamers är meltor. Wysiwyg är rätt viktigt tycker jag.
Armélistan la vi med för att det fanns en del skräckexempel under tiden vi arrangerade. Jag vill inte få en handskriven lista på ett skrynkligt ark ur ett kollegieblock eller få läsa någons lista i deras telefon. Jag vill ha en lättläst lista i näven. Jag tycker inte det är konstigare än att vi har sportsmanshipbedömning på många turneringar. Och det tycker jag att vi ska ha.
Och så är det ju så att det här var mallen vi använde för att vi tyckte den var bra. Alla är ju fria att använda egna, andra eller ingen alls.
Nu är ju jag ingen hardcore gamer utan mer av en "hela hobbyn " - kille och gillar när alla delar bedöms och har någon form av inverkan på resultatet. Antingen på totalen eller i olika klasser/kategorier.
Jag tror att alla kan måla till hyfsad table top standard. Jag har hållt målarstuga med nioåringar som på tre-fyra lektionstillfällen lärt sig grunderna i figurmålning.
Vill man inte lägga tiden kan man ju alltid leja någon annan att måla. En nioåring kanske...
Jag vill inte försöka hålla i huvudet under matcher att det som ser ut som flamers är meltor. Wysiwyg är rätt viktigt tycker jag.
Armélistan la vi med för att det fanns en del skräckexempel under tiden vi arrangerade. Jag vill inte få en handskriven lista på ett skrynkligt ark ur ett kollegieblock eller få läsa någons lista i deras telefon. Jag vill ha en lättläst lista i näven. Jag tycker inte det är konstigare än att vi har sportsmanshipbedömning på många turneringar. Och det tycker jag att vi ska ha.
Och så är det ju så att det här var mallen vi använde för att vi tyckte den var bra. Alla är ju fria att använda egna, andra eller ingen alls.
Nu är ju jag ingen hardcore gamer utan mer av en "hela hobbyn " - kille och gillar när alla delar bedöms och har någon form av inverkan på resultatet. Antingen på totalen eller i olika klasser/kategorier.
Senast redigerad av 1 Röde, redigerad totalt 17 gånger.
armélistan är jätteviktig då det är svårt att göra en målningsbedömning utan den. Det har hänt mer än en gång att folk gömmer modeller för målningsbedömarna för att de inte är färdiga. Har man en armélista går detta inte att göra.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- NilssonHarHund
Jag gillar rödes mall men skulle gärna se ett tillägg som Rogue Trader Open använde sig av. Nämligen att mallen hade ett teoretiskt max på säg 24p, men bara 20p räknades. Det gjorde att man kunde få maxpoäng tex utan konverteringar och freehand om allt annat var klanderfritt. Vill minnas en helt fantastisk Ultramarine armé på LinCon som vann målartävlingen solklart det året. Målades av en person som sen drog hem en golden daemon. Men den skulle inte ha haft maxpoäng av en sådan här mall eftersom inga modeller var konverterade.
Läs då konvertering som bitzbashande och användande av ex. Chapterregalia från FW mm.
Appropå armélistor, hur kinkigt är det med immaterialrättsfrågan där? Jag tycker att modellers egenskaper, deras specialregler och deras utrustning kan ligga ganska utpsritt i en codex, och summeringen i slutet är jag inte överens med utformningen på. Är det okej att kopiera och formatera all relevant information till ett lättläst dokument både för ens egen och motståndarens skull?