Vallejos chipping medium

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Vallejos chipping medium

Inlägg av Elevatorlake »

Konfa skrev::-)

Har du/ni nån rekommendation?
Kör du airbrush tycker jag vallejos primer funkar väldigt bra. Den bildar en sammanhållande "hinna" som gör att den fäster rätt bra även på resin så länge man inte skrapar hål i den.

Kör du spray så funkar GWs chaos black alldeles utmärkt.

Gällande din andra fråga om hur länge du ska låta färgen torka så måste den vara torr, annars kommer det inte funka? Hur länge är det? Tja... Beror på färg, hur tjockt lager du lagt, om det är pensel eller airbrush osv men det ska absolut inte bli märken i den när du tar i modellen. Du måste kunna hantera den utan handskar utan att vara rädd för märken i färgen. Är den så torr ska det inte vara några problem.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Vallejos chipping medium

Inlägg av Konfa »

Topp! Då var det definitivt nått annat än att den inte var torr nog, för den var helt torkad. Får inskaffa vallejos primer helt enkelt :)

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Vallejos chipping medium

Inlägg av Elevatorlake »

Konfa skrev:Topp! Då var det definitivt nått annat än att den inte var torr nog, för den var helt torkad. Får inskaffa vallejos primer helt enkelt :)
Den enda nackdelen med den är att den behöver lång tid för att kurera riktigt ordentligt, typ 24 timmar. Tar man på den för tidigt så är det stor risk att man sabbar ytan eller att det till och med lossnar bitar ur färgen. 24 timmar är om det ska vara riktigt torrt, det räcker med några timmar för att den ska gå att hantera.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Ismeno
Inlägg: 2348
Blev medlem: 12 dec 2011, 10:13

Re: Vallejos chipping medium

Inlägg av Ismeno »

Tamiya Surface primer är min favorit.

Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Re: Vallejos chipping medium

Inlägg av Knaperstekt »

Jag körde Vallejos, men jag gillar den inte i airbrush. Alldeles för gummig. Den är dock ok att pensla.
Jag kör nu med denna:
http://www.alfahobby.se/primer-grey-120ml-1 (finns i fler färger)
Kan oxå bli lite gummig, men ändå bättre yta än Vallejos som jag tycker är lite för blank.
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Vallejos chipping medium

Inlägg av Konfa »

Gummig som i att den blir för tjock på modellen? Eller för trög i sprutan?

Användarvisningsbild
Knaperstekt
Inlägg: 104
Blev medlem: 31 maj 2016, 09:11
Ort: Göteborg

Re: Vallejos chipping medium

Inlägg av Knaperstekt »

Konfa skrev:Gummig som i att den blir för tjock på modellen? Eller för trög i sprutan?
Den har en tendens att fastna i sprutan. Att pensla den är dock rätt ok.
Som Elevatorlake skriver längre upp vill den kurera 24 timmar. Men då är den helt klar. Jag har målat på gubbarna efter nån timme också så det funkar, men jag hade låtit det gå 24h innan jag slängde på chipping mediumet i alla fall.
Hobby resolution 2018: +++Måla två knights och ställa upp på Armies on Parade+++

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Vallejos chipping medium

Inlägg av Elevatorlake »

Brukar funka bra för mig med lite thinner.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar