MålningsSweFAQ?

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Användarvisningsbild
Kaptenen

Re: MålningsSweFAQ?

Inlägg av Kaptenen »

DHettNeck skrev:.. så bör det finnas 30p totalt man kan få, men att man max får räkna 20p.
Det tycker jag är en smart lösning, med möjligheten att plocka fler poäng än vad som maximalt kan delas ut.
Då går det att fokusera på olika saker inom målning och ändå nå full pott.
En cleant och krispigt målad armé som ser ut som modellerna gör på boxarna borde kunna nå full pott, men en mindre bra målad som istället kompenserar med tokfina konverteringar borde också kunna göra det, vilket de kan om man arbetar på det sättet.
Bara inte ribban hamnar för lågt, 20p = full poäng ska ännu vara en utmaning och något att vara stolt över.

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

@ DHettNeck. Vad är det Claras ex. DE-armé åker dit på menar du?

Klart du gillar mallar. Du har ju engagerat dig i kompmallar så länge jag kan minnas, typ.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:Jag gillar inte mallen alls faktiskt. Mycket känns väldigt föråldrat i den, men framförallt så tycker jag inte alls om mallar där man måste ta ALLT för att få maxpoäng.

Ska man använda denna typen av mallar så bör det finns 30p totalt man kan få, men att man max får räkna 20p. Att uppnå en bra målningspoäng bör inte kräva att man ska ha gjort både freehands och massa konverteringar. Med denna mallen skulle claras arméer inte komma upp ens nära max, men dom skulle ändå vara uttagna till best painted, det känns bara fel.

Den idén gillar jag! Att man har potentiellt fler poäng än vad man kan få, det var vettigt. Dock ingenting som säger att denna mallen är dålig utan mer att denna mallen är vettig men att poängen bör anpassas för denna möjlighet. Gillar't!
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
NilssonHarHund

Inlägg av NilssonHarHund »

Precis som kaptenen uttrycker det vill jag ha det. Lyckades inte formulera det så tidigare.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Röde skrev:@ DHettNeck. Vad är det Claras ex. DE-armé åker dit på menar du?

Klart du gillar mallar. Du har ju engagerat dig i kompmallar så länge jag kan minnas, typ.
Hon har inga Förbandsbeteckningar och inga konverteringar och får därför max 18p, vilket känns helt fel.

Jag gillar mallar, jag tycker bara inte att ovanstående mall är speciellt bra längre. Däremot går den att anpassa om till 7:th och dagens warhammer. Ska se om jag kan tweeka den lite ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

DHettNeck skrev:
Röde skrev:@ DHettNeck. Vad är det Claras ex. DE-armé åker dit på menar du?

Hon har inga Förbandsbeteckningar och inga konverteringar och får därför max 18p, vilket känns helt fel.

Jag gillar mallar, jag tycker bara inte att ovanstående mall är speciellt bra längre. Däremot går den att anpassa om till 7:th och dagens warhammer. Ska se om jag kan tweeka den lite ;)
Fast 18pts är ju väldigt bra...

Tweeka på du. Det blir säkert bra.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Fast en mall där arméen som har goda chanser att vinna best painted inte får max är inte en bra mall helt ärligt. I en mall bör "alla" kunna komma upp i max om dom anstränger sig ordentligt, och när inte ens en best painted armé gör det så är mall på tok för hård.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

MITTZ

Inlägg av MITTZ »

DHettNeck skrev:...Med denna mallen skulle claras arméer inte komma upp ens nära max, men dom skulle ändå vara uttagna till best painted, det känns bara fel.
Har hänt mig att jag varit nominerad till BP utan att ha maxat målningspoängen. Det behöver ju inte säga så mycket egentligen, det kan ju vara väldigt låg målningsniv över lag på en (mindre) turnering. Men jag har även vunnit en PB utan att ha fått maxpoäng från domarna när flera andra fått max. Vilket kändes lite fel på något sätt...

Jag gillar förslaget på mall och jag gillar förslagen på att mallen skall ha mer tillgängliga poäng än vad maximal målningspoäng.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Här är mitt förslag på en uppdaterad mall. Det är ett ganska snabbt utkast, men det ger en bra grund tror jag.

Enhetlighet
Varje separat detachment ger ett enhetligt intryck. 5p
Någon Enstaka modell avviker från de övriga modellerna i samma detachment. 2p
En större mängd modeller ser innlånade ut och matchar inte övriga modeller i detachmentet. 0p

Baser
Flera baser sticker ut över det vanliga och är detaljrika och/eller väldigt genomarbetade. 5p
Alla baser har flera olika typer av textur och är prydligt målade. 4p
Alla baser har någon form av textur. 3p
Baserna är obasade, eller saknar helt textur. 0p

Detaljrikedom
Stor ansträgning har lagts vid detalrikedomen på modellerna. 5p
De flesta av detaljerna är målade med noggranhet. 4p
Flera av modellernas detaljer är målade. 3p
Inget arbete har ägnats åt detaljer på modellerna. 0p

Djup
Modellerna har ett framstånde målningsarbete när det kommer till djup. 5p
Modellerna har på ett prydligt och efektfullt sätt djup i sin målning (bra highlights, shades m.m). 4p
De flesta modellerna har någon lättare djupskapande teknink (så som drybrushing/washning). 3p
Modellerna saknar helt målning som ger någon känsla av djup. 0p

Konverteringar
Armén är konverterade på ett väldigt spektakulärt sätt. 3p
Stora delar av modellerna är konverterade. 2p
Armén innehåller en del konverteringar/bit-swaps. 1p
Armén innehåller inga konverteringar/bit-swaps. 0p

Helhet
Armén ger ett helhetsintryck utöver det vanliga. 5p
Armén som helhet ger ettbra intryck och ser färdig ut. 4p
Armén ser ut som en ok table top standard armé. 2p
Ledsen, men armén ger inte ett bra helhetsintryck. 0p

WYSIWYG
Armén representerar till fullo vad som beskrivs i armélistan. 2p
Något enstaka avsteg är gjort från wysiwyg-regeln. 1p
Modellerna i armén representerar inte vad som beskrivs i armélistan. 0p

Slutpoäng
Totalt finns 30p i mallen, varje armé kan dock bara tillgodoräkna sig 20p.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Inte för att vara sådan men det är väl alltid för låga målningskrav på turneringar. Utger man sig för att ha målningspoäng ska det ju faktiskt ges ut ordentligt och fula arméer som knappt är målade mer än med 3 färger (för att "se målade ut") utan några detaljer alls och ansikten har samma färg som rustning/vapen o.s.v. förtjänar inga poäng alls.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar