MålningsSweFAQ?
Re: MålningsSweFAQ?
Jag tycker att det ska vara ganska svårt att nå de höga poängen.
Sedan pratas det en del om best overall. Det är ju rätt ovanligt idag. Ser vi överhuvudtaget att utvecklingen går däråt?
Jag ska titta på Trögers förslag och klura lite jag å.
Sedan pratas det en del om best overall. Det är ju rätt ovanligt idag. Ser vi överhuvudtaget att utvecklingen går däråt?
Jag ska titta på Trögers förslag och klura lite jag å.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Jämfört med vanliga målningsmallar saknar jag enhetsbeteckningar i Trögers mall. Kanske en tvåpoängare om det finns och noll om det saknas, oavsett om upprepningar av enheter/fordon finns eller ej.
Ja' än't bittä'!
Då vill jag vara först ut att testa två av mina modeller på Trögers mall!DHettNeck skrev:Här är mitt förslag på en uppdaterad mall. Det är ett ganska snabbt utkast, men det ger en bra grund tror jag.
Enhetlighet
Varje separat detachment ger ett enhetligt intryck. 5p
Någon Enstaka modell avviker från de övriga modellerna i samma detachment. 2p
En större mängd modeller ser innlånade ut och matchar inte övriga modeller i detachmentet. 0p
Baser
Flera baser sticker ut över det vanliga och är detaljrika och/eller väldigt genomarbetade. 5p
Alla baser har flera olika typer av textur och är prydligt målade. 4p
Alla baser har någon form av textur. 3p
Baserna är obasade, eller saknar helt textur. 0p
Detaljrikedom
Stor ansträgning har lagts vid detalrikedomen på modellerna. 5p
De flesta av detaljerna är målade med noggranhet. 4p
Flera av modellernas detaljer är målade. 3p
Inget arbete har ägnats åt detaljer på modellerna. 0p
Djup
Modellerna har ett framstånde målningsarbete när det kommer till djup. 5p
Modellerna har på ett prydligt och efektfullt sätt djup i sin målning (bra highlights, shades m.m). 4p
De flesta modellerna har någon lättare djupskapande teknink (så som drybrushing/washning). 3p
Modellerna saknar helt målning som ger någon känsla av djup. 0p
Konverteringar
Armén är konverterade på ett väldigt spektakulärt sätt. 3p
Stora delar av modellerna är konverterade. 2p
Armén innehåller en del konverteringar/bit-swaps. 1p
Armén innehåller inga konverteringar/bit-swaps. 0p
Helhet
Armén ger ett helhetsintryck utöver det vanliga. 5p
Armén som helhet ger ettbra intryck och ser färdig ut. 4p
Armén ser ut som en ok table top standard armé. 2p
Ledsen, men armén ger inte ett bra helhetsintryck. 0p
WYSIWYG
Armén representerar till fullo vad som beskrivs i armélistan. 2p
Något enstaka avsteg är gjort från wysiwyg-regeln. 1p
Modellerna i armén representerar inte vad som beskrivs i armélistan. 0p
Slutpoäng
Totalt finns 30p i mallen, varje armé kan dock bara tillgodoräkna sig 20p.
Utgå ifrån att alla modeller i armén är målade efter samma standard.
Test 1:

Enhetlighet
Baser
Alla baser har någon form av textur. 3p
Detaljrikedom
De flesta av detaljerna är målade med noggranhet. 4p
Djup
De flesta modellerna har någon lättare djupskapande teknink (så som drybrushing/washning). 3p
Konverteringar
Armén innehåller inga konverteringar/bit-swaps. 0p
Helhet
Armén ser ut som en ok table top standard armé. 2p
WYSIWYG
Slutpoäng: 19 poäng
Gör ni en likvärdig bedömning? Om ni gör det, är det för lätt att få 19 poäng, dvs nästan full pott?
Eller var jag för snäll med poängbedömningen?
Test 2:

Enhetlighet
Baser
Flera baser sticker ut över det vanliga och är detaljrika och/eller väldigt genomarbetade. 5p
Detaljrikedom
Stor ansträgning har lagts vid detalrikedomen på modellerna. 5p
Djup
Modellerna har på ett prydligt och efektfullt sätt djup i sin målning (bra highlights, shades m.m). 4p
Konverteringar
Stora delar av modellerna är konverterade. 2p
Helhet
Armén ger ett helhetsintryck utöver det vanliga. 5p
WYSIWYG
Slutpoäng: 28 poäng
Gör ni en likvärdig bedömning? Är det här en standard som är värd 28 poäng?
Hur tjänar den som får 28p på att ha 9p bättre än den som har 19p på målning?
Jag gillar mallen. 5p för full pott i Enhetlighet känns dock som lätta 5p, kanske att den kunde sänkas och det pillas in lite mer poäng på andra ställen.
Bra jobbat med en tydlig mall!
Enhetlighet är enligt mig en av de viktigaste punkterna så tycker den ska vara kvar på höga poäng.
Tycker du gjorde rätt bra bedömning, däremot hade då dina nids vunnit med 1p över dina BA i och med att 20 var max. Och DÅ tycker jag det känns lite fel för din warrior är BETYDLIGT snyggare än marinen. Kanske att din BA snubbe skulle hamna på 15-16 typ. Sedan blir ju dina nids best painted nominerade också
Tycker du gjorde rätt bra bedömning, däremot hade då dina nids vunnit med 1p över dina BA i och med att 20 var max. Och DÅ tycker jag det känns lite fel för din warrior är BETYDLIGT snyggare än marinen. Kanske att din BA snubbe skulle hamna på 15-16 typ. Sedan blir ju dina nids best painted nominerade också
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Du har rätt, 20-19, jag tänkte så men var otydlig.
Kanske lite lägre poäng på annat då så att marinen blir mer 15-16 med den ganska enkla målningen, precis som du säger.
1p skillnad på slutpoängen känns som för lite när det är så pass mycket på modellen som är målat med olika standard.
Och tack!
Kanske lite lägre poäng på annat då så att marinen blir mer 15-16 med den ganska enkla målningen, precis som du säger.
1p skillnad på slutpoängen känns som för lite när det är så pass mycket på modellen som är målat med olika standard.
Och tack!
Jag tycker att skillnaden är för liten. Jag tycker att marinen är table top medan niden ligger över. Tycker skillnaden borde vara runt 5 på en 20 gradig skala.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
På TTT var det väl 15 poäng för en målad armé, men de exceptionella fick mer än så?
/Han i laget som BORDE haft med tre uttagna i Best Painted...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...
En grej som jag inte sett nämnd (har inte läst jättenoga) men som en gammal modellbyggare tycker borde vara med, är hur väl byggda modellerna är. Gäller framförallt större modeller som fordon och så. Många målar ju upp sina fordon riktigt snyggt, men har aldrig hört talas om spackel. Så har man en Rhino i coola färger med stora glipor i skrovet-inte snyggt. Och mold lines.....att inte ta bort mold lines....det är bara slappt!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tyckte att BP på TTT va lite tråkig - va ju typ samma arméer från föregående år.Serpent skrev:På TTT var det väl 15 poäng för en målad armé, men de exceptionella fick mer än så?
Tucker det ska finnas eb maxpoäng man kan få som vanlig arme. Däremot arméer som kan få "kan vara med i best painted" ikryssad borde kunna få mer poäng.
mvh:
Dennis
-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-
Dennis
http://www.garagegamers.sePärssi skrev:klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer
-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Att best painted i sig ger extra poäng tycker jag är det absolut sämsta sättet att ge målningspoäng på. Ska man ha målningspoäng så måste alla ha en chans på dom, inte bara de snyggaste arméerna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015