Tips på att bygga hus

Diskutera och tipsa om allt som rör figurmålning
Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Tips på att bygga hus

Inlägg av Elevatorlake »

Låter som en tråd från familjeliv men avsikten är något annorlunda; jag tänkte ge mig i kast med att bygga några åtminstone halvt bevarade hus till vårt spelbord för att kunna spela i lite mer urbana miljöer med gator och byggnader vilket är en tanke som tilltalar mig. Problemet är att jag är i stort sett talanglös och har varken energi eller tid att sätta mig in i hur man gör "på riktigt". Jag önskar att jag hade ett uns av den talang som t.ex. Lonestar visar med sina fantastiska skapelser men tyvärr är så inte fallet.

Så vad göra om man vill ha lite större byggnader än de ruiner som gw erbjuder men inte kan bygga från scratch? Min första tanke var att köpa ett par eller tre set av ett kit, t.ex. Shrine of the aquila, och bygga ihop till en större byggnad där t.ex tre väggar är intakta och ett hörn eller en vägg har rasat ihop.

Är det någon som provat något liknande och har några tips på vägen eller är det bara att köra? Typ tre shrine of the aquila borde åtminstone teoretiskt kunna göra en rätt skaplig centerpiece för ett urbant bord att börja med?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Tips på att bygga hus

Inlägg av Serpent »

Kitet "Imperial Sector" är grymt med värde för pengarna. Möjligheter att bygga 3-4 ruiner per "byggnad", vilket kommer att ge dig många variationer.

Om du vill går det bra att basa dem på Foamboard (finns i målningsaffärer), kladda på lite spackel på plattan så att det ser ut som asfalt (och täcka foamen, så den inte smälter), och sedan spraya och torrborsta upp!

Lycka till! :)
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Tips på att bygga hus

Inlägg av Elevatorlake »

Serpent skrev:Kitet "Imperial Sector" är grymt med värde för pengarna. Möjligheter att bygga 3-4 ruiner per "byggnad", vilket kommer att ge dig många variationer.

Om du vill går det bra att basa dem på Foamboard (finns i målningsaffärer), kladda på lite spackel på plattan så att det ser ut som asfalt (och täcka foamen, så den inte smälter), och sedan spraya och torrborsta upp!

Lycka till! :)
Tackar för tipsen! :) Vi har en imperial sector redan som vi byggt ihop det mesta av men tanken har slagit mig att köpa en till och kombinera ihop de för att få lite mindre raserade byggnader. De man bygger med sektorn är ju bara något hörn av en vägg och jag är ute efter lite mer hurlika grejer.

Dock tänkte jag nog inte bygga några tak för att man ska kunna gå runt omkring inuti husen också så de blir en interaktiv del av bordet.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
lonestar
Inlägg: 615
Blev medlem: 08 mar 2012, 06:36

Re: Tips på att bygga hus

Inlägg av lonestar »

Ja, vill du ha snabba hus så är gws kits bra. Mellan sida 4 till 7 i min tråd har jag ett gäng gw hus. Varje hus är ca 3 våningar och byggda med 2-3 låder vardera. Pegasus hobbies (eller hobby?) har en del huskits med som passar in i 40kmiljö.

Det jag kommer bygga hus av i fortsättningen är renoveringsgips på 6 mm och kapaskiva. Kapaskiva är som en tunn frigolit med papp limmad på vardera sida så den blir styv och tålig. Dock får man planera lite mer men man kan bygga hur man vill.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Tips på att bygga hus

Inlägg av Elevatorlake »

lonestar skrev:Ja, vill du ha snabba hus så är gws kits bra. Mellan sida 4 till 7 i min tråd har jag ett gäng gw hus. Varje hus är ca 3 våningar och byggda med 2-3 låder vardera. Pegasus hobbies (eller hobby?) har en del huskits med som passar in i 40kmiljö.

Det jag kommer bygga hus av i fortsättningen är renoveringsgips på 6 mm och kapaskiva. Kapaskiva är som en tunn frigolit med papp limmad på vardera sida så den blir styv och tålig. Dock får man planera lite mer men man kan bygga hur man vill.
Tack för tipset, det var exakt sådär jag hade tänkt :) Eller, riktigt lika asgrymma som dina hus hade jag inte tänkt mig men själva idén att bygga ihop lite större byggnader av kitten. Hur funkar de spelmässigt?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
lonestar
Inlägg: 615
Blev medlem: 08 mar 2012, 06:36

Re: Tips på att bygga hus

Inlägg av lonestar »

De funkar alldeles utmärkt. Bra LOS-block och det känns mer riktigt. Fyll ut med barrikader och tanktraps mellan husen så blir det ännu bättre. :-)

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Tips på att bygga hus

Inlägg av Elevatorlake »

lonestar skrev:De funkar alldeles utmärkt. Bra LOS-block och det känns mer riktigt. Fyll ut med barrikader och tanktraps mellan husen så blir det ännu bättre. :-)
Är det gw som gäller för tanktraps och barrikader eller har du tips på andra?

Förresten, sandsäckar, har du några bra tips på vart man köper det?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Tips på att bygga hus

Inlägg av Lottomannen »

Det finns en tutorial någonstans på hur man hör sandsäckar med greenstuff väldigt enkelt. Sitter på mobilen nu, så jag har inte länken. Men någon terrängskaparentusiast har den säkert.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Smaug
Inlägg: 32
Blev medlem: 12 dec 2012, 16:52
Ort: Falun

Re: Tips på att bygga hus

Inlägg av Smaug »

http://www.waylandgames.co.uk/ziterdes/ ... 24880.html

Ziterdes har en del saker som passar bra in i 40K, fabriken är min personliga favorit.
Mats Weingård

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Tips på att bygga hus

Inlägg av Elevatorlake »

Smaug skrev:http://www.waylandgames.co.uk/ziterdes/ ... 24880.html

Ziterdes har en del saker som passar bra in i 40K, fabriken är min personliga favorit.
Såg ut att finnas en del bra grejer där, tack för tipset!
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar